Celé zásoby města na letošní zimu, pět set tun soli a písku nebo kamenné drti, už skončily na mělnických silnicích a chodnících.

Podle ředitele Technických služeb v Mělníku Oldřicha Schindlera už radní schválili peníze na dalších dvě stě padesát tun soli, kterou právě nákladní vozy přivážejí do města. „V celé západní Evropě je to stejné jako v Česku, před největším výrobním závodem tam už teď stojí několik kilometrů dlouhé kolony kamionů, čekajících na sůl. Může se stát, že brzy žádná sůl nebude nebo se zájmem stoupne cena,“ poznamenal Schindler.

Podle starosty města Ctirada Mikeše je možné, že další tuhé zimy budou následovat, a tak se mělničtí radní shodli, že se na tu příští připraví už v létě. „Nakoupíme alespoň pět set tun soli v době, kdy jsou náklady nižší. Ušetříme tím asi čtyři sta tisíc korun,“ vysvětlil starosta.

Už před letošní zimou měly mělnické Technické služby ve skladech pět set tun soli. V předchozích letech by to bohatě stačilo, tentokrát ale došly zásoby už před vánočními svátky.

„Zimní údržba začala už na sklonku listopadu, to sice není neobvyklé, ale v minulosti první sníh zase rychle zmizel,“ řekl Oldřich Schindler a připomněl, že za necelý měsíc začátku letošní zimy vyrážely stroje technických služeb na zimní údržbu čtyřiadvacetkrát. Loni to bylo za celou zimu devětatřicetkrát a o rok dříve dokonce jen šestnáctkrát.

Při zimním úklidu města používají technické služby na silnice pluhy a sůl, aby byl provoz bezpečný. Chodníky pak zbavují sněhu stroje s čelními kartáči, sypat se pak mohou už méně. „Můžeme je ale použít jen na nižší vrstvy sněhu, tak do tří nebo čtyř centimetrů, jinak se kartáč obalí, přestane fungovat a musíme nasadit radlice,“ doplnil Schindler.

Dlažbu v historickém centru města, které má za sebou nákladnou revitalizaci, by sůl mohla poškodit. Proto se tam používá písek nebo kamenná drť.

Výjimkou jsou podle starosty Mikeše dvě křižovatky. „Mírně solíme pouze na křižovatkách ulic Legionářů a U Tanku a pak Kněžny Emmy a Seifertova. Řidiči tam musejí být schopni bezpečně zastavit,“ vysvětlil Mikeš.

Ředitel Technických služeb v Mělníku připomněl, že řada majitelů nemovitostí dále pokračuje v zimním úklidu chodníků, přestože je to už od loňska povinností města. „Děkujeme jim za pomoc, bez nich by to nešlo. Když začne sněžit, nemůžeme hned uklidit celé město,“ poznamenal.

Na zimním úklidu mělnických silnic a chodníků se podílejí rovněž nezaměstnaní v rámci veřejně prospěšných prací i lidé, kterým veřejná služba zajistí vyšší sociální dávky v hmotné nouzi. Potvrdil to ředitel Technických služeb v Mělníku Oldřich Schindler. Podle vedoucí sociálního odboru mělnické radnice Drahomíry Pavlíkové je základní sociální dávkou v hmotné nouzi 2020 korun. „Pokud klient odpracuje v měsíci dvacet hodin veřejné služby, částka stoupne na 3120 korun, u třiceti hodin je ještě o dalších 557 korun vyšší,“ vysvětlila Pavlíková. Mělnický města Ctirad Mikeš připomněl, že je to výhodné pro město, které tak má více rukou na zimní úklid, i pro nezaměstnané. „Neztrácejí totiž pracovní návyky,“ poznamenal.