Lidský život a těžké zranění dalšího člověka si vyžádalo zřícení pětimetrové zdi, která zavalila dva muže u Velkého Přítočna na okraji průmyslové zóny Kladno-jih. První poznatky z místa neštěstí naznačují, že spadla vlivem nárazu vichru, nicméně kladenští kriminalisté, kteří zkoumají všechny okolnosti, budou ještě čekat na výsledek znaleckého zkoumání.

Nárazy vichru důkladně zaměstnaly především hasiče a energetiky. Poryvy větru například trhaly plechy ze střech, především však lámaly a vyvracely stromy. Ty nezřídka spadly do elektrického vedení, což vedlo k potrhání drátů i poškození izolátorů s nutností zásahu opravárenských čet. I při opravách vedení vysokého napětí. Především však spadlé stromy přinášely problémy v dopravě.

U Kladna se na dva muže zřítila pětimetrová zeď, jeden na místě zemřel, druhý je vážně zraněn.
Vichr shodil u Kladna pětimetrovou zeď. Jeden muž v sutinách zemřel

Na silnicích se jim nevyhnuly ani hlavní tahy včetně dálnic.Dokonce opakovaně spadly stromy na dálnici D1 u Divišova na 44. a následně už na 43. kilometru, kde blokovaly pravý pruh ve směru jízdy na Brno. Stromu spadlému do pravého pruhu se pak řidiči museli vyhýbat ještě na 69. kilometru této dálnice ve stejném směru jízdy. Odlomené větve omezily provoz na dálnici D10 mezi 18. a 19. kilometrem u sjezdu na Mělník. Hodinu po poledni zkomplikoval strom spadlý na kilometru 9,4 dálnice D4 za Jílovištěm výjezd z Prahy na Příbramsko. Tři hodiny po poledni se pak na příjezdu do Prahy po D10 objevily dřevotřískové desky na kilometru 5,8 u Svémyslic.

Na Mělnicku spadlé stromy zatarasily mimo jiné silnici I. třídy I/9 nebo spojnici Mělníka a Mšena II/273 u Chloumku. Průjezd po silnici II. třídy také omezil třeba strom nakloněný nad Pražskou ulicí v Jesenici na Praze-západ. Třeba na Příbramsku zůstala po pádu stromu odpoledne dočasně neprůjezdná silnice II/119 u vesnice Cholín na Slapech; nedaleko obce Borotice. Komplikace na silnicích nižších tříd se počítaly na desítky.

Komplikace na železnici

Spadlé stromy zastavily i vlaky, čemuž se před polednem nevyhnula ani berounská trať. Strom ji zavalil mezi Karlštejnem a Berounem, což postihlo provoz na celém koridoru Praha–Plzeň. Znovu se čekající vlaky mohly rozjet před 15. hodinou.

Hasiči se snaží uchránit před ohněm zaparkovaný nákladní automobil.
VIDEO: V Mladé Boleslavi hořely haly. Hasiči vyhlásili zvláštní stupeň poplachu

Problémy však postihly také další oblasti, například Posázaví. Tam spadlý strom zastavil vlaky třeba v úseku mezi Uhlířskými Janovicemi a Ledečkem či Samechov–Sázava; citelné zpoždění zde kvůli spadlému stromu nabraly vlaky mezi Zručí nad Sázavou, Zbraslavicemi a Kutnou Horou.

Dopravu ve středních Čechách poznamenávaly i problémy se stromy, které nevydržely nastojato o notný kus dál. To byl zvláště případ železničního spojení mezi Čáslaví, Kutnou Horou, Kolínem a Prahou: až dvouhodinová zpoždění rychlíků zde vpodvečer měly na svědomí stromy spadlé na koleje u Žďáru nad Sázavou na Vysočině.

Masarykovo nádraží v Praze.
Mezi Prahou a Brnem nejezdily vlaky. Na trakční vedení popadaly stromy

Náhradní autobusová doprava byla kvůli pádu stromů zavedena na Kolínsku; mezi stanicemi Velký Osek a Dobšice nad Cidlinou. Na Mladoboleslavsku se kvůli spadlým stromům nejprve zastavily a pak nabíraly zpoždění vlaky mezi Bělou pod Bezdězem a Českou Lípou; následně v mladoboleslavském okrese dopravci v souvislosti s počasím ohlásili zpoždění pro celou síť nejen osobních vlaků, ale i rychlíků: na linkách L4, R21, R22, S3, S30, S31, S33 a S36.

Středočeští hasiči do nedělní 18. hodiny zaznamenali 406 výjezdů souvisejících se silným větrem; počítáno od půlnoci. Největší frmol zažívali na Mladoboleslavsku, Mělnicku a Benešovsku. Převahu mělo jednoznačně odstraňování spadlých stromů (z více než čtyř pětin), častěji se také opakovalo zajišťování uvolněné střešní krytiny. V pozdějším odpoledni se začala situace zklidňovat – mezi čtvrtou a pátou odpolední přibylo jen 17 zásahů a během další hodiny už jen osm; až na výjimky samé stromy – byť výstraha meteorologů má platnost až do půlnoci.

Předpověď však počítala s tím, že už během večerních hodin má silný vítr odeznívat.