Odsud se ovšem řídí, jak budou po kraji „létat“ sanitky. A v těch nejzávažnějších případech i odstartuje vrtulník.

Stovky hovorů na 155

Ze zmiňovaných patnácti set telefonátů bývá třetina, kolem 500 hovorů, voláním na tísňovou linku, připomněla Petra Effenbergerová z centrály středočeských záchranářů. „Zbylá část jsou například kontakty s ostatními složkami integrovaného záchranného systému nebo komunikace se zdravotnickými zařízeními, kam se operátoři pokouší „udat“ transportované pacienty,“ poznamenala. „Mnohdy neúspěšně,“ povzdechla si.

Operátoři však pouze neřídí práci záchranky až do chvíle předání pacienta v nemocnici. Operační středisko, kam se lidé dovolají prostřednictvím linky 155, je důležité i pro veřejnost: dochází zde k prvnímu kontaktu s člověkem v tísni. A ne vždy je domluva snadná: krizové situace dokážou leckoho vykolejit. Lidé by pak sotva uvěřili, jak se nedokázali soustředit, chovali se hystericky – nebo byli sprostí.

Zvládnut vše hlasem

Na umu operátorů je, aby získali všechny informace potřebné k vyslání sanitky – a zároveň přiměli volajícího k poskytování první pomoci. „Na jejich spolupráci záleží, zda postižená osoba přežije – nebo jaké zdravotní následky si ponese,“ zdůraznila Effenbergerová.

Stoprocentně to platí pro pomoc pacientům se zástavou oběhu. Bez přísunu kyslíku vydrží mozek tři až pět minut – a pak přichází problém: postupně začne docházet k jeho poškození. Trvalému a nezvratnému. Sanitka v průměru dorazí za devět minut. Samo o sobě je to velmi příznivý čas dojezdu. Nicméně – mozek bez okysličení si to nemyslí.

Pomoci může jedině volající – a toho je třeba přesvědčit k okamžitému zahájení resuscitace. Jak při nepřímé masáži srdce postupovat, radí operátoři záchranky krok za krokem. Jednoduché to ale nebývá. Ani pro jednu stranu.

Pro každého, kdo je takto ochoten pomoci druhým, má ředitel středočeské záchranky Jaromír Bureš slova díků. „Ze strany laické veřejnosti se jedná o projev čistě občanské sounáležitosti a lidskosti,“ chválí.

Boj o lidský život na dálku za pomoci telefonu- Telefonicky asistovanou neodkladnou resuscitaci u pacientů se srdeční zástavou (kdy záchranáři na dálku radí volajícím, jak postupovat při oživování) už operátoři středočeské záchranné služby letos zažili v 1120 případech

- Školení operátoři jsou schopni vyhodnotit situaci a zvolit správnou taktiku: některý laik kromě odborných rad potřebuje klidnou podporu, ale jsou i takové případy, kdy musí operátor skoro křičet a pokyny udělovat velmi důrazně, aby volající začali spolupracovat

- Pro operátory je spolupráce na dálku stejně stresující a emocionálně vypjatá jako pro volající laiky; operátor nevidí, co se na místě děje, a musí důvěřovat, že volající spolupracuje (když pak operátor slyší na druhé straně hlasy záchranářů, kteří péči o pacienta převezmou, přináší to téměř osvobozující pocit)

Zdroj: Zdravotnická záchranná služba Středočeského kraje