„Povědomost o ochranných cyklopruzích je velice malá. Vznikají z toho hoaxy, že se tam nevejde autobus nebo kamion, což není pravda,“ říká náměstek pro dopravu Adam Scheinherr (Praha sobě). Širší vozidla mohou v případě potřeby ochranný pruh cyklistům zabrat, pokud v něm cyklista právě nejede. Řidič osobního vozidla by měl ale jet v levé části silnice.

„Nové značení reaguje na nízkou míru pochopení ochranných pruhů pro cyklisty. Velká část veřejnosti se domnívá, že v nich platí stejná pravidla jako ve vyhrazeném pruhu,“ vysvětluje Jaroslav Mach, vedoucí oddělení rozvoje dopravy.

Během května by se značka měla objevit celkem na devíti místech, a to kromě třech míst na Plzeňské také v ulici Mariánské hradby, Jelení a Keplerova. Aby se kolemjdoucí nad novou značkou nezarazili, je k ní připraven informativní text.

Pietní akt při příležitosti 77. výročí Pražského povstání.
Předseda Senátu Vystrčil: Slovo je zbraň. Platilo to v roce 1945 a teď ještě víc

Cyklopruhy jsou podle Scheinherra pouze dočasným řešením pro ta místa, kde dosud nešlo vytvořit oddělené stezky nebo být postavené prostě nemohou. Fungují zároveň i jako prvek motivovat cyklisty, aby nejezdili po chodnících. „Vyznačujeme je pouze tam, kde to nevede ke snížení jízdních pruhů pro auta, kde mají cyklisté povolenou jízdu a dovolují to šířkové poměry. Díky cyklopruhům může řidič bez problémů míjet cyklistu, nemusí nikam vybočovat a složitě manévrovat. Nemusí také dodržovat odstup 1,5 metru a zpomalovat,“ upřesnil Scheinherr.

Rozdíl mezi vyhrazeným a ochranným pruhem stanovuje novela zákona z roku 2016. Do ochranných pruhů pro cyklisty mohou vjíždět vozidla, pro které ve zbytku vozovky není dostatek místa.

V praxi to znamená, že ochranný pruh „pouze“ definuje cyklistovi jeho bezpečný prostor, ale když se v něm žádný jezdec na kole nenachází, mohou ho řidiči motorových vozidel využít. Nikdo jim totiž striktně nezakazuje do ochranného cyklopruhu v případě nutnosti zajet.