Společnost Arriva Vlaky od prosince jezdí na několika rychlíkových trasách ve středních Čechách. V Berouně (kam se Pražan Smrž může dostat po kolejích i rychlíky nebo osobními vlaky Českých drah) staví motorák na rychlíkové trase do Českých Budějovic.

Situace se bude dál zlepšovat

„Když to na Smíchovském nádraží přijelo k peronu, nebyl jsem si jistý, jestli tohle je opravdu můj vlak,“ řekl Smrž, který loni náhodně viděl prezentační jízdu Arrivy – a tak očekával zeleno-žlutou soupravu. Přijel vlak s hodně omšelou červenou barvou a logem DB, který nespokojený cestující označil za drážní vozidlo „nejspíš přivezené z německého šrotiště, nebo snad z muzea“.

Po nástupu ho pak překvapil „retro“ interiér. „Tipuji tak z let 1970 – 1975,“ míní. Postěžoval si ještě na debatu s průvodčím prý „dětského vzhledu“, jemuž se údajně nezamlouvala jízdenka Pražské integrované dopravy v mobilní aplikaci Lítačka.

Ilustrační foto
Jízdní řády vlaků prošly v některých částech kraje zásadní proměnou

Společnost Arriva Vlaky se setkává s kritikou od poloviny prosince, kdy na české tratě nastoupila v masivnějším měřítku, a to v různých místech republiky. Výhrady byly zprvu k nevytopenému spoji, odřeknutému spoji či zpožděním, následně hlavně k nefunkčnímu prodeji jízdenek ve vlacích a nápisům v němčině.

Zlínský kraj již ohlásil udělení pokuty v řádu statisíců korun a požadavek na uhrazení výpadku v tržbách za jízdné. Jak zlínskému, tak libereckému hejtmanství také představitelé firmy slíbili, že do konce ledna (snad již do poloviny měsíce) zavedou jiný odbavovací systém: stejná zařízení, jako používají České dráhy – a tudíž vyzkoušená. Zaručují také postupné zlepšování, kdy mají být uváděny do provozu zmodernizované soupravy. To platí i pro rychlíky jezdící ve středních Čechách.

Stáří vlaku není problém

Mluvčí firmy Jan Holub Deníku sdělil, že u souprav se občas objevují lehké závady. „Bohužel se neprojeví jinak, než v reálném provozu. Závady se daří rychle odstraňovat a vlaky nasazovat zpět do provozu,“ uvedl Holub. „Přesto se někdy nevyhneme nasazení červených záložních vlaků – které jsou ale i tak novější než vlaky, které na těchto tratích a spojích jezdily do poloviny prosince,“ zdůraznil.

Není důležité, jak staré vozy jsou, ale podstatné je, zda splňují požadované kvalitativní standardy, sdělil Deníku František Jemelka z ministerstva dopravy, jež vlaky Arrivy jezdící ve středních Čechách objednává.

Ilustrační foto.
Strojvůdci porušili zákaz jízdy. Vlaky se rozjely proti sobě

„I staré vlakové jednotky totiž mohou plnit požadavky dle smlouvy – a být po rozsáhlejší modernizaci dokonce uživatelsky komfortnější než věkově mnohem mladší vozidla,“ konstatoval. Uvedl nicméně, že při kontrolách plnění smluvně stanovených standardů byly ve středních Čechách odhaleny nedostatky – a budou následovat smluvní sankce.

Ve středních Čechách vlaky Arrivy nejezdí pro kraj, který obslužnost regionální dopravou objednává u Českých drah. Provoz rychlíků vychází z objednávky ministerstva dopravy.

Po problémech má být do jara

Něco o tom, jak je na tom je dopravce Arriva s vozovým parkem železničních vozidel, naznačuje vyjádření na webových stránkách firmy – byť jde o vysvětlení, proč společnost dočasně přerušila jízdy expresu z Prahy do Nitry (kde už na sklonku roku byly vlaky nahrazeny autobusy). „Kvůli zpožděným dodávkám rekonstruovaných vlaků a potřebě je udržovat nemůžeme garantovat bezproblémový provoz expresu. Stavíme se k tomu čelem a situaci do jara vyřešíme,“ uvádí firemní web.

„Využijeme období ledna a února, kdy jezdí méně cestujících, ke stabilizaci našeho vozového parku a k potřebným opravám a doplnění vlakové flotily,“ vysvětluje k pauze expresu do Nitry. Tomu lze rozumět tak, že těžkosti s dodávkami rekonstruovaných vlaků jsou natolik zásadní, že kvůli tomu, aby firma dostála smluvním závazkům, bylo nutno vlaky z linky do Nitry provozované na komerční riziko stáhnout a nasadit jinde.

Ilustrační foto.
Ohlašovaný konec starých televizních časů je tu

Dva pohledy na středočeské jízdy vlaků Arrivy

* Jan Holub, společnost Arriva Transport:

- Od okamžiku, kdy se objevily problémy, pracujeme na stabilizaci provozu a nápravě případných nedostatků. Přesnost dodržování jízdního řádu se daří neustále zvyšovat. Za poslední týden jezdily spoje Arriva s přesností vyšší než 95 procent.

- Vzhledem k problémům na straně dodavatele jsme se rozhodli pro výměnu poskytovatele odbavovacího systému; novou verzi systému nasadíme v druhé polovině měsíce.

* František Jemelka, Ministerstvo dopravy ČR:

- Předmětem kontrol ministerstva dopravy byly i vlaky linky R24 do Rakovníka a R26 vedoucí přes Příbram do Českých Budějovic. Zjištěny byly nedostatky týkající se řazení, prodeje jízdních dokladů nebo vybavení a označení vozidel.

- Dopravce na některých vlacích nasadil kvalitou odlišné vozy, než jaké vyžaduje smlouva o veřejných službách. Je si vědom toho, že nesplnění kvalitativních požadavků povede ke smluvním pokutám; sám již přislíbil, že vozový park se bude postupně zlepšovat.

- Zjištěné závady budou v souladu se smlouvou o veřejných službách oznámeny dopravci a následně bude řešen režim uplatnění smluvních sankcí.

Ilustrační foto
Na kamiony si došlápnou celníci. Policisté počkají