Elektronické žádosti prostřednictvím formuláře na webu krajského úřadu www.kr-stredocesky.cz mohou žáci, kteří dojíždějí do školy, i obyvatelé s trvalým bydlištěm v kraji ve věku od 65 let výš podávat do posledního dne v roce. Až do chvíle, kdy se obyčejně na silvestrovských oslavách ozývá cinkot skleniček při novoročních přípitcích: do 23.59 hodin. Pak je konec. „Žádosti doručené od 1. ledna 2021 již nebudou přijaté ke zpracování,“ zdůrazňuje kraj. S dodatkem, že žádosti doručené v určeném termínu budou vyřízeny do konce března.

Zastupitelé měli jasno bez rozpravy

Krajské dary, umožňující bezplatné cestování žákům a studentům dojíždějícím do základních nebo středních škol či na učiliště během jejich školní docházky a obyvatelům po dosažení věku 65 let jízdy zdarma po kraji, byly zavedeny v polovině roku 2018. Po pauze, jež přišla po minulých krajských volbách, tak tento projekt navázal na někdejší programy žákovského jízdného, zavedené z podnětu tehdy vládnoucí ČSSD. Obnovení přišlo v minulém volebním období po koaličním zemětřesení, kdy se vlády ujelo hnutí ANO společně s ČSSD a podporou KSČM. Z nich nikdo do krajských záležitostí nyní příliš hlasitě nepromlouvá: po říjnových volbách skončilo ANO v opozici – a sociální demokraté ani komunisté se do krajského zastupitelstva vůbec nedostali. Současná vládnoucí koalice – STAN, ODS, Piráti a Spojenci – považuje krajské dary umožňující vybraným skupinám vozit se veřejnou dopravou zadarmo za zbytečné.

Když 14. prosince krajští zastupitelé zrušení Středočeského jízdného odhlasovali, odehrálo se to rychle; bez toho, že by se kdokoli přihlásil do rozpravy. Pro zrušení zvedlo ruce 47 přítomných, proti hlasoval jediný (předseda kontrolního výboru a někdejší radní Robert Bezděk z ANO) – a šest dalších vyjádřilo nesouhlas tím, že se zdrželi hlasování.

Úspory v řádu milionů korun

Radní pro oblast veřejné dopravy Petr Borecký (za STAN) před hlasováním zdůraznil, že agenda spojená s proplácením jízdného je komplikovaná administrativní záležitost. „A jsme prakticky jediný kraj,“ upozornil, že proplácení jízdného nemá jinde obdoby. Připomněl také, že u krajského daru se vlastně se jedná jen o kompenzaci nákladů na jízdné ve výši 25 procent – slevu ve výši 75 procent poskytuje těmto občanům stát, na čemž se zatím nic nemění. S ohledem na vývoj pandemické situace kolem koronavirové nákazy a očekávaný propad příjmů ze sdílených daní Borecký navrhl ukončení příjmu žádostí. I přesto, že se nejedná o úspory, jež by se počítaly ve vysokých částkách. Předloni, kdy se projekt rozbíhal, náklady mírně převýšily 180 tisíc korun, loni kraj vyplatil 7,5 milionu korun – a letos, kdy se projevují dopady koronavirových omezení, úředníci zatím schválili 4,9 milionu.

Právě na to, že ve srovnání s prostředky, s nimiž kraj hospodaří, jde vlastně o drobné, upozorňuje někdejší hejtmanka Jaroslava Pokorná Jermanová (ANO). Se zrušením proplácení darů nesouhlasí. „Kraj bohužel pokračuje v šetření financí na nesprávných místech,“ zhodnotila ukončení projektu. „Částka vyplácená žadatelům nebyla nijak zdrcující. Věřím, že by kraj byl i příští rok schopný podpořit studenty, kteří představují budoucnost, i seniory, kteří nás na naši budoucnost připravili,“ poznamenala.

Schválené žádosti v projektu Středočeské jízdné

Rok Žádosti seniorů Částka pro seniory Žádosti žáků Částka pro žáky
2018 */ 160 142 831 Kč 51 40 639 Kč
2019 655 496 024 Kč 10 529 7 060 466 Kč
2020 **/ 420 393 422 Kč 6841 4 443 983 Kč
Celkem 1235 1 032 277 Kč 17 421 11 545 088 Kč

*/ Uprostřed roku 2018 došlo ke startu projektu

**/ Rok 2020 je ovlivněn jarní a podzimní vlnou zavření škol v důsledku pandemické situace

Zdroj: Krajský úřad Středočeského kraje