VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Stav třetiny středočeských mostů volá po opravě

Střední Čechy – Přemostění Červeného a Bakovského potoka ve Velvarech na Kladensku, most přes odvodňovací strouhu u obce Klíčany na Praze-východ, dvoumetrový můstek přes meliorační sběrač u Husí Lhoty nedaleko Mladé Boleslavi či necelých pět metrů dlouhý most přes Křenovku v okrajové části Kutné Hory zvané Perštejnec. To jsou mosty Středočeského kraje, které patří k nejhorším.

13.12.2017
SDÍLEJ:

U Trojského zámku v Praze se 2. prosince odpoledne zřítila do Vltavy betonová lávka pro pěší. Podle informací záchranářů se při pádu zranili čtyři lidé. Snímek je ze 3. prosince.Foto: Deník / Divíšek Martin

Nejsou ovšem samy. V havarijním stavu je podle výsledků pravidelných prohlídek ještě dalších sedm mostů. Celkem jedenáct. Dělá to půl procenta všech mostních objektů, které má Krajská správa a údržba silnic Středočeského kraje na starosti. Těch je dohromady 1844. V tom jsou střední Čechy mezi kraji rekordmanem (stejně jako v délce silniční sítě).

Moc uspokojivý však není ani stavebně technický stav řady dalších mostů. Po opravách jich docela naléhavě volá 577; skoro třetina. Vyplývá to z pravidelných mostních prohlídek, o jejichž závěry má veřejnost aktuálně enormní zájem. Pozornost ke stavu mostů přilákalo nedávné zhroucení lávky přes Vltavu v pražské Troji, což se neobešlo bez zranění. Následně se velký zájem obrátil ke stavu obdobných lávek, které spravují radnice v Nymburce a v Černošicích na Praze-západ.

Prohlídky jsou pravidelné

Není to ale tak, že by pražský malér vyvolal vlnu prohlídek mostních konstrukcí, spojených s jejich posuzováním a testováním. Nepříliš povzbudivé odpovědi na aktuální otázky občanů znají správci mostů dlouhodobě: díky pravidelných prohlídkám. Ty se běžně provádějí jednou ročně; v případě zjištění závažnějšího stavu je další kontrola nařízena nikoli po roce, ale už za půl roku. Pražská zkušenost nicméně ukazuje, že ani pravidelné sledování (Trojská lávka byla kvůli měření dokonce dvakrát ročně krátkodobě uzavírána) nemusí maléru zabránit.

Navíc se konají také mimořádné prohlídky. Jejich čas přichází v případě zjevného zhoršení stavu konstrukce, po nárazech vozidel nebo po živelních pohromách – či případně v rámci mimořádných opatření, jako je třeba vytyčování objízdné trasy v případě plánované dlouhodobé uzavírky frekventované silnice. Pro úplnost je na místě zmínit ještě takzvané hlavní mostní prohlídky. Jejich posláním je posouzení stavu po provedené rekonstrukci.

Opravy mají začít v dubnu

Jak se řeší situace s havarijním stavem mostů, mohou napovědět příklady zmíněné v úvodu. Ve Velvarech, kde se most nachází v ochranném pásmu městské památkové rezervace, je bezpečnost provozu zajištěna osazením mostního provizoria. Po jeho odstranění dojde za přispění peněz z evropských fondů na komplexní opravu mostu – přičemž soutěž na zhotovitele se již uskutečnila. U Klíčan, kde je provoz provizorně zúžen do jednoho jízdního pruhu, by práce měly začít v dubnu.

Projekční práce se zde poněkud zapeklily kvůli komplikacím se zábory pozemků. To je problém, který podobné akce rozhodně neprovází ojediněle. Rovněž u Husí Lhoty, kde je most provizorně podepřen, se počítá s dubnovým zahájením prací. A stejné je to v osadě Perštejnec, kde se čeká na vydání stavebního povolení. Zatím je zde zúžen jízdní profil osazeným dopravním značením.

Celkem by podle odhadů mělo v příštím roce získat stavební povolení na opravu či celkovou přestavbu padesát mostů na silnicích II. a III. třídy spravovaných Středočeským krajem (přičemž v případě, že se podaří zajistit peníze, by v průběhu roku 2018 mohly začít i práce na nápravě současného stavu). V projektové přípravě má správa silnic ještě opravy dalších čtyřiceti mostů. Dohromady se tedy chystají práce na devadesáti.

