Volby do sněmovny začínají za

Nahrávám odpočet ...
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Návštěvníky přitahoval unikátní vůz ze Slovenska i salónní vagón arcivévody

Sedlčany /FOTOGALERIE/ - Nádraží v Sedlčanech na Příbramsku zažilo v neděli nezvykle velký nápor návštěvníků a zájemců o jízdy historickými vlaky. Sdružení Posázavský Pacifik představilo v Sedlčanech salonní vagón s výstavkou Osudová cesta Františka Ferdinanda d´ Este.

12.9.2016
SDÍLEJ:

V Sedlčanech se představil prvorepublikový Modrý šíp.Foto: Marie Břeňová

Nechyběly figuríny arcivévody, jeho ženy vévodkyně Žofie, princeznou Sophií a princi Ernstem a Maxmiliánem. Víc než o arcivévodovu rodinu se ale příchozí zajímali o modely zahradních železnic, na kterých mohli zejména kluci a tatínkové oči nechat. Největší senzací však byl legendární prvorepublikový motorový vůz M 274.004, známý jako Modrý šíp.

Byl vyrobený ve Škodě Plzeň v roce 1934. Jedná se o jediný dochovaný vůz z celkového počtu 14 vozů, které si nechaly ČSD vyrobit v letech 1934 až 1936 pro rychlou dopravu na tratích z Prahy do Mostu, Teplic, Českých Budějovic a Plzně, a z Bratislavy do Žiliny a Zvolena. Stroj byl v roce 2000 renovován a znovu zprovozněn.

„Je majetkem Železnic Slovenské republiky, Múzejno-dokumentačného centra Bratislava a byl svěřen do péče členům spolku Výhrevne Vrútky, který spolupracuje s Posázavským Pacifikem. Je to jediná letošní jízda Modrého šípu po České republice," upozorňoval na příjezd vlaku od mikrofonu zaměstnanec sedlčanské radnice Jaroslav Kolský.

Ten nezapře fandu na mašinky. Je bývalým „ajznboňákem" a toto zaměstnání nestaví níž než například ředitelské posty, které také zastával.

Elektrická lokomotiva Bobina

„Spolek Výhrevne Vrútky také provozuje další, dnes již historický stroj, elektrickou lokomotivu E 499.047 nazývanou Bobina vyrobenou roku 1957 ve Škodě Plzeň. V letech 1953 až 1958 bylo vyrobeno 100 kusů lokomotiv této řady pro postupně elektrifikované tratě hlavního tahu z Ústí nad Labem a Prahy, přes Ostravu a Žilinu do Košic," pokračoval moderátor Kolský.

Upozornil, že elektrická lokomotiva Bobina ale do Sedlčan nepřijede a zůstane v Benešově na hlavní trati. Za rozumné označil rozhodnutí slovenských nadšenců, kterým byla svěřena, že s ní nebudou nedělat exhibici na sedlčanské lokálce.

V Sedlčanech nechyběla dieselelektrická lokomotiva T 435 „Hektor", vyrobená v ČKD Praha roku 1959. Kolský připomněl, že je v regionu střední a starší generaci známá, protože po dlouhá léta zajišťovala na trati Olbramovice - Sedlčany nákladní dopravu. Představil také 40 let starý vůz, jehož hnací agregát je z bývalých městských autobusů.

„Díky tomu je to jeden z nejlevnějších vozů, pokud jde o provozní náklady. Zachraňuje provoz na mnoha českých i slovenských a maďarských lokálkách," dodal Jaroslav Kolský.

Marie Břeňová

Čtěte také: Unikátní vůz 'Modrý šíp' a lokomotivu 'Bobinu' obdivují v Benešově

Autor: Redakce

12.9.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Ilustrační foto.

Ve středu v Deníku: prvňáčci ze ZŠ Řepín, ZŠ Pšovka a ZŠ Kly

KSM: Sršni Kutná Hora - TJ Božetice 9:2.

Zápas v Kralupech ukončilo ošklivé zranění. Obránce Božetic řízla brusle do krku

Cena povinného ručení plíživě stoupá. Pojišťovny na něm tratí

Povinné ručení by mělo podražit. Důvod je prostý, už delší dobu nevydělává a pojišťovny na něm navíc tratí. Kdo zdražení pocítí nejvíce a kdy k němu vlastně dojde, vysvětluje Zbyněk Kuběj, analytik neživotního pojištění Partners.

Muzeum přiblíží historii a staré ovocné stromy

Mělník – Regionální muzeum na náměstí Míru hostí v sobotu 28. října Den středočeského kraje.

Kandidátní listina bez žen? Ve středních Čechách mohou voliči najít jedinou

Střední Čechy – O křesla v Poslanecké sněmovně se ve Středočeském kraji celkem – na všech 26 kandidátních listinách, které nyní voliči nacházejí ve svých poštovních stránkách – uchází 754 kandidátů, jejichž průměrný věk dosahuje 46,4 roku. Z nich je 210 žen (tedy 27,85 procenta). V jejich případě činí průměrný věk 47,1 roku.

KRÁTCE: Oprava si vyžádá uzavírky

Mělnicko - Přinášíme vám přehled krátkých zpráv z regionu.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení