Pár kliků myší a je nakoupeno. V uplynulých dvou letech si Češi zvykli pořizovat zboží z pohodlí domova. Koronavirové zákazy a omezení tehdy vedly k mohutnému rozvoji e-shopů, jež vznikaly jako houby po dešti. Nyní ale internetoví obchodníci naopak zažívají hubené časy. A ještě těžší je zřejmě budou čekat v zimě, kdy odborníci očekávají, že domácnosti budou kvůli rostoucí inflaci a extrémním cenám energií ještě více šetřit. Některé menší e-shopy proto zřejmě tlak rostoucích nákladů neunesou.

Již ve druhém čtvrtletí letošního roku se přitom tržby internetových obchodů proti stejnému období toho loňského propadly o devět procent. „Podepsala se na tom zejména válka na Ukrajině, inflace a s tím spojená nervozita na straně spotřebitelů,“ uvedl prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu Tomáš Prouza.

Nejdřív rozvoj, potom pád

Zejména malé e-shopy zaměřené na speciální omezený sortiment podle něj nyní dohnaly důsledky překotného rozvoje minulých let. „Během covidu masivně investovaly do logistiky a rozvážkových služeb. Dneska ale nejsou schopny kapacity, které si vybudovaly, dostatečně vytěžovat. Navíc mají problém se splácením investic,“ uvedl Prouza.

Rychle rostoucí ceny energií vedou stále více lidí k úvahám, jak změnit způsob vytápění anebo jaká další úsporná opatření zavést. Ilustrační foto
Jak v bytě rychle ušetřit za energie? Změny lze udělat i s minimálními náklady

S optimismem do hlavní předvánoční sezony nevstupují ani přímo majitelé e-shopů. Vyplývá to z nedávného průzkumu společnosti Mallpay. Zejména ti malí se obávají že se jim nepodaří za odpovídající cenu prodat zboží, jehož mají plné sklady. Stejný nebo lepší výsledek než loni očekává jen asi čtyřicet procent obchodů, převážně těch největších. „Daří se jim solidně, protože mají dobře zvládnutou distribuční síť i logistiku a bývají také lépe kapitálově vybavené,“ uvedl analytik společnosti Akcenta Miroslav Novák.

Těžké to podle něj budou mít především malí internetoví prodejci počítačů, vybavení domácnosti nebo sportovního zboží. Nákup podobného zboží si lidé mnohdy rozmyslí, zatímco potraviny musí nakupovat stále.

Obavy má drtivá většina menších prodejců

E-shopy trápí i rostoucí náklady. Přes čtyřicet procent z nich totiž letos stojí obsloužení jednoho zákazníka o polovinu peněz více než loni. Strach o svou existenci také proto neskrývá přes osmdesát procent nejmenších prodejců, z těch středně velkých se budoucnosti obává polovina. Podle Nováka jejich obavy nejsou bezdůvodné. „Část z nich bude nevýdělečná a některé se nevyhnou nucenému odchodu z trhu,“ potvrdil.

Přesto situaci nevidí úplně tragicky. Velkými výhodami e-shopů totiž stále zůstávají nabídka pohodlného nákupu z domova a možnost zboží v klidu vyzkoušet a případně vrátit zpátky.

Za nákup školních pomůcek si letos rodiče dětí připlatí
Papírenské zboží zdražuje. Lidé si letos připlatí hlavně za sešity

Podle specializovaného startupu Retino se zpět vrací přibližně desetina všech objednávek. Z elektroniky jen pár procent, ale z módy či sportovního zboží to mohu být desítky procent.

Právě možnost vrátit zboží je pro zákazníky velmi důležitá. „Špatná zkušenost s vracením vede k tomu, že zákazník se pak do e-shopu hůř vrací,“ uvedl Marek Duda z Retina.