Připomněl, že pokud zde někoho zradí zdraví, neznamená to, že pacient automaticky zamíří do nemocnice. „Pokud to je jen trochu možné, snažíme se lidi vyléčit, aby mohli pokračovat v cestě do zahraničí, jak měli v plánu,“ konstatoval. Zdejší tým tak vlastně funguje – laicky řečeno – na pomezí mezi klasickou záchranařinou a lékařskou pohotovostí. Do nemocnic pacienty samozřejmě vozí také, pokud je to třeba.

Běžně šest zásahů za den

Nepřetržitou odbornou zdravotnickou péči na letišti zajišťuje tříčlenný tým zběhlý v angličtině (lékař, zdravotnický záchranář a řidič zdravotnické záchranné služby). Působí v ambulanci ve spojovacím objetu mezi terminály 1 a 2, kde se lze starat současně až o dva pacienty, pro něž jsou připravena monitorovaná lůžka – a v případě potřeby by zde zvládli pomoci i třem lidem naráz. K lidem, kteří potřebují pomoc, však tým vybíhá nebo vyjíždí i mimo tuto ordinaci: jak do terminálů, tak na letištní plochu. Pomáhá i přímo v letadlech na příletu i odletu. Včetně takzvaných divertů: případů, kdy kvůli zdravotním potížím člověka na palubě musel neplánovaně přistát stroj, který původně měl nad Českou republikou jen přeletět.

Ilustrační foto.
Očkování čtvrtou dávkou? Ve Středočeském kraji většinou jen na objednání

V prostorách letiště je také rozmístěno deset automatizovaných externích defibrilátorů určených pro laickou pomoc v případě zástavy oběhu. I vyjmutí kteréhokoli z nich se schránky znamená signál k akci zdravotníků; s jejich přesným nasměrováním do konkrétní části letiště.

Zdejší tým má nyní kolem šesti zásahů denně, plyne ze slov mluvčí samaritánů Petry Homolové. „V sezoně záchranáři absolvují kolem 180 zásahů měsíčně; k cestujícím, ale i k zaměstnancům letiště,“ konstatovala. „Povinná doba, za kterou se dostanou k potřebné osobě, je do osmi minut v terminálech a do deseti minut mimo ně. V případě vyhlášení nouzového signálu kvůli pacientovi v letadle má posádka pět minut, aby se dostala na místo určení,“ připomněla Homolová.

Co u vás rozhodne komunální volby? Zapojte se do velké ankety Deníku ZDE.

Zásahy jsou velmi rozmanité: vedle kolapsů jsou časté nevolnosti, změny tlaku (ať už hypertenze, nebo hypotenze), alergické reakce, drobná zranění, avšak objevují se i závažné stavy jako infarkty, cévní mozkové příhody, náhlé příhody břišní – a může dojít třeba i na pomoc v případě pracovního úrazu, připomněl manažer Klouček. Nechybí ani pravidelná cvičení společně s letištními hasiči a bezpečnostními složkami letiště. Součástí práce jsou i školení zaměstnanců letiště nebo palubního personálu leteckých společností v poskytování první pomoci.

 Odpovídač jako v letadle

K dispozici mají záchranáři na letišti i dvě sanitky. Ve čtvrtek vpodvečer nastoupilo do služby nově pořízené vozidlo Mercedes-Benz Sprinter 519 CDI 4x4 se záchranářskou zástavbou od renomované německé firmy z Bonnu. Byla to velká sláva: hasiči dokonce pro příjezd nachystali slavobránu z vodních paprsků. „Nahradí dosud používaný žlutý transit,“ řekl Deníku ředitel organizace Milan Majer. Vybavení je stejné jako v běžných záchranářských sanitkách – navíc má ale odpovídač: letoví dispečeři tedy mají přesný přehled o pohybu sanitky po pojezdovém systému letiště. Stejně jako u dalších letištních vozidel i samotných letadel. Klouček plánuje, že by tento automobil mohl dostat i dvojče. „Vzhledem ke zvýšenému provozu letiště je možné v příštím roce očekávat požadavek na zvýšení kapacity stálé lékařské služby – což by zahrnovalo nákup dalšího identického sanitního vozu. Vše ale záleží na objednávce ze strany Letiště Praha,“ konstatoval.

Sven – stegosaurus stenops. Osmimetrový a třítunový obrněnec je blízký příbuzný jednoho z hrdinů legendární Cesty do pravěku Karla Zemana.
FOTO: Do Prahy dorazili prehistoričtí nepřátelé. Stegosaurus s alosaurem

Druhou sanitkou, jež na letišti nyní slouží, je menší mercedes s podtlakovou nástavbou a filtry – vozidlo uzpůsobené k přepravě pacientů s infekčním onemocněním. Posloužilo třeba při převozu lidí s podezřením na covid-19. K dispozici je však i vybavení pro závažnější případy. Třeba u eboly či jiné vysoce nakažlivé nemoci by se ještě uplatnil biovak pro uložení pacienta, zcela izolovaného od okolního prostředí. Infekční sanitka by sice k převozu stačila i v tomto případě – zkomplikovalo by se však předání pacienta do zdravotnického zařízení. Ostatně – i v ambulanci je k dispozici izolační místnost.