VYBRAT REGION
Zavřít mapu

V okolí Prahy mají vyjet nové vlaky. Budou mít jedno, nebo dvě patra?

České dráhy chtějí v příštích letech zásadně obnovit elektrické vlaky pro Pražskou integrovanou dopravu. Názor, jak mají vozy vypadat, se začíná v poslední době měnit. Pro dopravu v Praze a okolí chtějí České dráhy koupit jedenáct vlaků, které mají jezdit na lince z Milovic do Benešova u Prahy. Dopravce ve svých plánech zatím počítá s tím, že vlaky by byly jednopodlažní a sedmivozové.

23.11.2017
SDÍLEJ:

Dráhy zkouší, zda se City Elefant osvědčí i na dálkových tratích.Foto: DENÍK/Miroslav Kucej

„V předběžném schvalovacím procesu byla orgány města a kraje skutečně odsouhlasena idea nákupu jednopodlažních jednotek, která vycházela z předběžných odhadů a propočtů,“ potvrdil mluvčí Ropidu Filip Drápal.

Přestože několik let se mluví o tom, že omlazení má přijít v podobě jednopodlažních souprav typu RegioPanter, teď poprvé Ropid jako zástupce objednatele mluví i o dvoupodlažních soupravách.

Potřebnou kapacitu ukáže dopravní model

Názor Ropidu na takové soupravy se ale začal v posledních týdnech měnit. Podle Drápala bude součástí projektu i přesný dopravní model, který ukáže, jaká bude potřebná kapacita souprav u nejzatíženějších špičkových vlaků po dobu jejich životnosti.

„V návaznosti na výsledek dopravního modelu bude rozhodnuto i o počtu podlaží jednotky, neboť skutečně platí, že u jednopodlažní ho vlaku nelze reálně uvažovat o kapacitě vyšší než zhruba 600 míst k sezení,“ dodal Drápal. To je dnes kapacita dvou spojených City Elefantů. Do dvou spojených dvoupodlažních jednotek by se při běžné délce nástupišť v Praze o délce 200 metrů mohlo vejít až 800 sedících.

Rozhodovat mají i další vlastnosti, například zrychlení souprav či rychlost výměny cestujících. „Po obdržení výsledků dopravního modelu čekáme jednání s Českými drahami, aby byla zvolena pro naše potřeby nejvhodnější a dostatečně kapacitní vozidla, která zajistí nejefektivnější využití veřejných prostředků,“ dodal Drápal. České dráhy zatím změny v plánech u Ropidu nechtějí příliš komentovat.

„Je to věc hlavně objednatele a konceptu, který si zvolí,“ řekl člen představenstva Českých drah zodpovědný za osobní dopravu Michal Štěpán. Rozhodovat se má i podle nového konceptu dopravy, který Ropid zvažuje. Podle něj by část příměstských vlaků byla spěšných a obsluhovaných dvoupatrovými vlaky, zatímco osobní by obsluhovaly jednopodlažní soupravy.

Motorové cityelefant začínají zastarávat

Příměstská doprava v okolí Prahy patří mezi nejrychleji rostoucí segment Českých drah, dopravce se ale dostává už na hranu kapacity, navíc jednotky CityElefant už začínají zastarávat.

Z provozu navíc vypadnou kapacitní „žabotlamy“, které dopravce používá jako náhradu, a modernizace patrových vozů Bmto nepatří k příliš povedeným. Jako první by se vylepšení měli dočkat cestující na trase Praha Kladno, kde už výrobci podali i nabídky v soutěži na nové motorové vozy.

Autor: Jan Sůra

23.11.2017 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

V šesté třídě mu kamarádi ukázali hru, která se jmenuje Minecraft  a s touhle hrou začínal točit herní videa, která točí i dnes.

Hvězda internetu říká: Žiju si svůj sen

Injekční stříkačky. Ilustrační fotografie.

Do boje s drogami se experti vrhají společně. Spojenými silami

OBRAZEM: Česko zpívá koledy v Lužci na Vltavou

Lužec nad Vltavou - Ve středu přesně v 18 hodin se začalo na téměř 600 místech v celé České republice se zpíváním pěti nejznámějších vánočních koled. Zpívalo se i na Mělnicku, například před základní školou v Lužci nad Vltavou u rozsvíceného vánočního stromečku. Tam se sešlo na pět desítek nadšených zpěváků. 

Stav třetiny středočeských mostů volá po opravě

Střední Čechy – Přemostění Červeného a Bakovského potoka ve Velvarech na Kladensku, most přes odvodňovací strouhu u obce Klíčany na Praze-východ, dvoumetrový můstek přes meliorační sběrač u Husí Lhoty nedaleko Mladé Boleslavi či necelých pět metrů dlouhý most přes Křenovku v okrajové části Kutné Hory zvané Perštejnec. To jsou mosty Středočeského kraje, které patří k nejhorším.

Liba o svém zvolení do vedení asociace: Je to i úspěch středočeského fotbalu

Praha /ROZHOVOR/ – Územně i fotbalově největší kraj bude mít po letech své zastoupení v nejužším vedení českého fotbalu. Miroslav Liba stojí pět let v čele středočeského svazu, v úterý dostal důvěru od delegátů mimořádné valné hromady Fotbalové asociace ČR a stal se členem výkonného výboru za Čechy. „Čeká mě víc práce. Vnímám to nejen jako osobní úspěch, ale i úspěch středočeského fotbalu,“ říká někdejší prvoligový rozhodčí.

Meteorický roj Geminid je nyní k vidění na obloze. I na Benešovsku

Střední Čechy – Meteorických rojů je během roku několik desítek. To ale neznamená, že je vidíme jen jediný den. Roje bývají aktivní asi 14 dní. Proto i nyní mohou milovníci astronomie vidět na obloze meteory, a to až do 17. prosince, díky meteorickému roji Geminid. 

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT