"Nabídka vedení je smetí, povinné víkendové směny budeme blokovat,“ vyjádřil se pro odborářský časopis šéf odborů Jaroslav Povšík, který je také členem dozorčí rady boleslavské automobilky.

Škodovce se daří a lidé po světě chtějí její auta. Největší exportér v zemi se proto snaží bezezbytku využívat pracovní dobu svých zaměstnanců a vyrábět v co nejdelší části týdne.

Vedení proto navrhuje střídání směn tak, aby zaměstnanci pravidelně pracovali i o víkendech. Volno by pak měli v jiných dnech. S tím však odboráři nesouhlasí. „Ať o víkendu pracují ti, kteří chtějí,“ říkají.

Z údajných útoků na bezdomovce se od čtvrtka zpovídají před Okresním soudem v Mladé Boleslavi strážníci místní městské policie. Oba vinu odmítají.
Údajné trýznění bezdomovců souzení strážníci odmítají

Úterní první kolo vyjednávání zlom nepřineslo. „Zatím jsme obdrželi jen nabídku, která vypadá jako smetí hozené na zem,“ píše Škodovácký odborář, stejně jako rozhodnutí blokovat atypické směnné systémy. „Budeme vyjednávat pracovní dobu a od ledna pak růst mezd,“ cituje Odborář svého předsedu. Odbory se nijak netají snahou dosáhnout dvouciferného nárůstu mezd a chtějí i větší podíl na zisku firmy v podobě vyššího bonusu.

Podle odborářské analýzy navrhovaný systém víkendových směn znamená, že zhruba šestnácti tisícům lidí volná sobota a neděle vyjde jednou za třináct týdnů. Odboráři na tento systém před rokem přistoupili v Kvasinách, kde se ale podle jejich slov ukázalo, jak obrovskou zátěží je pro chod rodin zaměstnanců a jejich dětí. Současně přitom odboráři deklarují, že si uvědomují, že firma vysokou poptávku musí nějak řešit.

Odboráři budou mít svůj boj tentokrát o něco složitější, protože s největší pravděpodobností přišli o podporu svých německých odborových kolegů. Ti totiž chtěli, aby se Škoda Superb vyráběla v Německu. „Superb je naše vlajková loď, která utváří náš podnik,“ řekl tehdy Povšík a dodal, že by mu nevadilo, kdyby si Volkswagen vzal model Seat Ateca, který se vyrábí v Kvasinách.

Jednání budou o to složitější, protože Škodovka je součástí koncernu VW, který je kvůli aféře Dieselgate v těžké situaci a potřebuje peníze na pokuty.

Jak dalece do společné kasy přispěje Škoda a práce českých zaměstnanců, ukáže až čas.

SVOU CESTU na sever, která začala v Mladé Boleslavi a vedla přes Prahu, Berlín a Rujánu do Stockholmu, má za sebou Škoda Karoq, mladší bratr Kodiaqa a nástupce Škody Yeti.
Škoda Auto: další rekord aneb hvězdný říjen