Opravy za stovky milionů

Letos po celém kraji začaly opravy na 34 mostních objektech. Z rozpočtu správy silnic nebo od Státního fondu dopravní infrastruktury jsou na tyto práce určeny výdaje dosahující s daní z přidané hodnoty téměř 400 milionů korun. Skutečné náklady jsou ale vyšší – opravy některých mostů jsou spolufinancovány z regionálních operačních programů či dalších evropských fondů.

Opravy mostů nekomplikují pouze dopravní problémy, které bývají s pracemi spojeny, a nedostatek peněz. Přípravy často ztěžují majetkoprávní záležitosti spojené s vlastnictvím pozemků, ojedinělá však nejsou ani nesouhlasná stanoviska v rámci územních a stavebních řízení. Svou roli sehrávají i ochranná pásma území s památkovou ochranou – a některé mosty jsou dokonce samy kulturními památkami. Bez vlivu pak nezůstává ani nutnost brát ohled na existující inženýrské sítě.

Téma politických sporů

I v případě mostů platí okřídlené úsloví, že o peníze vždy jde až v první řadě. Neutěšený stav mostů na středočeských silnicích představuje dlouhodobý problém, přičemž vládnoucí politici vždy kladou důraz na zanedbávání investic v minulosti.

O tom, že právě na vylepšování mostů budou využívány peníze ze čtyřmiliardové půjčky, kterou si kraj kdysi vzal, se hovořilo již na sklonku éry prvního středočeského hejtmana Petra Bendla (ODS). Tomu záměr přijmout úvěr vytýkala opozice v čele s jeho pozdějším nástupcem Davidem Rathem (tehdy ČSSD). Pak se v rámci politických půtek nejen na krajském, ale i na celostátním kolbišti hovořilo o tom, že Rath půjčené peníze vesele utrácel – avšak zdůrazňoval, že kraj se zadlužil za Bendla.

Tohle téma ve středu připomněla i současná hejtmanka Jaroslava Pokorná Jermanová (ANO). „Čtyřmiliardový úvěr po Petru Bendovi zůstal – a čerpat měla krajská vláda po něm, tedy David Rath. Víme všichni, jak to dopadlo,“ řekla Deníku. Shodou okolností to pronesla zrovna při návštěvě hotelu Relax na Vrchbělé v někdejším vojenském prostoru Ralsko. Ten považuje za „Rathův pomník“, jehož existence kraj jen zatěžuje.

Stav mostů podle evidence Krajské správy a údržby silnic Středočeského kraje

Kategorie Počet Podíl
I: bezvadný 188 10 procent
II: velmi dobrý  121  7 procent
III: dobrý  273  15 procent
IV: uspokojivý  685  37 procent
V: špatný  454  24,5 procenta
VI: velmi špatný  112  6 procent
VII: havarijní 11 0,5 procenta

(Statistika nezahrnuje mosty, které jsou právě v rekonstrukci; jejich stavební stav určí až posouzení po dokončení prací v rámci takzvané hlavní prohlídky)

