VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Odpůrci dálnice D3: špatná příprava špatného projektu

Střední Čechy – S kritikou příprav dostavby středočeského úseku dálnice D3 – či přesněji: přímo s odmítáním samotného projektu – vystoupili ve čtvrtek odpůrci soustředění do iniciativy Alternativa středočeské D3. Místo budování dálnice, jež podle nich spíše než občanům poslouží zahraničním kamionům, pro něž prý bude přímo „pozvánkou do regionu“, požadují vylepšení současné silnice první třídy číslo 3.

14.6.2018
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Libor Plíhal

Hejtmanky mají jasno

Volání po urychlené dostavbě dálnice je slyšet poměrně často. Přednedávnem při návštěvě členů vlády v Jihočeském kraji kritizoval průtahy premiér Andrej Babiš (ANO). Naposledy Deník zaznamenal toto téma ve středu; během společné tiskové konference hejtmanek Středočeského hraje Jaroslavy Pokorné Jermanové (ANO) a její jihočeské kolegyně Ivany Stráské (ČSSD).

Podle středočeské hejtmanky má tato dálnice společně s dostavbou Pražského okruhu a dalšími chystanými stavbami výrazně ulevit „tranzitnímu“ středočeskému regionu, kterým prostě musejí projet všichni, kteří směřují odkudkoli kamkoli napříč republikou. Výhodná prý bude D3 hned ze dvou důvodů: jednak z hlediska zmírnění dopravní zátěže, která se nyní projevuje častými kolnami, jednak tím, na sebe stáhne významnou část vozidel, jež nyní ničí krajské silnice nižších tříd.

Jen vyhozené peníze?

Zcela jinak nahlížejí na věc odpůrci z iniciativy Alternativa středočeské D3, kteří prý hovoří jménem více než tisícovky signatářů petice – a také za devět obcí. Nepovažují se za ekologické aktivisty, jak zastánci dálnice často o oponentech hovoří. Pro své postoje mají vedle ochrany přírody a krajiny i řadu dalších argumentů; včetně těch ekonomického charakteru. Protnout střední Čechy trasou D3 považují nejen za škodlivé, ale rovněž zbytečné a nepotřebné; za marnotratné vyhazování peněz. Své výhrady sepsali v otevřeném dopise, který adresovali předsedovi vlády Babišovi.

Alternativní řešení dopravních problémů území dotčeného D3Projekt dostavy středočeské části D3 podle nich regionu nepomůže. Ve čtvrtek to jménem iniciativy připomněl lingvista, literární teoretik a genealog Pavel Šidák. „V nepřijatelném časovém horizontu a za přemrštěnou cenu má několik nejasných přínosů – a mnoho jasných nevýhod,“ konstatoval. Přípravy středočeského úseku D3 podle jeho slov již dlouho odčerpávají prostředky i pozornost od mnohem potřebnějších opatření. „To dále zvětšuje prostor pro plýtvání, korupci, spekulace a navyšování finančních nákladů,“ shrnul Šidák mínění odpůrců.

Ti premiéra vyzývají, aby si o věci důkladně promluvil s ministrem dopravy Danem Ťokem (za ANO) a šéfem Ředitelství silnic a dálnic Janem Kroupou. Měl by se prý zajímat jak o dopravní výhodnost, tak o výhodnost ekonomickou, stejně jako o to, z jakých zdrojů by stavba měla být financována. Upozorňují mimo jiné na zastaralost podkladů, z nichž dokumentace středočeského úseku D3 vychází – přičemž výslovně zmiňují hydrogeologický průzkum v rámci EIA (posuzování vlivu na životní prostředí): opírá se prý o klimatická data z let 1961–1990.

