Směrem k „letnímu“ sídlu prezidentů v Lánech, na nejbližší nádraží ve Stochově, pak vyrazil historický vlak. V jeho čele však nesupěla plánovaná Šlechtična, parní lokomotiva, jež by svou noblesou přiblížila atmosféru éry Masarykových největších úspěchů, ale zaduněla takzvaná Bardotka. Dnes už také historické mašina s dieselovým motorem, jehož výkon se na tažné nápravy přenáší elektricky, se vyráběla ve druhé polovině šedesátých let minulého století. Prezident Masaryk ji tedy neměl šanci spatřit; ba ani jeho syn Jan ne. K jejímu nasazení byl však dobrý důvod: kvůli suchému počasí s nebezpečím požárů má nyní pára nucený odpočinek.

Dále už však běželo podle historických not. Na lánský zámek, který si postupně oblíbil natolik, že si Lány zvolil za místo svého skonu i posledního odpočinku, se Masaryk poprvé vydal vlakem na den přesně před 97 lety: 11. srpna 1921. V rámci oslav století české státnosti se v sobotu uskutečnila rekonstrukce této události; i s příjezdem Masarykova dvojníka. A také s prohlídkou lánské pobočky muzea T. G. Masaryka, s možností navštívit zámecký park a s kulturním programem – jak hudebním, tak třeba i s prvorepublikovou módní přehlídkou.

Zájem veřejnosti potěšil hejtmanku Jaroslavu Pokornou Jermanovou (ANO). „Nežijeme právě v poklidné době – a zkušenosti z historie nám mohou v mnohém pomoci,“ konstatovala, proč si je třeba podobné události připomínat. Upozornila také, že z minulosti naší země se můžeme v mnohém poučit; dnes nám chybí třeba pocit sounáležitosti. „A když se podíváme zpátky, můžeme být na ledacos hrdi,“ poznamenala Jermanová.

Poté, co Pražským Semmeringem vlak dorazil přes Kladno do Stochova (kde se dodnes dochovala „Masarykova čekárna“ neboli prezidentský salonek) a dvojník někdejší hlavy státu byl náležitě uvítán chlebem a solí, program pokračoval v Lánech. Novodobého Masaryka tam dovezl historický automobil, další účastníci (z nichž někteří rovněž měli na sobě historické kostýmy) překonali dvoukilometrovou vzdálenost v autobusech nebo pěšky.

Další plánovaný parní vlak připomínající odkaz T. G. Masaryka a jeho spolupracovníků má na středočeské koleje vyrazit 28. října. Lze předpokládat, že na podzim už jízdě parní lokomotivy rozmary počasí bránit nebudou.