Nesnesitelný hluk, zaprášené a zničené cesty. To je stále neřešitelný problém obcí, kterými projíždějí plně naložené kamiony z pískoven nebo na cestě do nich. Lidé jsou naštvaní a starostové nemají páky, kterými by dokázali situaci zlepšit. A řidiči náklaďáků? Ti se jim za jejich kritiku mstí hlasitým troubením brzy ráno, kdy celá vesnice spí.

Problematika nákladní dopravy se stala ústředním tématem včerejší schůzky starostů z policejních obvodů Vojkovice a Lužec nad Vltavou se zástupci policie ve vojkovickém domě vzdělávání. Cílem společného setkání byla dohoda o užší spolupráci a otevřenější komunikaci v oblastech, které se týkají například bezpečnosti a kriminality.

Starosty však, jak se včera ukázalo, trápí nejvíce právě doprava. Stěžovali si na bezohlednost řidičů kamionů, kteří jezdí na silnici mířící z Obříství do Veltrus, i na problém přetíženosti jejich nákladů. Podle předsedy Svazku obcí Dolního Povltaví Václava Křepela je třeba kamiony kontrolovat: „Musíme vážit, protože se bortí komunikace.“ Vedoucí mělnického dopravního inspektorátu Miroslav Štrombach s připomínkou souhlasil a řekl, že právě mělničtí policisté jako jediní ve Středočeském kraji získali v polovině letošního února pro vážení kamionů speciální váhu. S ní jezdí měřit také do sousedních regionů. „My jsme ale svázaní tím, že nemáme místo k odstavení nákladních aut. Pokuty totiž problém neřeší. Lepší než sankce je nechat vozidlo odstavit a obrátit se na firmu, aby náklad přeložila,“ vysvětlil Štrombach.

Jedno takové prostranství na schůzce navrhl starosta Úžic David Hrdlička, který hovořil o místě u distribučního centra společnosti Tesco. To se nachází v průmyslové zóně sousedních obcí Kozomín a Postřižín. „Tam by se dalo vážit a je tam místo i na odstavení nákladních aut,“ doporučil Hrdlička.
Problém je ale v tom, že distribuční centrum spadá už pod sousední okres. Přesto ale vedoucí mělnické dopravky přislíbil, že se tímto návrhem bude zabývat.

Úžický starosta ještě dodal, že by spíš než vážení kamionů přivítal ve své obci měření rychlosti: „V Úžicích je problém s kamiony obrovský. Nejhorší ale je, když náklaďák, který má na sobě čtyřicet tun, jede přes vesnici sedmdesátikilometrovou rychlostí.“
Se stejným problémem se podle vyjádření starostů potýkají všechny obce na trase. Nejde přitom jen o řidiče kamionů, ale také osobních aut. Miroslav Štrombach k tomu řekl, že policisté na silnicích pravidelně na různých místech měří rychlost. „Problém je, že ještě než policisté přístroje k měření na silnici připraví, v kanceláři v rádiu už slyším, že si lidé mají dát na tento úsek pozor,“ řekl Štrombach a dodal, že policistům nejde o výchovu slušných řidičů, kteří se občas zapomenou a mírně přesáhnou povolenou rychlost, ale o ty, kteří běžně jezdí způsobem, kterým ohrožují ostatní šoféry nebo lidi na ulicích.

Během schůzky se obě strany domluvily, že starostové mohou kdykoli zavolat vedoucímu dopravního inspektorátu s příslibem, že policisté dorazí do obce na měření rychlosti i dvakrát až třikrát do týdne.