Jen u nich provozuje ŘSD v regionu stovku meteorologických stanic, připomněl Martin Buček z týmu komunikace této státní organizace: u dálnic v Praze a Středočeském kraji jich slouží 75 a u středočeských silnic první třídy dvě nově přibyly – za 8,89 milionu korun byly postaveny u Olešky nedaleko Kostelce nad Černými lesy na silnici I/2 a u Vlkavy na I/38; jejich počet tak stoupl na 23.

Měření na vozovce i ve vzduchu

Silniční meteorologické stanice obvykle kombinují data ze senzorů silničních i atmosférických – postihují tak jak stav vozovky, tak vývoj počasí obecně, což umožní předpovídat budoucí potřebu zásahů údržby. Sníh, námrazu, led, náledí i další jevy včetně větru, což má pro zimní údržbu také velký význam, je tak možné nejen zaznamenat, ale i očekávat. Mimo jiné to umožní lépe organizovat nasazení techniky, ale také třeba správně vybrat chemické posypové prostředky. Mírně odlišné složení soli totiž dokáže přinést velké rozdíly pro výsledný efekt.

Ilustrační foto.
Prověřování minulosti krajských silničářů: Stojí za tím kartelové dohody?

Vybavení jednotlivých meteostanic se poněkud liší. Jak podle lokalit, kde se mohou objevit rozdílné potřeby, tak i v závislosti na jejich stáří. Nově vybudované meteostanice mají podle Bučkových slov jedno čidlo instalované v obrusné vrstvě vozovky – tedy v asfaltu. To dokáže zaznamenávat a měřit rozmanité hodnoty: mimo jiné informace o teplotě povrchu vozovky i teplotě sedm centimetrů pod pod povrchem či bodu mrznutí.

Vzdáleně také umožňuje posoudit, v jakém stavu se vozovka nachází: zda je suchá, vlhká, mokrá, pokrytá sněhem, namrzlá, je na ní zbytková sůl… „Deset metrů vysoké ocelové stožáry jsou osazeny čidly teploty a vlhkosti vzduchu, srážek a dohlednosti, měření směru a rychlosti větru – a mají také dvě statické přehledové kamery s IR přísvitem,“ vypočetl dále Buček.

Užitečné informace letí vzduchem

I když jsou silniční stanice napojeny na kabely, jde jen o přívod elektřiny. Přenos naměřených hodnot i obrazu kamer zajišťuje síť mobilního operátora. Ta vše přenáší do aplikací využívaných oprávněnými pracovníky, informoval Buček. Patří k nim jak dispečeři organizace spravující komunikace – svá data vzájemně sdílejí ŘSD a krajská správa silnic – tak i dispečinky jednotlivých cestářských firem, které přímo vysílají do terénu svá vozidla.

Cyklostezka, ilustrační foto.
Síť cyklostezek houstne. Trasy povedou i místy, kudy se dříve klikatily koleje

Nepřetržitý přísun údajů je pro jejich práci a řízení činnosti vozidel na údržbových okruzích velmi důležitý: třeba blízkost řeky, odlišná nadmořská výška, rozdílný charakter krajiny nebo intenzivní vítr dokážou přinést zcela zásadní rozdíly ve sjízdnosti nejen na několika kilometrech, ale i v rámci stovek metrů silnice.