VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Vlakvedoucí: Cestující nechávají ve vlaku mobily, boty i vánoční dárky

Praha /ABeCeDa povolání a koníčků/ - Prázdninový rozhovor Deníku: Už jako malý kluk prý obdivoval vlaky. To ale asi skoro jako každý malý kluk. Měl ovšem tu výhodu, že mohl jezdit k babičce na prázdniny do Hostinného v Podkrkonoší. Dům babičky totiž stál hned vedle kolejí. To pak láska k dráze prosakuje rychleji. Mladého vlakvedoucího Petra Procházku (32), kterému jeho nejbližší říkají Prochor, znám už pár let. Je to chytrý chlapík se smyslem pro organizování různých akcí. Jako je třeba zájezd do Portugalska, Pobaltí či jen vinného sklípku na Moravě. Přes deset let již také občas pořádá hudební produkce převážně v Nymburce.

3.8.2013
SDÍLEJ:

Petr Procházka nám ukázal, jak odpíská vždy rozjezd vlaku. Místo služební píšťalky posloužila zobcová flétna. Foto: Deník/Lukáš Trejbal

Jeho kariéra železničáře se ovšem datuje teprve od roku 2009. Není to tedy ten celoživotní nádražák jako ze seriálu Dynastie Nováků. A vlastně nemusíme chodit až tak daleko, v bývalém železničářském Nymburce bychom takových dynastií našli jistě dost. Procházka si vzal lásku k vlakům tu z dětských očí od babičky v Hostinném, tu ze samotné radosti z jízdy vlakem v pozdějším věku a tu z trefy do černého, kdy dráhy před čtyřmi lety asi naposledy hromadněji nabíraly nové síly.

Nezdědil si profesi železničáře po nikom v rodině. Jak ses na dráhu dostal?

Rodinnou dispozici nemám. Před necelými čtyřmi lety jsem se zrovna poohlížel po nové práci. Přitom jsem se dozvěděl od kamarádů z dráhy, dnešních kolegů, že shánějí průvodčí, dnes vlastně vlakvedoucí.

To musíš čtenářům vysvětlit.

Když jedete motoráčkem, je tam jeden člověk, je to automaticky vlakvedoucí. Vy vidíte průvodčího, protože vám orazítkuje jízdenku, ale on má té práce daleko víc. Ve větším vlaku jsou na to dva vlakvedoucí a průvodčí. Průvodčí jenom vlastně kontroluje jízdenky, vlakvedoucí toho dělá kromě kontroly mnohem víc, vyřizuje agendu.

Čím si musel projít, než ses stal vlakvedoucím?

Prošel jsem tříměsíčním školením v Praze na Smíchově, kde je drážní školící středisko. Učením přepravních a dopravních předpisů a souběžným zácvikem ve vlaku, kdy chodíte s vlakvedoucím v civilu s tím označeným rukávkem.

Bavilo tě to už při zácviku?

Opravdu bavilo. Já mám ten nádražácký základ od babičky z Hostinného. Ona měla dům hned u kolejí, a když zacinkaly závory nebo projížděl osobák, hned jsem byl nalepený na okně a sledoval to. Nedaleko ještě stála fabrika, od které vedla vlečka a často se posunovaly minivagóny. Za babičkou jsem jezdil rychlíkem Krakonošem, který přímo v Hostinném stavěl.

Na jakých tratích jsi začal jezdit?

Pendloval jsem na trati Praha Nymburk Kolín nebo Nymburk Poříčany. Po dvou letech jsem zažádal o možnost jezdit na mezinárodních rychlících.

Jak to dopadlo?

Dopadlo to dobře. Po zkouškách z mezinárodní přepravy a jednoho cizího jazyka jsem nastoupil do Prahy jako střídač. Vždycky dostanu dopředu plán svých směn za ty, co onemocněli, mají dovolenku nebo jinak absentují. Jezdím na mezinárodních rychlících, ale pouze v rámci republiky. Tedy například Děčín, Domažlice, Bohumín nebo Břeclav.

Petr Procházka:
- Je mu dvaatřicet let
- Narodil se ve Dvoře Králové,
Má syna Matyáše (4), žije v Nymburce
- Pracuje jako vlakvedoucí

Můžeš prozradit, co cestující nejčastěji zapomínají ve vlacích?

Je toho opravdu dost. Běžně mobily a boty. Dají si je nahoru do zavazadlového prostoru a jak na to nejsou zvyklí, nechají to tam. V období dešťů hodně deštníky. No a v loňském roce vystoupil pán ráno v Pardubicích a nechal v jídelním voze tašku s vánočními dárky. Tak jsme domluvili, že až pojedeme odpoledne zpátky, tašku mu předáme. Pán byl opravdu moc vděčný.

Jak je to s černými pasažéry, jezdí ještě?

