„Ve 20.49 hodin došlo k vidlicové jízdě a následnému vykolejení čtyř vozů vlakové soupravy bez cestujících,“ přiblížil známé okolnosti Martin Drápal z Drážní inspekce, která událost vyšetřuje společně s policií.

Vidlicovou jízdou se rozumí malér na výhybce – z odborného pohledu se jedná o jízdu vlaku přes výhybku, u níž ani jeden jazyk nedoléhá k opornici. Může k tomu dojít například vlivem závady či třeba takzvaným podhozením výhybky – tedy jejím přestavením pod vlakem, který přes ni právě přejíždí (což se v minulosti stávalo třeba v důsledku chyb při posunu nebo při manipulačních jízdách souprav).

Prvotní odhady škod vzniklých při aktuální nehodě v Kolíně, jejíž příčina stále zůstává v šetření, se vyšplhaly na 13 milionů korun. „Osm milionů na trati, pět milionů vlak,“ upřesnil Drápal.
Částečně obnovit provoz na frekventované trati se podařilo po dvou hodinách – ve 22.45.