VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Prahu s Berounem propojí tunel za 50 miliard. Touží po něm železniční přepravci

Praha, Beroun - Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) vybírá ze tří různých variant nové trati mezi Prahou a Berounem. Nové trasy představil včera na odborné konferenci k tunelovému spojení Prahy a Berouna ředitel odboru strategie SŽDC Radek Čech. O termínu staveb ale zatím správce železnic příliš nemluví.

5.10.2018
SDÍLEJ:

Vizualizace železničního tunelu mezi Prahou a Berounem.Foto: Sudop Praha

SŽDC oprášila myšlenky na tunelové spojení loni na jaře, kdy zadala aktualizaci studie proveditelnosti na tunelové propojení Praha Beroun. Tu dříve zamítla Evropská komise. Důvodem k aktualizaci byl velký nárůst osobní i nákladní dopravy podél Berounky, která kapacitně už nestačí, navíc je trať ve velmi špatném stavu. „Tunel je víceméně jediné řešení pro toto spojení,“ řekl Čech.

Nová územně-technická studie řešila šest možných variant, nakonec se okruh posuzovaných snížil na tři.

Jako nejlepší z nich vychází aktuálně varianta C, kdy tunel začíná hned u nádraží Praha-Smíchov a ústí až u Berouna.

Varianta B pak počítá se začátkem tunelu až mezi Radotínem a Černošicemi a výjezdem u Berouna, varianta D pak s několika tunely mezi Prahou-Smíchovem a Řevnicemi, kde by se napojily na stávající trať. Taková verze je nejlevnější, její nevýhodou je ale možný problém s hlukem, protože dál povede většinou po povrchu. Nejdražší verze počítá s náklady kolem 50 miliard korun. „Studie ukázala, že technicky jsou proveditelné všechny tři varianty,“ řekl Čech.

Tunel by zkrátil cestu do Berouna o 15 minut

Tunely by měly být postaveny na rychlost do 200 kilometrů v hodině a pro smíšený provoz nákladních i osobních vlaků. Dál se SŽDC nebrání za Berounem i zvýšení rychlosti až na 350 kilometrů v hodině. Tunel by měl zkrátit cestu do Berouna o patnáct minut a jízdní dobu mezi Prahou a Plzní pod hodinu.

Podle Čecha probíhá zpracování přepravní prognózy. Klíčové pro stavbu tunelů a jejich ekonomiku ale bude i rozhodnutí německého ministerstva dopravy, zda zařadí modernizaci trati z Furth im Wald do Regensburgu mezi prioritní stavby. Její modernizace by totiž vedla k rozšíření počtu nákladních vlaků z Česka i na trati z Prahy do Berouna a měla by vylepšit návratnost investice. „Jinak není odůvodnitelný větší rozsah nákladní dopravy,“ dodal Čech.

SŽDC nechce mluvit o termínech, opatrně se mluví o letech 2040-50 pro otevření. „Tunel pod Krušnými horami se připravuje deset let, dalších deset let se bude stavět. Toto je porovnatelné. Bude výhodou, že už v tomto případě získáme další zkušenosti,“ dodal Čech.

Příští rok začnou opravy

SŽDC chystá na příští rok zahájení velkých oprav na stávající trati podél Berounky, která je ve velmi špatném stavu. I po této rekonstrukci ale nepokryje poptávku po počtu vlaků na této trati, rozsah dopravy navíc limitují hlukové limity. Po dokončení oprav by se měla v některých místech zvýšit rychlost až na 140 kilometrů v hodině.

Cestující na trati si navíc stěžují na častá zpoždění. Podle Jakuba Goliáše z Českých drah od příštího jízdního řádu posílí provoz o tři další soupravy, což by mělo vést ke zlepšení situace.

Novou trať tlačí výrazně i nákladní železniční dopravci. „Jediný přechod pro cesty na západ je přes Děčín. To je dál neúnosné, zvláště v době, kdy všichni mluví o přesunu dopravy zboží z kamionů na železnici,“ řekl výkonný ředitel sdružení železničních nákladních dopravců ŽESNAD.cz Oldřich Sládek. Podle něj současný stav neumožňuje jakýkoliv nárůst železniční dopravy.