Chtěli by také slyšet odpovědi na otázky, proč na jednom z hlavních tahů na jih zatím nebyly provedeny kroky důležité pro posílení bezpečnosti a plynulosti provozu: především jde o výstavbu obchvatů Obramovic, Miličína – a u Benešova o bezpečné nájezdy, mimoúrovňové křižovatky a zahloubení silnice I/3. Z jejich pohledu se na zásadní kroky stále čeká, když úřady zajišťují spíše jen kosmetické úpravy: patníky, svodidla, značení. A jestliže jako častý argument zaznívá, že nová dálnice odlehčí obcím a silnici I/3, měl by prý někdo jasně říci, jak to hodlá zajistit.

Řešení pro občany

O to, jak by měl se zjištěnými fakty premiér naložit, nemají pisatelé otevřeného dopisu pochybnosti. „Vyzýváme vás, abyste se zasadil o ochranu dotčeného území a jeho obyvatel před vážnými negativními a nevratnými změnami v souvislosti s plánovanou D3 ve středních Čechách. Zastavte špatnou přípravu špatného projektu a požadujte užitečnější a mnohem levnější dopravní řešení pro občany České republiky, ne pro zahraniční kamiony. Vyplatí se to,“ napsali Babišovi.

Jedním dechem radí, co by za potřebné považovali oni. Jestliže dané území trápí především příměstská doprava, dálnice prý řešení nepřenese. Naopak modernizace a další opatření ke zlepšení průjezdnosti a bezpečnosti provozu na silnici I/3 nabízejí velký potenciál. Mimo jiné by to znamenalo vybudování dalších jízdních pruhů, výstavbu obchvatů – ale i mimoúrovňových křižovatek, přechodů či tunelů. A potřebný je také rozvoj příměstské dopravy (zvláště na železnici, ale i reorganizace autobusových linek) se současným vybudováním parkovišť typu P+R a B+R (princip dojetí na místo, odkud lze pokračovat veřejnou dopravou, je shodný – ale s parkováním jízdních kol).

Výhrady k přípravě středočeské dálnice D3 (dále SD3):
1. Trasa dálnice je vedena nevhodně a projekt je špatně připraven, takže je neustále záplatován a představuje pro své okolí značné hrozby. Jak je zřejmé z projektové dokumentace, může dojít k propadům v poddolovaném území, poškození domů, zničení vodních zdrojů mnohých obcí, sesuvům aj. „nepředvídatelným“ událostem – obdobně jako v případě dálnice D8.
2. K projektu SD3 chybí nezávislá ekonomická analýza, která by posoudila její ekonomickou výhodnost a věrohodně prokázala poměr nákladů a přínosů. Díky tomu mj. stále rostou náklady projektu a stát je tu opět jako dojná kráva.
3. SD3 je předražená. Interní situační zpráva ŘSD (2016) uvádí zcela odlišné ceny než PR výstupy v médiích. Náklady cca 60 mld. Kč potvrdilo ještě v roce 2017 MD. Náklady na 1 km dálnice jsou tedy 1 mld. Kč! Jaké obrovské přínosy by vyvážily tak obrovské náklady? V případě realizace odčerpá dálnice ze státního rozpočtu nemalou část prostředků, které bude chybět v jiných oblastech.
4. Hrozí nám katastrofální sucho. Budovat obří stavbu, která ohrozí místní zdroje půdy, pitné vody obcí a vodní i tepelný režim krajiny, je sebevražda. Zásobovat vodou z dálkových přivaděčů další odběratele není bezpečné.
5. Stavba dálnice v navrhované trase je v příkrém rozporu s evropskou Směrnicí č. 2006/118/ES o ochraně podzemních vod před znečištěním a zhoršováním stavu, se zákonem ČR č. 254/2001 Sb. o vodách, s Programovým prohlášením Rady Středočeského kraje ve volebním období 2016–2020 (kapitola Životní prostředí a zemědělství) a je také v rozporu s národní Strategií přizpůsobení se změně klimatu v podmínkách ČR, která byla schválena usnesením vaší vlády č. 861.
6. Obáváme se mnohaletých průtahů stavby, objížděk při nekončících opravách, navyšování nákladů a zátěže okolí, při čemž negativní důsledky ponesou především místní obyvatelé. Nechvalně známá dálnice D8 a další výsledky činnosti ŘSD jsou vážné varování.
7. Není jasné, jak si ŘSD poradí se stavebně komplikovanou stavbou v náročném území, když i v rovinatém území mezi Táborem a Českými Budějovicemi máme místo dálnice stále jen nekonečné staveniště.
8. Projekt ohrožuje bezpečnost, kvalitu života a zdraví i ekonomické zájmy obyvatel nemalé části Středočeského kraje. Navíc při stavbě, opravách a při nehodách na dálnici budou vozidla hledat objízdnou trasu v území, kde žádná neexistuje – doprava bude vedena po lokálních silnicích a středem obcí. Poničí při tom silnice a další vybavení obcí, ohrozí zdraví a životy lidí.
9. Dopravní význam SD3 pro ČR je přeceňovaný. Stavba by nevedla do Prahy, ale do obrovské dopravní zácpy na problematickém městském okruhu u Jesenice, který je již přes 8 let v „prozatímním provozu“, a odkud ani neexistuje odpovídající kapacitní spojení s hlavním městem. Dopravní spojení s Jihočeským krajem celkem brzy zajistí dálnice D4, modernizovaná silnice I/3 a železniční koridor.
10. Projekt SD3 nevyřeší dopravní problémy regionu, naopak pozve zástupy kamionů (kterých se vyspělé evropské země snaží zbavovat), aby si udělaly objížďku přes střední Čechy. SD3 bude indukovat další dopravní zatížení daného území i celé ČR vlivem rozšíření kapacity pro mezinárodní kamionovou dopravu.