Jezdí jich stále dost. Na těch kratších trasách si obhlídnou, kde vlakvedoucí nastupuje a jdou na druhou stranu vlaku. Když někoho načapám, vymlouvá se, že nemá peníze. Takového pasažéra vysadíme v příští stanici. Někdo se vymlouvá, že ho okradli a on se schovává mezi cestujícími.

Zažil jsi někdy „proslulé" fotbalové fanoušky?

Několikrát, když jedou Baníkovci třeba na Spartu nebo Slavii. To ale jede vlak posílen o těžkooděnce. Jízdenky kontrolují revizoři. Skoro se to nedá popsat, je to stále podobné jako ve filmu Proč?, v němž fanoušci zdemolují cestou na zápas vlak. Strhané záclonky a vajgly po zemi jsou normální. Běžně strhávají z legrace záchrannou brzdu.

Autor: Lukáš Trejbal

3.8.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

Gastronomie - Gastronomie Cukrář, moučníkář 15 000 Kč Cukráři (kromě šéfcukrářů) Cukráři (kromě šéfcukrářů). Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 15000 kč, mzda max. 16000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Kontakt: telefonicky 9:00-14:00, životopisy zasílejte e-mailem, osobní schůzka 9:00-14:00 Fibichova 268, Mělník. Pracoviště: Paul spol. s r.o. - mělník, fibichova, Fibichova, č.p. 268, 276 01 Mělník 1. Informace: Zdeněk Vondřich, +420 315 622 475. Gastronomie - Gastronomie Číšník, servírka 14 900 Kč Číšníci a servírky Číšníci a servírky. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Turnusové služby, úvazek: . Mzda min. 14900 kč. Volných pracovních míst: 3. Poznámka: Požadujeme: spolehlivost, flexibilitu, příjemné vystupování, Nabízíme: strava , Kontakt: životopisy zasílejte e-mailem, osobní schůzka na adrese místa výkonu práce. Pracoviště: Langeron, s.r.o. 01, Českolipská, č.p. 776, 276 01 Mělník 1. Informace: Sergij Marčenko, +420 775 552 714. Výroba - Výroba Montážní dělník 12 200 Kč Montážní dělníci výrobků z kombinovaných materiálů Montážní dělníci výrobků z kombinovaných materiálů. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Nepřetržitý provoz, úvazek: . Mzda min. 12200 kč, mzda max. 17000 kč. Volných pracovních míst: 5. Poznámka: - práce u lisu, Nabízíme: prémie, zajištění ubytování, Kontakt: telefonicky po-pá 9:30-16:00, osobní schůzka út-pá 8:30-11:00 Rudeč 848, 27713 Kostelec nad Labem. Pracoviště: M&v facility plus s.r.o. rudeč, Rudeč, č.p. 848, 277 13 Kostelec nad Labem. Informace: Maryvo Viachelav, +420 773 195 331. Stavebnictví - Stavebnictví Stavbyvedoucí 25 000 Kč Hlavní stavbyvedoucí Stavbyvedoucí. Požadované vzdělání: úso s maturitou (bez vyučení). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 25000 kč, mzda max. 30000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Požadujeme: řidičský průkaz , zkušenosti s pozemními stavbami, Kontakt: telefonicky nebo e-mailem, osobní schůzka po telefonické domluvě. Pracoviště: Euroeko s.r.o. mělník, Dobrovského, č.p. 5744, 276 01 Mělník 1. Informace: Klára Černíková, +420 602 947 284.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto

Neprůjezdný úsek dálnice D8: kamion narazil do auta silničářů

Popadané stožáry velmi vysokého napětí u Lišan na Rakovnicku.
8

Vichřice nekácela jen stromy. Popadaly i stožáry

Fabienne lámala stromy, zastavila vlaky a nadělala spoustu práce energetikům

Střední Čechy - Studená fronta Fabienne, jež s sebou přinesla silný vítr, zasáhla Českou republiku v neděli večer. Meteorologové před silným větrem varovali. Výstraha s vysokým stupněm nebezpečí, kterou vydal Český hydrometeorologický ústav, platila od nedělního večera do pondělních šesti ráno pro celou Českou republiku.

Plavání s policejními želízky a vrhání slaměného balíku v sukni: videa víkendu

Podívejte se na krátký sestřih toho nejzajímavějšího, co zaznamenali redaktoři Deníku o víkendu 22. až 23. září 2018.

AKTUALIZOVÁNO

Mělničtí by body z derby vyměnili za zdraví opory

Mělník – Obří smůla. Poslední vteřina hokejového derby přinesla zlomený kotník mělnického útočníka Petra Litery.

OBRAZEM: U kostelíku se pobaví děti i dospělí

Neratovice - Tradiční podzimní posvícení, které se od pátečního odpoledne až do nedělního večera koná u kostelíku sv. Vojtěcha, láká děti i dospělé na klasické pouťové atrakce. Ti nejmenší se mohou svézt na kolotočích i ve vláčku, nebo se vyřádit v balóncích.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

https info

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT