„Představte si, že jste studenti sexty A příbramského gymnázia. V nelehké době je třídní kolektiv semknutý, atmosféra ve škole je oázou v neklidném světě. Váš spolužák Tonda Stočes, nadšený sportovec, člověk společenský, tak trochu bouřlivák, už několik dní ve škole chybí. Nikdo ze spolužáků neví důvod. Okolnosti jeho nepřítomnosti začínají být podezřelé. Rozhodnete se zjistit, co s Tondou je…,“ těmito slovy začíná mobilní navigační hra, kterou v rámci projektu Erasmus+ vytvořili studenti a učitelé příbramského gymnázia.

Výsledkem téměř roční práce je moderní geolokační hra Vyšší princip založená na skutečném příběhu, jenž se v Příbrami odehrál v době heydrichiády. Zhruba půl roku studenti sbírali podklady a fotografie. Od začátku letošního roku pak začala samotná práce na jejím programování. „Aplikace provede kohokoli, kdo si ji stáhne, historickou části města a po cestě, kterou ho provede, plní nejrůznější úkoly, které mu přiblíží události, které zpracoval spisovatel Jan Drda v povídce Vyšší princip. Když splní všechny úkoly, tak se mu odhalí výsledek celé příběhu,“ říká Vojtěch Bešťák, který aplikaci naprogramoval.

Volba tématu byla jasná, protože aplikace popisuje příběh, který se 76 let na škole, byť v té době sídlila jinde, odehrál. „Šlo nám o to, současně představit Příbram a největší historické památky našim zahraničním hostům a přemýšleli jsme nad nějakou zajímavou formou, aby to nebylo jen obyčejné provedení městem s výkladem a ten příběh se nám hodil. Navíc je to silný příběh a tak někde jde o fiktivní spojení s městem, ale jindy se jde po konkrétních místech, jako je třeba bývalá budova gymnázia nebo rodný dům Stočesových,“ uvádí učitelka zeměpisu Lenka Pavelková, která studenty při tvorbě společně s kolegyní Hanou Štufkovou pedagogicky vedla.

Součástí aplikace jsou i fotografie města, které nasbíral a nafotil právě Ondřej Luks. „Bylo nutné vyfotit ta místa, na kterých hráči plní jednotlivé úkoly,“ říká Ondřej s tím, že pak bylo nutné do aplikace ještě překreslit mapu města. „Protože jsme chtěli návštěvníky dostat do centra Příbrami, tak jsme vyfotili ty nejzajímavější místa a na ně jsme pak napojili ten příběh,“ doplňuje Lenka Pavelková.

Hráči jsou pomocí kompasu a ukazatele vzdálenosti navigováni k nejvýznamnějším pamětihodnostem, kde plní úkoly, jako například čím je zajímavá věž kostela na náměstí TGM, nebo na Svaté Hoře musí hráči spojovat názvy míst s fotografiemi ještě ve spojení s mapou, tak se dozvídají části příběhu a seznamují se s historií a současností vybraných lokalit. Jsou-li hráči při řešení úkolů úspěšní, aplikace je dovede do cíle, kde všechny části příběhu do sebe zapadnou jako puzzle, a tím se příběh uzavře. Hra je vytvořena i v anglické verzi pod názvem Higher Principle.

O samotnou aplikaci, která je v plné verzi zdarma dostupná od poloviny dubna, je poměrně zájem a v současné době už má přes stovku stažení. „Aktivně je nainstalovaná asi v padesáti zařízeních,“ říká Vojtěch Bešťák. Podle jeho slov mu práce na ní přinesla i mnoho nových zajímavých historických faktů o samotné Příbrami. Jeho rodiče aplikaci ještě neprošli, ale prý to mají v plánu. „Chystáme ještě konvertování na iPhony, protože nyní je jen na systému Android, aby měla co nejširší využití, protože kromě historické hry je to i takový virtuální průvodce centrem města, kde se lidé například dozvědí, jak některé budovy vypadaly dříve, a jak vypadají nyní,“ dodává Lenka Pavelková.

Aplikace vznikla čistě jako práce studentů příbramského gymnázia, bez podpory města, přestože původní záměr byl, zda by město na její vznik nepřispělo. „Loni na jaře jsme město oslovili, protože jsme to chtěli dělat na profesionální úrovni, měli jsme domluvené profesionální programátory, kteří by udělali lepší grafiku a podobně, ale městu se nelíbila celková cena, o kterou jsme se s městem chtěli podělit, přestože ten nápad se jim líbil, a tak ji nakonec Vojta zvládl naprogramovat sám a myslím, že úžasně,“ uzavírá příbramská učitelka s tím, že hotovou aplikaci studenti a škola zkusí znovu městu v rámci rozvoje cestovního ruchu nabídnout.