Podle majitele mělnické autoškoly Jiřího Tauchmana je současná poptávka po výcvikových kurzech dokonce největší z celé sezóny. Řidičský průkaz si přitom zájemci nedělají jenom na osobní auto, ale i na další typy vozidel.

„Mám tu hlavně mladé studenty do dvaceti let, malý zbytek pak tvoří lidé okolo čtyřicítky. Letos ale sleduji neuvěřitelný zájem o řízení motorek, jde skutečně o rostoucí trend. Může to být tím, že jsou teď stroje finančně dostupnější, než tomu bylo dřív,“ navrhl jeden z důvodů Tauchman. Dalším pak může být i kratší výcviková doba. Podle zákona totiž musejí jezdci na motorce strávit za řídítky pouze 13 hodin, zatímco řidiči automobilů absolvují více než dvojnásobek, tedy 28 vyučovacích hodin v provozu, než jsou připuštěni k závěrečné praktické zkoušce.

S názorem, že silnice patří přes léto zejména začínajícím řidičům, souhlasí i majitelka autoškoly Ingrid Zajíčková z Kralup nad Vltavou. Za vyšším zájmem ale vidí i jiné faktory než jen dobré počasí a suché silnice. „V květnu se většinou přihlásí maturanti, v červnu žáci z učňáků a v září zbytek studentů, kterým se nechtělo strávit prázdniny učením,“ říká.

Podle ní se hodně lidí hlásí proto, že jsou vystrašení případným zavedením řidičského průkazu na zkoušku. Tudíž si ho chtějí pořídit co nejdříve. „O tom se ale mluví už několik let a nepřijde mi to jako něco, čím by se měli nechat lidé vystresovat,“ namítla Zajíčková.



Diskuzi o změně bodového systému a řidičských průkazech na zkoušku rozvířil na konci května ministr dopravy Dan Ťok. Podle nového návrhu by měli dostat začínající motoristi po dobu prvních dvou let o polovinu nižší bodový limit. Hranice pro odebrání řidičského průkazu na jeden rok by se tak pro ně snížila ze současných dvanácti bodů na pouhých šest. V roce 2016, kdy byl návrh naposledy přednesen, se ale nedostal ani do schvalovacího procesu.

Co se týče úspěšnosti studentů autoškol u závěrečných zkoušek, zkušenosti vyučujících na Mělnicku se výrazně liší. „Podle mého odhadu dostanou řidičák napoprvé tak tři lidi z deseti, na podruhé už třeba pět. Hodně ale záleží na tom, jak silná přijde skupina a jak moc se chce učit. V poslední době si chodí do Kralup udělat praktické zkoušky také hodně lidí z Prahy. Tam na ně totiž většinou nemají dost času, nebo je nenechají před závěrečnou jízdou dostatečně trénovat,“ vysvětlila Zajíčková.

Připravenost studentů si naopak chválí instruktoři v Mělníku. „Úspěšnost při zkouškách je vysoká, přibližně 85 až 90 procent projde hned na první pokus. Největší problém dělá určitě začínajícím řidičům praxe za volantem, chyby jsou zejména v nepozornosti. Komplikace ale někdy představují i řidiči okolních aut, kteří za autoškolami neradi jezdí a občas nám tak způsobují nepříjemnosti. V současné době je navíc situace už tak poměrně složitá, silnice jsou všude rozkopané a doprava je špatná,“ postěžoval si Tauchman.

Praktické zkoušky z jízdy se ale skládají podle jeho slov vždy v ulicích města, proto si tyto trasy i přes stavební komplikace nemůže dovolit vynechat. Od poloviny července komplikuje dopravu v Mělníku zejména stále se rozšiřující uzavírka Kokořínské ulice, která pravděpodobně potrvá až do konce srpna.



Pro některé studenty ale může představovat oříšek spíše teoretická část testu. Ministerstvo dopravy navíc přidalo v červenci letošního roku zhruba tisíc nových otázek. „Doplnili jsme otázky v aplikaci eTesty, která se používá při závěrečné zkoušce z předpisů o provozu na pozemních komunikacích,“ uvedl mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold.

Tuto změnu ale většina autoškol za žádnou velkou překážku ve výuce nepovažuje. „Pro někoho je skutečně nejtěžší napsat testy, žáci se málo učí. Nějakých změn v otázkách si ale podle mě vůbec nevšimnou. Zkušební testy si stejně vyplňují přímo na stránkách ministerstva, kde jsou průběžně aktualizované,“ zhodnotila Zajíčková, která v jedné skupině vede zhruba dvacet studentů.

Zároveň také upozornila, že rychle se měnící doba vyžaduje zvýšenou pozornost a vůli učit se také po řidičích, kteří opakují autoškolu po odebrání řidičského průkazu. „Lidé, kteří si udělali řidičák třeba před dvaceti lety, pak mají při rekvalifikaci často problém všechno sledovat. Dopravní situace i předpisy se velmi rychle mění a na řidiče jsou dnes kladeny vysoké nároky,“ dodala. Kdo si proto na závěrečnou jízdu dostatečně nevěří, měl by využít možnosti a zaplatit si v autoškole několik tréninkových hodin s instruktorem navíc.