Zdroj: Alternativa středočeské D3

Pisatelé otevřeného dopisu premiérovi Andreji Babišovi:

PhDr. Roman Andres
Pavel Hrabec
Miroslav Hruška
Mgr. David Pěknic
Mgr. Alena Radová
PhDr. Pavel Šidák, Ph.D.
Ing. Jitka Velíšková
Ing. Michaela Závodná



Autor: Milan Holakovský

14.6.2018 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

Výroba - Výroba Elektromechanik elektrických zařízení 20 000 Kč Elektromechanici elektrických zařízení (kromě zařízení v dopravních prostředcích) Mechanik - elektro. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 20000 kč, mzda max. 30000 kč. Volných pracovních míst: 2. Poznámka: - elektrikářské práce v průmyslovém podniku, instalace, údržba a opravy výrobního zařízení, diagnostika závad na elektrickém zařízení a systémech, mezi něž mohou patřit i složité vzájemně propojené elektrické obvody, Požadujeme: OU nebo SOU - obor elektro, vhodné pro absolventy, řidičský průkaz sk.B znalost práce na PC, schopnost rychle reagovat, samostatnost, aktivní přístup k práci, dobrý zdravotní stav, Výhodou : osvědčení o odborné způsobilosti v elektronice podle vyhlášky 50/78 Sb, §6 A,B do i nad 1000 V - silnoproud, Nabízíme: možnost prodloužení pracovního poměru na dobu neurčitou, příspěvek na stravování, týden dovolené navíc, Kontakt: životopisy zasílejte e-mailem. Pracoviště: Elmep s.r.o. - kralupy nad vltavou, O. Wichterleho, č.p. 810, 278 01 Kralupy nad Vltavou 1. Informace: Věra Srbková, +420 315 617 335. Výroba - Výroba Elektromechanik elektrických zařízení 20 000 Kč Elektromechanici elektrických zařízení (kromě zařízení v dopravních prostředcích) Mechanik MaR. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 20000 kč, mzda max. 30000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: - provádění preventivní údržby zařízení MaR, seřizování snímačů teploty, tlaku, tlakové diference, hladiny, průtoky, seřizování regulačních obvodů MaR, opravy zařízení MaR, Požadujeme: OU nebo SOU - obor elektro, vhodné pro absolventy, řidičský průkaz sk.B znalost práce na PC, schopnost rychle reagovat, samostatnost, aktivní přístup k práci, dobrý zdravotní stav, , Nabízíme: možnost prodloužení pracovního poměru na dobu neurčitou, příspěvek na stravování, týden dovolené navíc, Kontakt: životopisy zasílejte e-mailem. Pracoviště: Elmep s.r.o. - kralupy nad vltavou, O. Wichterleho, č.p. 810, 278 01 Kralupy nad Vltavou 1. Informace: Věra Srbková, +420 315 617 335. Obchod - Obchod Obsluha čerpacích stanic a mycích linek 18 000 Kč Obsluha čerpacích stanic a mycích linek dopravních prostředků Obsluha čerpací stanice. