Zdražení se řidiči v budoucnu nevyhnou. Pokud vláda kývne na návrh expertů z Národní ekonomické rady vlády, řidiči by si od roku 2024 u celoročních známek připlatili od 750 do 1500 korun. Při současných cenách, kdy celoroční známka stojí 1500 korun, by tak vyšla od 2250 do 3000 korun. „Aby se stát mohl starat o dálnice alespoň tak jako dřív, je nutné dorovnání inflace. Jedná se přibližně o třicetiprocentní nárůst,“ vysvětlil ekonom Právnické fakulty Univerzity Karlovy a člen Národní ekonomické rady vlády Libor Dušek.

Stát za poslední rok vybral na dálničních poplatcích 5,7 miliardy korun. Podle ekonomů by zvýšení cen známek do rozpočtu přineslo dalších čtyři až pět miliard. „Počítáme i s mírným poklesem prodejů,“ uvedl Dušek, který je navíc zastáncem zpoplatnění některých obchvatů kolem měst.

V Česku lze zakoupit přes portál edalnice.cz roční známku na auto do 3,5 tuny za patnáct set korun, což je v rámci Evropské unie podprůměrné číslo. „Česko patří spíše do spodní části tabulky,“ sdělil mluvčí ÚAMK Igor Sirota.

Raději po okreskách než po dálnici

Potvrzuje to i srovnáním se Slovenskem. „Tam je dálniční síť poloviční, přesto řidiči zaplatí za známku skoro stejně jakov Česku,“ podotkl Sirota. V Rakousku je možné koupit jak klasickou nalepovací známku, tak i elektronickou. Za známku platnou rok zaplatí šoféři 93,80 eur (2300 korun). V Německu ale řidiči osobních aut mohou využívat dálnice zdarma.

S možným zdražováním čeští řidiči většinou nesouhlasí. „Dálniční známku si kupuji celoroční a využiji ji zhruba osmkrát do roka. Pokud by ale měla výrazně zdražit, raději pojedu po okreskách,“ řekl třeba Jaroslav Müller.

Úpravu ceníku má aktuálně na stole vláda. V budoucnu by však mohl být poplatek upravován automaticky třeba o výši inflace. „V současnosti zvažujeme možnost úpravy zákona, která by na ceny dálničních známek zavedla valorizační mechanismus. O finální podobě rozhodneme v průběhu příštího roku,“ reagoval mluvčí resortu dopravy František Jemelka.

Za poslední dva roky, kdy se známky nabízejí pouze v elektronické podobě, se jich prodalo přes třináct milionů kusů za bezmála jedenáct miliard korun. Nejvíce si lidé pořizovali desetidenní (5,9 milionu kusů), následovaly roční (5,7 milionu kusů).