Autor: Jan Sůra

5.10.2018 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

Doprava a logistika - Doprava a logistika Manipulační dělník 12 200 Kč Doplňovači zboží Doplňovači zboží. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Dělené směny, úvazek: . Mzda min. 12200 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Požadujeme: flexibilitu, pečlivost, fyzickou zdatnost, základní znalost s vybalováním a skládáním zboží, výhodou znalost vietnamského jazyka, Kontakt: osobní schůzka na adrese místa výkonu práce, telefonicky pátek 15:00-17:00. Pracoviště: Cuong nguyen tran 01, Jana Palacha, č.p. 789, 278 01 Kralupy nad Vltavou 1. Informace: Thao Ngo, +420 770 678 789. Doprava a logistika - Doprava a logistika Traktorista a obsluha 110 Kč Traktoristé a obsluha zemědělských strojů Traktoristé a obsluha zemědělských strojů. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 110 kč. Volných pracovních míst: 2. Poznámka: - řidičský průkaz sk.T , - pracovní doba 7:00-15:30, - práce s postřiky, - v sezóně práce přesčas, Místo výkonu práce: Daminěves, Chramostek, Střednice, Kontakt: životopisy zasílejte e-mailem, telefonicky po-pá 8:00-16:00. Pracoviště: Sad s.r.o., 277 04 Cítov. Informace: Lenka Kotrbatá, +420 602 606 118. Doprava a logistika - Doprava a logistika Skladník 12 200 Kč Pomocní skladníci Pomocní skladníci. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Pružná pracovní doba, úvazek: . Mzda min. 12200 kč. Volných pracovních míst: 20. Poznámka: -skenování kartonů, balení kartonů a palet pro expedici, Kontakt: telefonicky po-pá 10:00-15:00, osobní schůzka Václavské náměstí 802/56, 11000 Praha 1 po-pá 10:00-15:00. Pracoviště: Work global agency s.r.o. 01, 277 45 Úžice u Kralup n.Vltavou. Informace: Olga Savčenko, +420 608 022 221. Výroba - Výroba Montážní dělník 12 200 Kč Montážní dělníci výrobků ze dřeva a příbuzných materiálů Montážní dělníci výrobků ze dřeva a příbuzných materiálů. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 12200 kč. Volných pracovních míst: 4. Poznámka: - pracovní doba 6:00-16:00 hodin, - Fyzicky náročná práce, nutný dobrý zdravotní stav - výroba dřevěných palet., Místo výkonu práce 9.května 325, 277 06 Lužec nad Vltavou, Kontakt: telefonicky po,čt 9:00 - 12 :00, osobní schůzka po telefoniocké domluvě. Pracoviště: Sanvil s.r.o. lužec - areál pilous, 9. května, č.p. 325, 277 06 Lužec nad Vltavou. Informace: Oleksandr Kokovin, +420 777 127 937.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Videosouhrn 22. října 2018

Rvačka před bowlingem a velká oprava lipenského expresu: zhlédněte videa dne

Ilustrační foto

V kralupské rafinérii se chystá havarijní cvičení

ANKETA: Kteří hokejisté by teď hráli za Československo?

Zahrajte si na hokejového trenéra. Deník v souvislosti se stoletým výročím vzniku Československa připravil mimořádnou anketu. Jak by nyní vypadal společný tým, který by tvořili hráči obou zemí? 

ANKETA: Kteří fotbalisté by teď hráli za Československo?

Zahrajte si na fotbalového trenéra. Deník v souvislosti se stoletým výročím vzniku Československa připravil mimořádnou anketu. Jak by nyní vypadal společný tým, který by tvořili hráči obou zemí? 

Investice do středočeských nemocnic vyjdou na 76,5 milionu korun

Střední Čechy - Do středočeských nemocnic poputují investice ve výši 76,5 milionu korun, rozhodli radní Středočeského kraje, a to ještě tento rok. „Za tyto peníze nemocnice pořídí přístroje, zdravotnickou techniku, lůžka, nábytek, opraví komunikace, zrekonstruuje se ústavní jídelna nebo trafostanice. Veškeré investice jdou do nemocnic ještě v letošním roce,“ zdůraznila hejtmanka kraje Jaroslava Pokorná Jermanová (ANO 2011).

Uklidnit lidi a zapojit je do práce. To je úkol operátorů linky 155

Střední Čechy - Až 1500 hovorů denně ve dvanáctihodinových směnách. To je práce desítky dispečerů tísňové linky středočeských záchranářů. Týmu sedícího na záchranné službě v Kladně ve velké místnosti, jejíž moderní vybavení by si laik snadno spletl… třeba s Řízením letového provozu.

DALŠÍ ČLÁNKY Z RUBRIKY

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

https info

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT