Důvodem je vyrovnání cen jízdného SID s PID, u níž zastupitelé letní úpravu tarifu schvalovali již v březnu (s odkazem na reálné náklady, koronavirový propad příjmů i fakt, že se jízdné nezvyšovalo od roku 2011), vysvětlil krajský radní pro oblast veřejné dopravy Petr Borecký (STAN). Z jeho slov plyne, že aktuální rozhodnutí bude mít jen omezenou platnost – a to kvůli začleňování dalších středočeských oblastí do systému PID. „Tarif SID hyne na úbytě a na konci roku ztratí význam úplně,“ poznamenal radní. Dřívější systém SID je totiž postupně utlumován. Právě ke konci roku je plánováno převedení posledních oblastí systému SID do PID.
Zdražení o pětinu až čtvrtinu
Nynější nejlevnější 12korunová jízdenka placená v hotovosti bude od 1. srpna stát 14 Kč; v případě platby čipovou kartou, kdy se jezdí levněji, se stejné jízdné zvýší z 10 Kč na 11,6 Kč. Nejdražší jízdné za 104/99 Kč se zvýší na 130/123,7 Kč. Podraží i předplacené kupony: měsíční, čtvrtletní (a teoreticky i roční). „Při úpravě tarifu SID se vycházelo z budoucího tarifu PID k 1. srpnu, aby ceny jednotlivého jízdného a časového předplatného byly sjednoceny,“ vysvětlil zastupitelům v důvodové zprávě vedoucí oddělení koncepce rozvoje a provozu dopravní obslužnosti nového odboru veřejné mobility krajského úřadu Jaroslav Růžička. „Tímto opatřením dochází k navýšení ceny jízdného SID o zhruba 25 procent v oblasti jednotlivého jízdného a o 19 procent v oblasti časového předplatného pro období 30 a 90 dnů,“ upřesnil.
Zdražení krajští zastupitelé schválili většinou 47 hlasů. Hlasování se zdrželo deset zastupitelů; změnu nepodpořili přítomní členové opozičního ANO. Jeho aktuálně nejhlasitější člen Robert Bezděk poznamenal, že sice jde o krok, který chápe, ale pozastavil se nad tím, zda přichází v pravou chvíli. „Bude se zdražovat obecně; my bychom měli vycházet vstříc občanům,“ konstatoval. Na to reagoval náměstek hejtmanky pro oblast financí, dotací a inovací Věslav Michalik (STAN): „Teď je pět minut po dvanácté – pravá chvíle už byla.“ Připomněl, že právě veřejná doprava „ukrajuje největší koláč z běžných výdajů“.
Mýto v Praze? Prý jen velká hra
Opozičník Bezděk ještě k cestování připomněl, že Středočeský kraj pro budoucnost nevylučuje omezování systému veřejné dopravy – a představitelé Prahy chtějí Středočechům zpoplatnit vjezd autem do metropole (čímž odkazoval na úvahy magistrátu o zavedení mýtného za průjezd širším centrem metropole, které by se sice nejspíš mělo týkat všech aut, avšak pražští řidiči by zřejmě dostávali slevu). „To není dobrá zpráva,“ prohlásil.
Radní Borecký však míní, že nic není tak horké, jak se může jevit. Upozornil, že přehlcení centra metropole individuální automobilovou dopravou je problém, který objektivně existuje – nicméně bez dokončení obchvatových okruhů a dobudování sítě parkovišť P+R nemá smysl o mýtu uvažovat. „Vnímám to jako dělostřeleckou přípravu Pražanů,“ prohlásil. S tím, že podle něj se jedná o krok magistrátu, jehož cílem je dotlačit vládu k urychlení příprav dostavby vnějšího okruhu – dálnice D0 neboli Pražského okruhu.