Moc těžká bývá třetina aut

Důležitou součástí jsou mobilní váhy, které umožňují vážit auta včetně těch největších kamionů přímo v terénu. Vlastně kdekoli, kde je dost místa pro nájezd na speciální rohože z odolné keramiky vyztužené ocelí doplněné měřidly (a také na odstavení případně odhalených přetížených vozidel). A tyto váhy nezahálejí, potvrdil Přemysl Zahálka ze středočeské dopravní policie. „Zaměřujeme se na řepnou kampaň, ale také na okolí pískoven,“ přiblížil častější cíle současných kontrol.

Vozy, které jsou přetížené, výrazně přispívají k poškozování asfaltu, shodují se policisté se silničáři. Varují také před změnami jízdních vlastností a vážnějšími následky jejich nehod.

Vedoucí krajské dopravky Jan Bárta doplnil, že stranou pozornosti nezůstávají ani výjezdy z lomů a štěrkoven či dřevaři. Ale ani běžná nákladní doprava na frekventovaných trasách; především na dálnicích. Někdy policie vyráží do akce i podle požadavků starostů.

„Když si auta cíleně vybíráme ke kontrole hmotnosti, přetížení odhalíme zhruba u třetiny z nich, řekl Bárta Deníku. S tím, že kontroly i případné sankce (jež se vztahují jak na řidiče, tak na jejich zaměstnavatele) se liší podle toho, zda se jedná o vozidlo do 3,5 tuny, nebo těžší. Pro obě skupiny se totiž uplatňují odlišné právní předpisy, ale i sazby pro provinilce. Jedno je však společné: pokud je auto přetížené, musí majitel vyslat na místo jiný vůz a část nákladu přeložit. Pokračovat v jízdě může řidič až poté, co nové převážení potvrdí, že už je vše v pořádku.

Na řidiče si posvítí. Doslova

Nové auto si vedoucí středočeské dopravní policie pochvaluje, i když za jeho volant může pustit jen některé z podřízených; ty, kteří mají řidičské oprávnění skupiny C. Už to totiž není dodávka, ale spíš náklaďáček. Právě to si ovšem policisté přáli. „Chtěli jsme pětitunu, aby se tam vešlo všechno vybavení umožňující všestranné kontroly,“ vysvětlil Bárta. Posádka se tak může zaměřit nejenom na vážení nákladních aut, mezi řidiči obzvlášť nepopulární, ale také na prověřování jejich rozměrů, rozložení nákladu, kontrolu technického stavu či na takzvané sociální předpisy (tedy ověření, zda šofér jede na svou vlastní kartu řidiče, vede správnou evidenci údajů z tachografu, nepřekračuje stanovenou dobu jízdy a řádně dodržuje přestávky).

Vychytávkami, které si velitel Bárta obzvlášť pochvaluje, jsou osvětlení s 36 LED diodami na každé straně auta, umožňující bezproblémové noční kontroly, a výsuvný stožár s reflektory. S jeho pomocí se například bez problémů dají nasvítit shora cisternové návěsy. Výhodou, na níž se policisté shodují, také je, že uvnitř vozu mají dvě pracoviště, což umožní kontroly zrychlit. Taková důkladná prověrka nákladního vozu a jeho řidiče, pokud se vezme skutečně z gruntu, se totiž může protáhnout i na hodinu.

Kromě nového auta od kraje využívá středočeská dopravní policie ke kontrolám ještě vybavení ve dvou starších vozech – a rozdíl je to podle Zahálkových slov obrovský. Zdá se ale, že se policistům blýská na lepší časy. Hejtmanka Jaroslava Pokorná Jermanová (ANO) šéfovi dopravky Bártovi slíbila, že z příštího rozpočtu je vedení kraje připraveno koupit pro středočeskou policii další dvě auta.