SŽDC oprášila myšlenky na tunelové spojení loni na jaře, kdy zadala aktualizaci studie proveditelnosti na tunelové propojení Praha Beroun. Tu dříve zamítla Evropská komise. Důvodem k aktualizaci byl velký nárůst osobní i nákladní dopravy podél Berounky, která kapacitně už nestačí, navíc je trať ve velmi špatném stavu. „Tunel je víceméně jediné řešení pro toto spojení,“ řekl Čech.

Nová územně-technická studie řešila šest možných variant, nakonec se okruh posuzovaných snížil na tři.

Jako nejlepší z nich vychází aktuálně varianta C, kdy tunel začíná hned u nádraží Praha-Smíchov a ústí až u Berouna.

Varianta B pak počítá se začátkem tunelu až mezi Radotínem a Černošicemi a výjezdem u Berouna, varianta D pak s několika tunely mezi Prahou-Smíchovem a Řevnicemi, kde by se napojily na stávající trať. Taková verze je nejlevnější, její nevýhodou je ale možný problém s hlukem, protože dál povede většinou po povrchu. Nejdražší verze počítá s náklady kolem 50 miliard korun. „Studie ukázala, že technicky jsou proveditelné všechny tři varianty,“ řekl Čech.

Tunel by zkrátil cestu do Berouna o 15 minut

Tunely by měly být postaveny na rychlost do 200 kilometrů v hodině a pro smíšený provoz nákladních i osobních vlaků. Dál se SŽDC nebrání za Berounem i zvýšení rychlosti až na 350 kilometrů v hodině. Tunel by měl zkrátit cestu do Berouna o patnáct minut a jízdní dobu mezi Prahou a Plzní pod hodinu.

Podle Čecha probíhá zpracování přepravní prognózy. Klíčové pro stavbu tunelů a jejich ekonomiku ale bude i rozhodnutí německého ministerstva dopravy, zda zařadí modernizaci trati z Furth im Wald do Regensburgu mezi prioritní stavby. Její modernizace by totiž vedla k rozšíření počtu nákladních vlaků z Česka i na trati z Prahy do Berouna a měla by vylepšit návratnost investice. „Jinak není odůvodnitelný větší rozsah nákladní dopravy,“ dodal Čech.

SŽDC nechce mluvit o termínech, opatrně se mluví o letech 2040-50 pro otevření. „Tunel pod Krušnými horami se připravuje deset let, dalších deset let se bude stavět. Toto je porovnatelné. Bude výhodou, že už v tomto případě získáme další zkušenosti,“ dodal Čech.

Příští rok začnou opravy

SŽDC chystá na příští rok zahájení velkých oprav na stávající trati podél Berounky, která je ve velmi špatném stavu. I po této rekonstrukci ale nepokryje poptávku po počtu vlaků na této trati, rozsah dopravy navíc limitují hlukové limity. Po dokončení oprav by se měla v některých místech zvýšit rychlost až na 140 kilometrů v hodině.

Cestující na trati si navíc stěžují na častá zpoždění. Podle Jakuba Goliáše z Českých drah od příštího jízdního řádu posílí provoz o tři další soupravy, což by mělo vést ke zlepšení situace.

Novou trať tlačí výrazně i nákladní železniční dopravci. „Jediný přechod pro cesty na západ je přes Děčín. To je dál neúnosné, zvláště v době, kdy všichni mluví o přesunu dopravy zboží z kamionů na železnici,“ řekl výkonný ředitel sdružení železničních nákladních dopravců ŽESNAD.cz Oldřich Sládek. Podle něj současný stav neumožňuje jakýkoliv nárůst železniční dopravy.