Bohužel místy, kde moc času nemají, jsou právě nyní dílny pneuservisů. Mají narváno – a hlavně ve větších městech se motoristům může stát, že i když obvolají několik firem, všude slyší totéž: máme plno; volný termín na přezouvání by byl nejdříve za týden. 

Častá příčina dopravních nehod

Pamatovat na zimní gumy by měli zejména řidiči, kteří jezdí služebně po celé České republice, upozornila Eva Hašlová z územního odboru středočeské policie pro Prahu-venkov: Východ. „Neváhejte a přezujte si na zimní pneumatiky co nejdříve,“ zdůraznila. S upozorněním, že brzdná dráha na letních pneumatikách je nejen na námraze či sněhu, ale i za podzimních plískanic podstatně delší – a tak není divu, že právě jízda na letních pneumatikách patří na podzim k častým příčinám dopravních nehod. Nejde přitom jen o případy, kde šoféři nedobrzdili. Zimní směs a dezén také pomáhají v rozmanitých podmínkách zvyšovat přilnavost a tím i řiditelnost auta a jeho stabilitu v zatáčkách. A rovněž lépe odvádějí vodu, upozornila Vendulka Marečková z kutnohorské policie. „Dochází tím ke snížení možnosti vzniku aquaplaningu,“ konstatovala.

Někde být musí, jinde být mají

Z hlediska policie je situace jasná: pod hrozbou pokuty do dvou tisíc korun zákon nařizuje používat zimní gumy v době od 1. listopadu do 31. března, pokud se na silnici nachází souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza – nebo lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat, že během jízdy takové podmínky nastanou. Výjimkou jsou úseky označené značkou Zimní výbava (což je bílé auto nad sněhovou vločkou v modrém poli) – tam v tomto období platí povinnost za všech okolností; i kdyby vozovka byla sebesušší a sluce zářilo jak ve Středomoří. Policisté však upozorňují i na zkušenosti a zdravý rozum: těžko můžeme přesně odhadovat, jak bude po celý den nebo zítra. A to, že ráno svítí slunce, ještě neznamená, že se večer neobjeví námraza nebo i nějaká ta vločka.

Někdejší pravidlo, že zimní pneumatiky mají být na hnané nápravě, už dávno patří minulosti. Dnes platí, že zimní pláště s minimálně čtyřmilimetrovou hloubkou vzorku musí mít všechna čtyři kola. „Při montáži pouze dvou zimních pneumatik na poháněnou přední nápravu zajistíte rozjezd vozu. Pokud však na zadní nápravě necháte pneumatiky letní, můžete lehce dostat vozidlo do smyku. Pokud necháte zimní pneumatiky pouze na zadní nápravě a na přední necháte letní, je velmi pravděpodobné, že při zatočení nebude vozidlo reagovat a pojede rovně,“ naznačila policistka Hašlová možné scénáře pro vozidlo v uspořádání, které je u nás nejběžnější. Marečková to pak shrnula zcela jasně: „Zimními pneumatikami chráníte své vozidlo – a hlavně život svůj i ostatních!“

Celoroční gumy stále budí diskuse

Před jízdou na letních gumách za zimních podmínek ostatně varují i pojišťovny. S tím, že klientům, kteří mají sjednáno havarijní pojištění, mohou krátit pojistné plnění, pakliže bude prokázáno, že škodní událost nastala v přímé souvislosti s použitím nevhodných pneumatik. Debaty se pak mezi motoristy vedou o používání takzvaných celoročních pneumatik. Už totiž neplatí varování, že jde o mizernou volbu plnou kompromisů pro jakékoli klimatické podmínky. Nejnovější testy posledních modelů nicméně naznačily až překvapivě příznivé výsledky. 

Technici v oslovených pneuservisech nicméně stále odmítavě vrtěli hlavami: sami pro své vlastní auto volí čistě zimní gumy. S vysvětlením, že jen ty zaručují jistotu: díky speciální směsi i dezénu s drážkováním doplněným lamelami, což zlepšuje vlastnosti pneumatiky při jízdě po sněhu, v břečce nebo na náledí. A zároveň upozorňují, že je také třeba hlídat správné nahuštění. Nicméně – varují, že ani tohle všechno není samospasitelné. Fyzikální zákony platí pro všechny bez rozdílu – a v zimním období je třeba to mít na paměti více než kdy jindy.