V České republice je zhruba 20 tisíc profesionálních řidičů autobusů. Aby se podařilo pokrýt aktuální poptávku dopravců, bylo by potřeba dalších pět tisíc šoférů. Navíc průměrný věk řidičů autobusů se nyní pohybuje mezi 55 až 60 lety. Starší tak odcházejí do penze, mladší se do profese nehrnou. V budoucnu tak hrozí reálný kolaps a omezení autobusových linek. Nebude je mít kdo řídit.

Podle České asociace organizátorů veřejné dopravy by situaci pomohlo právě snížení věkové hranice. Navíc se nejedná o „české“ řešení. K podobným úpravám už přistoupilo například Nizozemsko z důvodu chybějících šoférů. „Po škole si spousta lidí hledá práci, ale řídit autobus ještě kvůli věku bohužel nemohou. A jakmile najdou mladí lidé pracovní uplatnění jinde, v pozdějším věku už je budeme lákat za volant jen velmi těžko, navíc za poměrně přísných podmínek a s vysokými vstupními náklady,“ vysvětluje předseda ČAOVD Aleš Stejskal.

Pro osmnáctileté řidiče by ovšem podle návrhu platily mnohem „tvrdší“ podmínky. Netýkaly by se pouze vstupních psychotestů a počátečních školení, ale i omezení pro rozměry autobusu. „Uvědomujeme si, že řídit autobus plný lidí je mnohem zodpovědnější a náročnější než osobní auto. Proto musí být snížení věkové hranice podmíněno například omezením na autobusy, které nebudou delší než dvanáct metrů, nebudou jezdit na linkách delších než padesát kilometrů nebo u nich bude omezen počet odpracovaných hodin,“ upřesňuje ředitel organizace ROPID Petr Tomčík. Ten je zároveň místopředsedou ČAOVD.

Podle Tomčíka není rozdíl mezi začínajícím osmnáctiletým a o generaci starším šoférem. „To, jak je řidič morálně i psychicky vyzrálý a odolný vůči stresu, často vůbec nezáleží na věku. I třicetiletý člověk, který autobus nikdy neřídil, musí nejprve nasbírat zkušenosti a musí projít vstupními testy, aby se vůbec prokázalo, že je pro takto zodpovědnou práci způsobilý,“ podotýká ředitel ROPIDu.

Dopravci jsou pro

Snížení věkové hranice podporuje Svaz dopravy České republiky, ale také autobusoví dopravci. „Už před třemi lety jsme podávali návrh zákona, který by umožnil lidem mladším 21 let řídit autobus. Protože je situace s počty řidičů dál špatná a nemá koncepční řešení, podporujeme jakoukoliv iniciativu, která povede k výchově profesionálních řidičů napříč obory,“ říká prezident Asociace dopravních, spedičních a servisních společností středních Čech Daniel Adamka.

„Většina dnešních šoférů v předdůchodovém věku získala řidičský průkaz na vojně, to dnes neexistuje. Je proto potřeba přizpůsobit školství. Ideálním řešením je vznik učebního oboru, který zájemce na tuto profesi připraví,“ nastiňuje možné řešení nepříznivé situace.

Náročnější výuka i testy

Jednání o možné úpravě legislativy jsou zatím na samém počátku. Zda je návrh „průchozí“ i pro ministerstvo dopravy, není zatím zřejmé. „S návrhem se nyní seznamujeme a připravujeme k němu své stanovisko. O tomto tématu se u nás diskutovalo už v minulosti a řeší se také v jiných evropských zemích. Například Německo nebo Švédsko umožňuje řídit autobusy už od 18 let, ale pouze na linkách do 50 kilometrů. Debata se vede také na úrovni EU, ani zde však zatím není uzavřena,“ reaguje mluvčí resortu František Jemelka.

Pokud by k úpravě věkové hranice došlo, měl by být uchazeč podroben v autoškole náročnější výuce, i závěrečným testům. „Řidič by neměl mít možnost hned řídit třínápravový autobus, ale jen ten se šestnácti místy k sezení, tedy kategorii D1. Tam si to dokáži představit. Osmnáctiletí už dnes mohou řídit dodávky. Důležité je vše podmínit speciálně upraveným vzděláváním,“ říká předseda Asociace autoškol ČR Aleš Horčička.

Podle něj jsou obavy týkající se nevyježděnosti mladých řidičů založené nyní spíše na emocích. Chybují i ti starší. „Zažil jsem ze své praxe spousty osmnáctiletých řidičů, kteří by mohli hned řídit autobus. Ale také jsem zažil nemálo čtyřicetiletých, kteří by raději řídit neměli,“ dodává Horčička.