Pokrok za deset let
Hejtmanka Jaroslava Pokorná Jermanová (ANO) počítá s tím, že v příštích letech by „do silnic“ měly jít ročně částky od čtyř do šesti miliard. Resty v údržbě a opravách, aktuálně vyčíslené na 80 miliard korun, by se tak prý mělo podařit dohnat během deseti až patnáct let.
Peníze na opravy a údržbu i budování nových komunikací by měl kraj získávat jak z evropských prostředků i od státu, tak pomocí předpokládaného úvěru. Kolem nového zadlužování kraje se jistě strhnou velké debaty mezi středočeskými politiky.
Stavby za čtyři až šest miliard ročně byly stanoveny jako maximum možného nejen kvůli penězům, ale také z hlediska dostupnosti kapacit stavebních firem. A také s ohledem na to, že kraj musí zůstat průjezdný, byť bez uzavírek a objížděk se práce na silnicích neobjedou. Už letos v létě motoristé lamentují. A hodně! Nutná tak bude velmi důkladná koordinace aktivit kraje s pracemi, které plánují stát a jednotlivé radnice.
Plány za miliardy
Zatímco loni na počátku roku měl kraj pro financování z evropských fondů v rámci Integrovaného regionálního operačního programu připraveny jen menší projekty dohromady za 200 milionů korun, nyní investorská příprava pokročila. Pro období do roku 2022 jich je nyní nachystáno 76 za více než pět miliard. Nejnověji po pondělním souhlasu radních přibyl obchvat Rakovníka za 342,5 milionu s DPH.
S předpokládanou cenou dohromady přes sedm miliard se chystají i další velké stavby – zvláště v souvislosti s dostavbou dálnice D3 či přeložka silnice číslo II/240 mezi D7 a D8.
Kraj také usiluje o dokončení sítě dálnic (včetně Pražského okruhu) a silnic první třídy, jejichž budování je v režii státu.
Peníze na krajské sinice
Rok | Výstavba a rekonstrukce | Opravy silnic | Běžná údržba | Celkem |
2002 | 110,480 | 1,030 | 18,738 | 130,248 |
2003 | 440,290 | 54,950 | 837,701 | 1 332,941 |
2004 | 724,420 | 205,340 | 837,701 | 1 767,461 |
2005 | 397,550 | 259,510 | 980,949 | 1 638,009 |
2006 | 387,450 | 214,280 | 1 288,247 | 1 889,977 |
2007 | 409,440 | 215,720 | 1 363,010 | 1 988,170 |
2008 | 956,290 | 880,550 | 1 594,351 | 3 431,191 |
2009 | 998,179 | 651,780 | 1 658,007 | 3 307,966 |
2010 | 542,180 | 128,050 | 1 323,373 | 1 993,603 |
2011 | 463,850 | 505,000 | 1 200,641 | 2 169,491 |
2012 | 785,603 | 500,000 | 1 050,401 | 2 336,004 |
2013 | 673,250 | 0 | 921,538 | 1 594,788 |
2014 | 513,100 | 0 | 898,000 | 1 411,100 |
2015 | 1 355,100 | 778,514 | 1 066,000 | 3 199,614 |
2016 | 441,998 | 374,901 | 1 497,167 | 2 314,065 |
2017 | 627,950 | 132,392 | 2 068,276 | 2 828,618 |
2018 | 1 442,667 | 520,000 | 1 544,040 | 3 506,707 |
Částky jsou uvedeny v milionech korun. Opravami silnic se rozumí velkoplošné práce (položení nového povrchu); běžná údržba zahrnuje například opravy po zimě, odstranění výmolů a podobně. Pro letošní rok jsou uvedeny předpokládané minimální částky.
Zdroj: Krajský úřad Středočeského kraje