Podepsali tam i memorandum hovořící o rozšíření nabídky služeb Aera a uvedení letounu L-39NG na americký trh.

Nástupce albatrosu chce dobýt USA

Dokument dokonce počítá i s možností licenční výroby strojů L-39NG přímo v USA pro americkou armádu – přesněji: „pro potřeby vlády Spojených států“. Především však hovoří o nastartování dlouhodobé spolupráce zaměřené na rozšíření služeb leteckého výcviku a zajištění průběžné podpory pro osvědčené albatrosy; letouny L-39 provozované v USA. PR manažer Aera Lukáš Hora upřesnil, že se jedná zejména o dodávky náhradních dílů, logistiku, testování letadel a podporu výcvikových zařízení. „Společným cílem obou společností je vytvoření nového regionálního centra pro údržbu a modernizaci letadel L-39 v USA,“ uvedl Hora. Modernizace by mohla zahrnovat i náhradu původní pohonné jednotky albatrosů nově vyvinutým motorem.

Britské piloty zdokonalí ve vzdušných bojích české bitevníky.
Britské piloty zdokonalí ve vzdušných bojích české bitevníky

Společnost PGT, jež sídlí na letišti Byron v Kalifornii a zajišťuje velmi rozmanitý výcvik vojenských pilotů, nyní provozuje osm letadel L-39. Díky spolupráci s Aerem pomýšlí na rozšíření výcvikových služeb pro své zákazníky – a společně také vidí velký potenciál v logistické a provozní podpoře nového letounu L-39NG (kde písmena NG znamenají Next Generation).

Prezident a generální ředitel společnosti Aero Vodochody Viktor Sotona to potvrzuje: „Prostřednictvím spolupráce s Patriots máme jedinečnou příležitost prosadit společnost Aero na americkém trhu.“ Připomněl, že rozvoj spolupráce s tímto partnerem usnadňují jeho dosavadní zkušenosti jako zákazníka. „Jsme rádi, že Patriots Jet Team je se svými současnými letouny L-39 spokojen – a těšíme se na rozšíření naší spolupráce v blízké budoucnosti,“ řekl Sotona. Pochvalná slova přitom zaznívají i z druhé strany: od generálního ředitele PGT Davida Patricka. „L-39NG nabízí neuvěřitelné řešení leteckého výcviku, takže jsme nadšeni, že můžeme rozšířit naše vztahy se společností Aero Vodochody,“ konstatoval. S tím, že uzavřené memorandum rozšiřuje možnosti společnosti, v jejímž čele stojí, oslovit své zákazníky. „Upevňuje naši schopnost poskytovat nákladově efektivní pokročilý výcvik pilotů v USA našim současným i budoucím americkým zákazníkům – a našim partnerským zemím,“ upřesnil.

Zdroj: Youtube

Nový letoun L-39NG, navazující na stroj L-39 Albatros, který po světě stále létá ve stovkách exemplářů jak v armádních službách, tak v přehlídkových týmech, má ambice vnést na světový trh s proudovými cvičnými letadly „svěží vítr“. K jeho přednostem patří možnost uplatnění při komplexním výcviku, úpravy avioniky podle specifických požadavků odběratele , ale i záležitosti související s provozem: úsporný motor s vyšší životností či způsob řešení údržby. Stroj, který poprvé vzlétl na sklonku roku 2018, může vedle různých rolí při výcviku plnit i úkoly průzkumné, hlídkové – a možné je i nasazení jakožto lehkého bitevníku.

Nově české stroje ve službách Britů

Před několika dny vodochodská společnost ohlásila rovněž nové uplatnění svých strojů L-159 Alca. V tomto případě šlo o podpis dohody s britskou společností Draken Europe. Ta má už brzy začít využívat osm letounů L-159E při výcviku pilotů britských RAF neboli Královských vzdušných sil, a to v roli napadajících útočníků. Pro Brity půjde o novinku, nicméně v USA se jedná o už osvědčený výcvikový koncept. To potvrzuje i generální ředitel Draken Europe Paul Armstrong: „L-159E Honey Badger (v kódu NATO mají tyto stroje označení Medojed) je osvědčené, odolné a flexibilní lehké bojové a cvičné letadlo, které naši kolegové z Draken US používají již řadu let k poskytování bezpečného a vysoce specializovaného výcviku ‚aktivních agresorů‘.“

Co u vás rozhodne komunální volby? Zapojte se do velké ankety Deníku ZDE.