Autor: Milan Holakovský

13.12.2017 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

Výroba - Výroba Pomocní dělníci ve výrobě 13 500 Kč Pomocní dělníci ve výrobě Pomocní dělníci ve výrobě. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 13500 kč. Volných pracovních míst: 5. Poznámka: Požadujeme: dobrý zdravotní stav - fyzicky náročná práce, zvedání a manipulace s těžkými břemeny, zodpovědnost, bezúhonnost., Nabízíme: ubytování a odvoz na pracovitě, MÍsto výkonu práce: V Pískovně 2057, 278 01 Kralupy nad Vltavou, Kontakt: p. Adalbert, telefonicky (PÁ, 8:00-9:00). Pracoviště: Europa workintense spol.s r.o. - kralupy nad vltavou, V Pískovně, č.p. 2057, 278 01 Kralupy nad Vltavou 1. Informace: Adalbert Yovna, +420 602 212 059. Doprava a logistika - Doprava a logistika Skladník 25 000 Kč Skladníci, obsluha manipulačních vozíků Skladníci, obsluha manipulačních vozíků. Požadované vzdělání: nižší střední odborné. Dvousměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 25000 kč, mzda max. 45000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: - velmi dobré ovládání VZV - manipulace s rolemi, Nabízíme: prémie za dobré výsledky,příspěvek na stravování, týden dovolené navíc, Kontakt: p. Roudnický telefonicky 8:00-16:00. Pracoviště: Servis dopravní techniky, a.s. - vraňany, 277 07 Vraňany. Informace: Tomáš Roudnický, +420 737 229 777. Služby - Služby Hospodyně v domácnostech 15 000 Kč Hospodyně v domácnostech Hospodyně v domácnostech. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 15000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: - profesionální úklid domácnosti včetně praní a žehlení prádla, nákup potravin, vaření, Požadujeme: plynulá znalost AJ je velkou výhodou (komunikace s rodiči a dětmi), Nabízíme: ubytování v místě pracoviště, Kontakt: prvotní kontakt pouze E-MAILEM. Pracoviště: Lenka staňková 01, 277 52 Nová Ves u Mělníka. Informace: Tereza Karásková, . Doprava a logistika - Doprava a logistika Ostatní pracovníci v dopravě 19 100 Kč Ostatní pracovníci zabezpečující sestavování a jízdu vlaků v mezistaničních úsecích Traťový dělník. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 19100 kč, mzda max. 24300 kč. Volných pracovních míst: 2. Poznámka: - práce na železniční svršku, údržba koleje - fyzicky náročnější práce, - uvedena nástupní mzda, po zkušební době možný nárůst dle zkušeností a kvality odvedené práce, - praxe v oboru výhodou, - vyúční list - zámečník vítáme, - řidičský průkaz sk.B podmínkou, svářečský průkaz výhodou, Místo výkonu práce: areál Unipetrolu, Kontakt: telefonicky po-pá 8:00-15:00, životopisy zasílejte e-mailem, osobní schůzka út - čt 8:00-15:00 PO PŘEDCHOZÍ TELEFONICKÉ DOMLUVĚ, ŽIVOTOPIS S SEBOU NA POHOVOR. Pracoviště: Raeder & falge, s.r.o. - kralupy nad vltavou, O. Wichterleho, č.p. 810, 278 01 Kralupy nad Vltavou 1. Informace: Petr Kohout, +420 725 505 495.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto

V kralupské rafinérii se chystá havarijní cvičení

Hokej - ilustrační snímek

ANKETA: Kteří hokejisté by teď hráli za Československo?

ANKETA: Kteří fotbalisté by teď hráli za Československo?

Zahrajte si na fotbalového trenéra. Deník v souvislosti se stoletým výročím vzniku Československa připravil mimořádnou anketu. Jak by nyní vypadal společný tým, který by tvořili hráči obou zemí? 

Investice do středočeských nemocnic vyjdou na 76,5 milionu korun

Střední Čechy - Do středočeských nemocnic poputují investice ve výši 76,5 milionu korun, rozhodli radní Středočeského kraje, a to ještě tento rok. „Za tyto peníze nemocnice pořídí přístroje, zdravotnickou techniku, lůžka, nábytek, opraví komunikace, zrekonstruuje se ústavní jídelna nebo trafostanice. Veškeré investice jdou do nemocnic ještě v letošním roce,“ zdůraznila hejtmanka kraje Jaroslava Pokorná Jermanová (ANO 2011).

Uklidnit lidi a zapojit je do práce. To je úkol operátorů linky 155

Střední Čechy - Až 1500 hovorů denně ve dvanáctihodinových směnách. To je práce desítky dispečerů tísňové linky středočeských záchranářů. Týmu sedícího na záchranné službě v Kladně ve velké místnosti, jejíž moderní vybavení by si laik snadno spletl… třeba s Řízením letového provozu.

Policisté obvinili tři dospělé za utonutí dvou chlapců na jezeře Lhota

Lhota – Mělničtí policisté sdělili obvinění dvěma ženám a jednomu muži z usmrcení z nedbalosti v případu dvou utonulých chlapců ve Lhotě z letošního srpna. Podle mělnické policejní mluvčí Markéty Johnové teď obviněným hrozí, že stráví za mřížemi jeden rok až šest let.

DALŠÍ ČLÁNKY Z RUBRIKY

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

https info

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT