Spotřebu minerální vody sleduje dlouhodobě Český statistický úřad. Zatímco v roce 2011 připadalo na každého Čecha ročně pětašedesát vypitých litrů, o pět let později to bylo už jen 57. A ještě méně v posledním sečteném roce 2020. „Spotřeba minerálních vod a nealkoholických nápojů se meziročně snížila o 3,5 procent. Největší meziroční pokles o 4,4 procent byl zaznamenaný u minerálních vod,“ vypočítává Český statistický úřad. Na jednoho Čecha tak připadlo v roce 2020 už jen 54 vypitých litrů. 

Podle dat Evropské asociace výrobců minerálních vod (NMWE) je Česko - i přes historickou tradici a vysoký počet nalezišť - zemí se sedmou nejnižší spotřebou minerálky v Evropě. Proti evropskému průměru, který přesáhl 118 litrů ročně, je domácí spotřeba poloviční. O dvě desítky litrů více se jí vypije například i v Litvě, která má třikrát méně obyvatel než Česká republika.

Zájem o záchranu nehezké zeleniny z obchodů je v Česku obrovský. Plná bedýnka vyjde třeba jen na dvacet korun.
Stop plýtvání. Čechy oslovily bedýnky s ošklivým jídlem, zájem o ně je obrovský

Spotřeba však klesá i v dalších státech, výrazně se to projevilo v minulém roce v Německu. „Produkce minerálních vod se v Německu v roce 2021 ve srovnání s rokem 2020 snížila o 6,3 procent,“ shrnuje výsledky měření německého statistického úřadu Eva Henzlerová z oddělení komunikace ČSÚ. O téměř 8,5 procenta klesl také německý dovoz minerálky do zahraničí.

Oblíbené výrobníky sody

Podle německých statistiků je to částečně důsledek covidové pandemie. Mezi největší odběratele minerálek patří restaurace, které opatření uzavřela. Za poklesem poptávky může být ale ještě něco jiného. „Důvodem může být i rostoucí zájem domácností po vodních filtrech a výrobníků sody, které sytí kohoutkovou vodu,“ konstatuje německý statistický úřad

To je trend, který je na vzestupu i v Česku. Potvrzují to přímo prodejci. „Vrchol prodejů výrobníků sody jsme na internetu zaznamenali už před šesti lety v období Vánoc. Poslední dvě vánoční sezóny se tomuto rekordu velmi přiblížily,” říká šéf analytiků nákupního rádce Heureka.cz Michal Buzek, šéf analytiků nákupního rádce Heureka.cz. Vyjma vánočních maxi prodejů je současný prodej výrobníků sody podle Buzka zhruba o deset procent vyšší, než byl před třemi lety.

Češi se bojí zbytečně. Potraviny obvykle tolik nezdražily. Některé jejich druhy dokonce oproti předchozímu roku mírně zlevnily.
Češi se děsí dalšího zdražování potravin. Některé přitom zlevnily, ukazují data

Zdroj: Deník

Ceny výrobníků se pohybují od 1500 korun do 5000, v závislosti na typu a značčce. „Meziročně se cena výrobníků sody téměř nezměnila, do nákladů na provoz však vstupuje cena bombiček, která může být proměnlivá a růst,” doplňuje Buzek. Podle společnosti Datart jsou nejprodávanější výrobníky v cenové hladině okolo dvou tisíc korun.

Podle všeho v domácích výrobnících hledají někteří Češi i způsob, jak krotit dopady inflace na domácnost. „Zákazníci zřejmě začínají více využívat výrobníky sody, které mají doma k dispozici,“ poznamenává mluvčí Datart Olga Dolínková.

Dokládá to nárůst prodeje příslušenství k výrobníkům. „Prodej sirupů se v meziročním srovnání zvýšil o 60 procent, prodej lahví pro výrobníky sodové vody se zvýšil o 160 procent,“ doplňuje Dolínková. Datart také zaznamenal navýšení prodeje o třetinu u filtračních konvic.