Správa železnic se pochlubila proměnami zázemí pro cestující v podobě modernizace nádražních budov a budování bezbariérových přístupů, když loni se v celé republice podařilo za více než dvě miliardy korun kompletně zrekonstruovat 73 nádražních objektů. Z nich ve středních Čechách organizace vyzdvihuje proměny nádraží v Mnichově Hradišti.
V létě má být hotovo v Berouně
Pro letošní rok se rodí další středočeská chlouba správců kolejí a souvisejícího příslušenství. Plyne to ze slov generálního ředitele Správy železnic Jiřího Svobody, který upozornil, že do finiše spějí stavební práce na rekonstrukci nádražní budovy v Berouně. „Hotovo chceme mít o letních prázdninách,“ plánuje.
Stavebního ruchu přinášejícího změny si budou moci letos všímat také Středočeši dojíždějící do Prahy. V hlavním městě bude mimo jiné pokračovat renovace interiérů Fantovy budovy na hlavním nádraží.
Chystají se ale i zcela nové nádražní budovy: v Praze-Radotíně bude letos připraveno zahájení výstavby nového jednopodlažního objektu; nová odbavovací hala vzniká v Praze-Vysočanech, kde je výstavba součástí modernizace celé stanice a přilehlého úseku do Mstětic.
Stavět se má třeba také ve Velimi na Kolínsku či Velvarech na Kladensku.
Poslední kříže na hlavním tahu zmizely
Správa železnic však připomíná také akce, které ocení spíš řidiči než cestující: vylepšení přejezdů v místech křížení tratí se silnicemi. Za celorepublikovou výkladní skříň loňského roku, kdy nákladem převyšujícím 1,9 miliardy korun došlo celkem na modernizaci 186 přejezdů (přičemž na 108 z nich se zvýšila úroveň zabezpečení) považuje tato státní organizace rekonstrukci na trati z Čáslavi do Třemošnice. Ne že by tato akce byla mimořádná, nicméně představuje mezník: zmizel poslední z provozovaných přejezdů na silnicích I. třídy, které měly nejnižší stupeň zabezpečení: pouze výstražné kříže.
Jak budou práce na modernizacích přejezdů, přesněji úrovňových křížení, pokračovat letos, Svoboda zatím neupřesnil. Naznačí to až částka, s níž bude pro Správu železnic počítat schválená podoba státního rozpočtu.
Zkušenost z loňska také ukázala, že mít plány i peníze na jejich uskutečnění ještě nemusí stačit: počet uskutečněných rekonstrukcí ovlivnily i povolování uzavírek silničních komunikací a celková situace na stavebním trhu. Původně se počítalo, že by se těchto akcí mohlo stihnout kolem dvou stovek.