„V zásadě nejsem proti inkluzi, ale všechny děti jí nejsou schopné. Každé postižení vyžaduje specifický přístup a klasická základní škola v současné době není dostatečně připravená prostorově i personálně," uvedla Ludmila Králová, ředitelka Základní školy praktické, Základní školy speciální a Střední školy pro mentálně postižené žáky v Konopišťské ulici v Benešově.

Oproti klasické škole se 
v benešovské „Katušce", jak místní obyvatelé školské zařízení sídlící ve stejnojmenné vile nazývají, učí s menším počtem dětí. Méně postižených bývá ve třídě šest až čtrnáct, více postižení se učí ve skupině čtyř až šesti školáků.

„Máme pro ně upravený vzdělávací program, aby ho děti i s pomocí asistentů zvládly. Speciální pedagog se jim může více věnovat. Vyučovacích pětačtyřicet minut je rozdělených pro menší počet dětí," upřesnila ředitelka specializovaného školského zařízení, kterému se dříve říkalo pomocná nebo zvláštní škola.

Individuální přístup

„Ke každému dítěti se přistupuje individuálně, protože každé takový přístup vyžaduje. Zejména při kombinaci mentálního postižení s dalšími," připomněla Ludmila Králová.

Se začleňováním méně či více postižených školáků do běžné výuky mají praxi všechny tři benešovské základní školy. Dlouholetý kantor v jedné z nich popsal ne zcela výjimečný případ.

„U zápisu nerozpoznali, že dívenka je retardovaná a normálně nastoupila do první třídy. Byla ve všem pomalá. Ostatní děti si toho povšimly, začaly se jí posmívat a některé jejich chování mělo znaky šikany," řekl pedagog ze základní školy. „Dítě se trápilo, takže v pololetí přestoupilo do Katušky a tam se výrazně zlepšilo," dodal učitel prvního stupně.

Povzbuzující úspěch

Ředitelka Základní školy praktické Ludmila Králová k problematice inkluze doplnila. „Každé dítě potřebuje ve škole zažít úspěch, aby tam rádo chodilo. Když úspěch nezažívá, potom se jeho učení projeví v dalším programu souvisejícím se vzděláváním, kolektivem a typem školy," vysvětlila Ludmila Králová.

„Proto tady pro 66 žáků máme pomoc asistentů a upravený vzdělávací program, aby ho děti zvládaly a pociťovaly úspěch," upřesnila ředitelka základní školy v Konopišťské ulici.

Pro rodiče dětí s ohroženým vývojem, mentálním či tělesným postiženým začala v Benešově fungovat poradenská služba.

Čtěte také: Inkluze: ve školách na Rakovnicku zatím žádná velká změna