Podobné rozhodování měly nabídnout svým držitelům vouchery umožňující bezplatný vstup do kulturních institucí Středočeského kraje. Otázka, již mnozí nyní řeší, však zní zcela jinak. Vyhodit nevyužitý voucher, nebo ještě počkat?

Slevovými vouchery kraj a jeho příspěvková organizace Středočeská centrála cestovního ruchu reagovaly v létě na dopady jarní, dnes říkáme první vlny koronavirové nákazy; s cílem přispět k opětovnému oživení cestovního ruchu poté, co v rámci opatření proti šíření nákazy musela zůstat uzavřena prakticky všechna turistická lákadla.

Dospělí návštěvníci, kteří se ubytovali ve spolupracujících zařízeních – nešlo jen o hotely, ale i o penziony či kempy – a strávili tam alespoň dvě noci, obdrželi kód, s jehož uplatněním si mohli vytisknout voucher na 500 korun: poukázku umožňující bezplatný vstup do krajem zřizovaných kulturních institucí.

Konec platnosti. A co dál?

Někteří poukázky stačili udat ještě ve šťastnějším období, kdy bylo otevřeno, mnozí ale ne: přišla druhá covidová vlna – a brány se nuceně zamykaly nanovo. Příležitost k uplatnění poukázek tedy chyběla. Jenže: pravidla pro jejich využití to říkají jasně: nejpozději do konce listopadu. Co tedy s nevyužitými vouchery? Pokrčit rameny a vyhodit je – nebo ještě počkat?

S touto otázkou se Deník obrátil na středočeského radního pro oblast kultury, památkové péče a cestovního ruchu Jana Jakoba (Spojenci-TOP 09). Ten převzal část kompetencí od někdejšího radního Martina Draxlera, jenž společně s tehdejší hejtmankou Jaroslavou Pokornou Jermanovou (oba ANO) v červnu dělal využití voucherů propagaci.

„Zatím nevyhazovat,“ radí Jakob. „Nemůžu ale zaručit, že půjdou využít,“ připouští jedním dechem, že na vyhazování může dojít později. „Teprve to budeme řešit – a v tuto chvíli nemám přehled, kolik voucherů bylo vydáno a kolik z nich využito,“ konstatoval Jakob.

Jasno má však v jednom: do budoucna se s využíváním podobného produktu nepočítá. Krajská podpora cestovního ruchu se má ubírat jinými cestami. „Především je to aktivní informovanost, propagace a nabídka sdružených služeb,“ plánuje Jakob, že spolupráce krajských institucí s dalšími partnery bude mít jinou podobu.

Zamýšlená podpora podnikání

Poukázky nabízející držiteli bezplatný vstup do většiny kulturních institucí zřizovaných krajem byly vymyšleny jako podpora cestovního ruchu, snažící se k opakované návštěvě přilákat výletníky, kteří se už na území Středočeského kraje ubytovali. A ne pouze během náhodného průjezdu – proto se uplatnila podmínka nejméně dvou strávených nocí.

Jak při startu kampaně programu Vouchery: Za kulturou do Středních Čech vysvětloval tehdejší radní pro oblast regionálního rozvoje, cestovního ruchu a sportu Draxler, nabídka voucherů byla míněna především jako krajská podpora pro opětovný rozvoj podnikání: „Chceme podpořit provozovatele hotelů, penzionů a dalších ubytovacích zařízení. Z toho pak samozřejmě mohou profitovat i další služby jako jsou restaurace, obchody, další kulturní či sportovní areály a podobně.“

Vouchery pro návštěvníky středních Čech

- Držiteli umožňovaly získat volné vstupenky do většiny kulturních institucí zřizovaných krajem, a to až do vyčerpání celkové hodnoty 500 korun

- Začaly se uplatňovat od 1. července (s plánovaným ukončením programu k 30. listopadu), přičemž je mohli získat návštěvníci, kteří se ve spolupracujícím hotelu, penzionu či kempu ubytovali nejméně na dvě noci

- Od provozovatele ubytovacího zařízení získali návštěvníci kód, s jehož využitím si z webu partnerské organizace ticketlive.cz mohli vytisknout reálnou poukázku

- Platnost voucherů byla stanovena na 30 dnů – s tím, že musí být uplatněny nejpozději do konce listopadu letošního roku

Zdroj: Martin Draxler, někdejší radní Středočeského kraje