Případ budil pozornost už v době, kdy odstartovalo policejní vyšetřování. Mezi poškozenými totiž figuruje i jméno herečky Jiřiny Bohdalové. Podle obžaloby k ní za 1,5 milionu korun putovalo dílo připisované Emilu Fillovi, v květnu 2014 předané k prodeji galerii v Řitce a nabídnuté v aukci galerií v Praze. Obraz pro herečku pořídil muž, jenž nakupoval i pro sebe a další milovníky umění. A mezi oklamané se řadí nejenom kupci, ale i galeristé a znalci. Obrazům ostatně nechyběly posudky potvrzující jejich pravost.

Obzvlášť pohnutý osud měl podle obžaloby obraz připisovaný Josefu Čapkovi, původně prodaný prostřednictvím galerie na Staroměstském náměstí v Praze za 877 500 Kč. Kupec však padělek odhalil a domáhal se zrušení transakce. Zprvu marně; vrácení peněz se dočkal, až když pohrozil oznámením na policii. Později se tentýž obraz přes galerii v Řitce dostal do komisního prodeje v Praze – a tentokrát našel nového vlastníka za 1,2 milionu…

Peníze v lednici

Z podvodu jsou kvůli nabízení údajných padělků obžalováni Jaroslav F. z Chýně a jeho manželka Eva, která podle kriminalistů měla galeristy klamat používáním dřívějšího příjmení, aby ji s jejím mužem nikdo nespojoval. Třetím je Milan T., jenž prý s nimi spolupracoval. V bydlišti stíhané dvojice kriminalisté našli v mrazicím boxu lednice peníze, jež považují za výnos z trestné činnosti, a 73 obrazů označených policií za díla připravená k prodeji. Jen těch s podpisem Josefa Čapka bylo 36! Kdyby šlo o originály, soubor by dosahoval hodnoty kolem 40 milionů.

Především však jsou předmětem dokazování v soudní síni díla, která byla v letech 2013 – 2016 nabídnuta k prodeji – a mnohá i prodána: za více než 30 milionů. Některá hledala kupce prostřednictvím galerií, jiná pomocí e-mailu; dokonce došlo i na osobní setkání na parkovišti nebo u benzinky.

Dohady o pravosti

Obžalovaní trvají na tom, že byli přesvědčeni o pravosti obrazů, což ostatně potvrzovaly i posudky. Expertní tvrzení, že jde o padělky, se obhajoba bude snažit zpochybňovat všemi prostředky. Obžaloba ovšem hovoří o promyšleném jednání organizované skupiny osob, které se za držitele rozsáhlých sbírek umění pouze vydávaly – přičemž se kvůli zvýšení důvěryhodnosti měly účastnit fingovaných aukcí a díla i půjčovat k vystavení. Ale také kupovat skutečné staré obrazy i staré rámy pro potřeby padělatelské dílny.

Odkud obrazy, jež jsou nyní předmětem jednání soudu, měly pocházet, není zcela jasné. Obžaloba zmiňuje tři zdroje padělků – přičemž konkrétně uvádí jediné jméno údajného falzifikátora, který už před lety zmizel v cizině.