„Na shromáždění v německém Emdenu natvrdo řekli, že nám vezmou Superba a nechtějí, abychom dělali elektromobily,“ řekl odborový předák Robin Povšík. Informace, které má k dispozici, údajně hovoří i o tom, že koncern chce sdružit do podniku Volkswagen Emden, založeného v roce 1964, celou koncernovou rodinu Passatů, kam patří také Škoda Superb. Povšík považuje přesun nové generace Superbu do Německa za definitivní.

To je přitom v rozporu s nedávnými prohlášeními nejen ze strany VW a vedení Škody, ale i z úst šéfa koncernových odborů Bernda Ostrloha.

„Pro značku Škoda nejsou momentálně předpokládány žádné změny,“ řekl tehdy mluvčí Škody Zdeněk Štěpánek.

Se svou trochou do mlýna přispěchal už v říjnu i mluvčí německého koncernu. „Koncern Volkswagen v tuto chvíli žádné změny u své české značky Škoda Auto nechystá,“ řekl. Současně upozornil na to, že koncern provádí průzkum kapacit a vytíženosti. Vyslal tím ovšem do společnosti signál, že vedení obřího kolosu sleduje, kde se daří vyrábět a kde nikoli, s jasným cílem situaci řešit a nastolit rovnováhu.

Dalšího ubezpečení se škodovákům dostalo od nejvyššího šéfa Škodovky Maiera, který před nedávnem hovořil o tom, že mladoboleslavská automobilka přijde v roce 2019 s hybridem na bázi plug-in, a že v roce 2025 zákazníkům nabídneme pět vozů s čistě elektrickým pohonem v různých segmentech.

„Těší nás, že první vůz značky Škoda s čistě elektrickým pohonem bude vyráběn v České republice,“ řekl předseda představenstva společnosti Škoda Auto a dodal, že toto rozhodnutí potvrzuje velkou důvěru koncernu v české zaměstnance.

Jenže odborový předák, který současně sedí i v dozorčí radě firmy Škoda, ví své, zdá se. „V Emdenu je hodinová mzda téměř padesát eur, ve Škodě čtyřikrát méně, proto se o zaměstnanost nebojím. Nám se kvůli našim mzdám vždycky nějaká práce dá,“ řekl a současně poukázal na to, že případná ztráta jednoho modelu by na zaměstnanost žádný vliv mít neměla. Nicméně vyjádřil obavu nad budoucností Škodovky, protože vzít firmě její značkovou loď je špatný signál. Navíc podle něho nevychází Volkswagen Škodě vstříc a nejmodernější technika se do škodovek dostává až se zpožděním nebo vůbec.

„Závidí nám úspěch a my přitom děláme jen to, co chtějí,“ řek Povšík a nazval Škodovku Popelkou, která dostává nelehké úkoly, a když je splní, přijde trest. „Ale kdepak, děláme si to sami, že si necháme líbit věci, které se po nás chtějí,“ reagoval na zprávy z tisku i ze Škodováckého odboráře M. V., který ve firmě pracuje od roku 1996: „To, co si vedení dovolí k nám, si nedovolí doma v Německu nebo ve Španělsku, velmi o tom pochybuji.“

Obory se nechaly také slyšet, že jejich cílem je vyjednat dvouciferný nárůst mezd, zásadní růst příplatků a dalších součástí platů. V neposlední řadě půjde o zavedení osmnáctisměnného režimu, který firma v současné době považuje za důležitý.

Naše stanovisko je zachovat všechny modely a elektrovůz vyrábět v Mladé Boleslavi. Na to ale právě potřebujeme flexibilitu včetně osmnáctisměnného systému také v závodě Mladá Boleslav stejně jako v závodě Kvasiny,“ vysvětlil šéf Škodovky Maier a dodal, že se má v brzké době rozhodnout o investicích do elektromobility a také naznačil, že pokud by se to nepovedlo, musela by firma uvažovat o přesunu kapacit do zahraničí.

„Takové vydírání jsem tady ještě nezažil,“ řekl na to konto odborový předák Robin Povšík.

Jisté je, že odboráři v Mladé Boleslavi hlásí připravenost jít za své požadavky do stávky. V úvodníku Škodováckého odboráře se totiž píše, že pokud firma neuslyší na lidství, může se práce ve firmě zastavit i na deset až dvacet dní.