Na počátku byla tisková zpráva, kterou ve středu vydala trojice politiků z řad STAN. Navrhuje prodloužení doby platnosti časových jízdenek – či přesněji: při příštím nákupu by cestující měli dostat kupon s prodlouženou platností – jako vyrovnání za to, co se dělo v čase koronavirových omezení.

ON-LINE reportáž ke koronaviru najdete ZDE

„Nepravidelní či náhodní cestující měli několik týdnů veřejnou dopravu de facto zdarma, protože z důvodů ochrany řidičů se přestalo vybírat jízdné v hotovosti a elektronické jízdné není zatím příliš rozšířeno,“ shrnula, v čem STAN vidí nespravedlnost, poslankyně Věra Kovářová.

„Oproti tomu pravidelní cestující, kteří měli již zaplacenou předplatní jízdenku, ji kvůli omezení pohybu osob často ani nemohli využít,“ doplnila.

Krajský úřad reagoval na dotazy novinářů čtvrtečním sdělením, že o úpravách platnosti kuponů se neuvažuje. Nabízí soubor hned 12 argumentů. Nejzásadnějším je, že o cestování zdarma se nikdy nemluvilo – i když je pravdou, že přepravní kontrola byla omezená. Jízdenky si však cestující mohli kupovat elektronicky – třeba pomocí aplikace Lítačka.

Kraj také mimo jiné zdůrazňuje, že pokud lidé jezdili méně, není to jeho vinou: vyplynulo to z omezení provozu ve firmách či zavedení home office. Dopravní obslužnost byla za nouzového stavu zajištěna, byť v omezeném režimu prázdninového provozu.

Krajský úřad také připomněl, že odhad propadu tržeb za dobu trvání nouzového stavu je kolem 72 milionů korun – přičemž tržbové riziko z jízdného je v rámci smluvních vztahů ve středních Čechách na straně dopravců (zatímco v ostatních regionech je zejména v autobusové dopravě nese kraj coby objednatel).

Středočeští politici z hnutí STAN se obracejí se svými požadavky také na představitele státu. Volají po tom, že je třeba celorepublikově zajistit, aby bylo možno platnost předplatního kuponu na určitou dobu postavit. Lidé by tak mohli reagovat nejen na situace podobné koronavirové krizi, ale využili by to třeba i v případě odjezdu na dovolenou.