Školákem ve válečných letech a kniha o Bohumilu Suchardovi, válečném starostovi Milovic, to jsou dva projekty žáků Základní školy T. G. Masaryka. První má za cíl připravit výstavu, kterou veřejnost uvidí už v dubnu. Mapuje život milovických žáků, pedagogů a školy v době druhé světové války. Druhý projekt zase připomene starostu Milovic v době druhé války, který za své aktivity v odboji nakonec skončil v Terezíně, kde i zemřel.

„Na základě výpovědí pamětníků a bádání v archivech a kronikách jsme sestavili informační panel o naší škole z této těžké doby. Panel se stal součástí putovní výstavy po ČR a v Milovicích ji budou zájemci mít možnost vidět v atriu radnice v dubnu,“ říká k projektu Školákem ve válečných letech učitelka Jana Třetinová, která skupinku mladých historiků vede. 

Informační panel by rádi doplnili o výstavu dobových předmětů. „Proto hledáme občany, kteří by byli ochotní nám poskytnout dobové předměty či materiály, jako jsou fotografie, vysvědčení a podobně, které se vážou ke školnímu prostředí i k běžnému životu. Po skončení výstavy bychom je samozřejmě vrátili,“ dodává Jana Třetinová.

Jezero v Poděbradech
Hygienici už se chystají na květnové kontroly koupališť

Dalším projektem, na kterém mladí badatelé pracují, je život Bohumila Suchardy. Byl milovickým starostou od roku 1931 až do roku 1944. Na konci rok ho zatkli a uvěznili v Terezíně za odbojovou činnost. „Pan Sucharda bohužel na úplném konci války v Terezíně zemřel. V rámci projektu bádáme v archívech v Lysé, Jičíně a Terezíně. Dále spolupracujeme s vnučkou pana Suchardy,“ vysvětluje učitelka. Výsledkem projektu by měla být informační brožurka a žáci by rádi nechali významnému muži umístit pamětní desku s jeho jménem na poště ve starých Milovicích, kde působil řadu let jako vrchní poštmistr. Se svým projektem se také účastní soutěže Srdce s láskou darované, kde je možné pro jejich projekt hlasovat a podpořit je tak.

Podle učitelky Třetinové žákům taková práce neumožní jen zjistit, jak funguje archív a co všechno badatelům nabízí. „Žáci také poznali nutnost jednotlivé informace ověřovat, mít pro svá tvrzení více zdrojů. Například některé údaje byly v kronice chybně uvedeny, dle výzkumu dobových materiálů však žáci přišli na tyto chyby a pracovali s nimi. Tato zkušenost je pro dnešní dobu velmi důležitá,“ vysvětluje Jana Třetinová. 

Děti se díky projektům učí samostatně pracovat s informacemi, přemýšlet a třídit si myšlenky. „Paní učitelky k nám postupně mění přístup, je to sice nezvyk, ale jde to správnou cestou. Už nám nepřiřazují úkoly tak jako dřív, naopak nám nechávají hodně volnou ruku, a přesto nás pořád řídí tak, jak je to potřeba,“ říká jedna z žákyň Zuzana Šlajsová. Historické bádání nadchlo i další její spolužáky. „Práce s materiály a dohledávání posledních informací o panu Bohumilu Suchardovi se mi velice líbila. Přiučila jsem se novým znalostem a získala mnoho informací. Prostě ve zkratce, úžasná spolupráce všech zastupitelů i učitelek,“ dodává Tereza Moravcová. 

Děti byly nadšené i ze setkání s pamětníky. Díky těmto setkáním a bádání zjistily například, že z tělocvičny školy vedl podzemní kryt do takzvané Skály, která dnes slouží jako dráha pro motocross. Jak samy potvrzují, nikdy by je nenapadlo, že jim vyprávění starších lidí a práce v archivech může tolik přinést.

Po desítkách značek zůstaly na sídlišti jen kovové patky. Cedule o změně přednosti v jízdě varují přijíždějící řidiče.
Na sídlišti zmizely desítky značek. Platí jen přednost zprava!