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Nepřetržitý provoz, úvazek: . Mzda min. 18000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: 12-ti hodinový směnný provoz, manipulace s pokladnou., Požadujeme zdravotní průkaz a příjemné vystupování., Kontakt:Tomášek Vladan, tel.: 775 901 603, e-mail: vlad.tom@email.cz. Pracoviště: Vladan tomášek 001, Nádražní, 276 01 Mělník 1. Informace: Vladan Tomášek, +420 775 901 603. Výroba - Výroba Manipulační dělníci ve výrobě 23 000 Kč Manipulační dělníci ve výrobě Pracovník - manipulační dělník v průmysl ( výroba tmelů ). Požadované vzdělání: nižší střední odborné. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 23000 kč, mzda max. 28000 kč. Volných pracovních míst: 2. Poznámka: Při výrobě tmelů pracovník do míchací nádoby načerpá pojivo avysypává v příslušném váhovém poměru sypké suroviny., Nabízíme stravenky v hodnotě 100 Kč, pracovní doba 7:00 - 15:30, Kontakt: Lenka Rubášová 8:00 - 15:00, tel.: 315 687 592, e-mail: lenka.rubasova@kittfort.cz. Pracoviště: Kittfort praha s.r.o. - neratovice, 277 11 Neratovice. Informace: Lenka Rubášová, +420 315 687 592.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Dr. Karel Guth při výzkumu III. nádvoří Pražského hradu na konci 20. let

Co měl Masaryk společného s archeology?

Přívoz v Mělníku.

Mělnický přívoz přepravil přes 50 tisíc lidí

U lékaře Středočeši platí víc než v Praze

Střední Čechy – Ceny služeb jsou smluvní – což ovšem nemá zhola nic společného s představou, že byste snad mohli umlouvat slevu – a tak se liší provozovnu od provozovny. Mohou se dokonce měnit i v průběhu roku. Přesto statistici dokážou určit průměrné hodnoty.

Regionální muzeum letos slaví 130 let

Mělník - Regionální muzeum Mělník letos slaví 130. narozeniny od svého vzniku. Muzeum vzniklo na popud místního učitele v roce 1888, ale nemělo vlastní prostory a mnohokrát se stěhovalo z místa na místo. Před válkou bylo chvíli muzeum i na mělnickém zámku, kde se začaly postupně budovat expozity. V roce 1975 přestala doba stagnace muzea a sbírky se začaly dávat dohromady se dvěma zaměstnanci. První stálá expozice byla vystavena právě na zámku.

Soutěží pět alejí z kraje. Přibudou?

Střední Čechy – Motivace může být různá. Někdo si chce zasoutěžit o let balonem či novou zrcadlovku známé značky, jiný by prostě rád upozornil na atraktivní alej či stromořadí ze svého okolí. Jedněm i druhým Jiří Kaňa z pořádající organizace Arnika připomíná - na nominování své favoritky do osmého ročníku ankety Alej roku už zbývá čas jen do konce října.

V Mělníku už se nebude svážet bioodpad

Mělník – Svoz bioodpadu od rodinných domů v Mělníku končí. Ale jen pro letošní rok.

DALŠÍ ČLÁNKY Z RUBRIKY

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

https info

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT