Pomáhat až později

Scénář cvičení nabídl děj, který působí jako noční můra: došlo ke střelbě. „Na místě je dosud neupřesněný počet zraněných osob. Událost se podařilo oznámit na linku 158 jednou ze zraněných osob, která je uvnitř budovy školy,“ přiblížila Dětská výchozí okolnosti. Postupy pro mimořádné situace takovéhoto charakteru stanovují předem připravené plány opatření, podle nichž policisté také začali postupovat.

V prvotní fázi akce to neznamená věnovat pozornost prvním krvácejícím lidem, na které zasahující jednotky v budově narazí. Hlavně je třeba zabránit útočníkovi v dalším řádění. V daném případě tedy střelce co nejrychleji eliminovat – a prostor, kde došlo útoku, zajistit pro následný zákrok zdravotníků v již bezpečném prostředí.

Zabezpečit budovy

Někomu by se cvičení zaměřené na zpacifikování agresora řádícího ve školní budově mohlo jevit až poněkud přitažené za vlasy; zkušenosti nejen ze světa, ale i z naší země však ukazují, že jde o situaci, na jejíž zvládnutí se je třeba připravovat. Projekt nazvaný Ozbrojený útočník ve škole je také jednou z dlouhodobých preventivních kampaní připravených Středočeským krajem.

Jejím posláním je nejen připravit pedagogy i jejich svěřence na případ, že by kdokoli s nekalými úmysly chtěl narušit výuku, či dokonce ubližovat, ale také pomoci k tomu, aby k takové situaci nemohlo dojít. Součástí projektu jsou proto i analýzy zabezpečení konkrétních škol, spojené například s návrhem změn režimu vstupu do budovy či s dalšími opatřeními: jak organizačního, tak třeba i technického charakteru.