Konec hodinových čekání na úřadech a pobíhání ode dveří ke dveřím. Mnohem jednodušší vyřizování osobních věcí alespoň slibuje systém Czech Point neboli Český podací ověřovací informační národní terminál. Tento systém již nalezneme na mělnických městských úřadech v Kralupech nad Vltavou a ve Mšeně.

Do konce loňského roku 2007 byl Czech Point zaveden na jednašedesáti úřadech a čtyřiasedmdesáti poštách. Od letošního roku 2008 se na tento systém napojí tisíc tři sta matričních úřadů, krajské úřady a během roku také na osm set pracovišť České pošty, vybrané zastupitelské úřady a také kanceláře Hospodářské komory.

„Ministerstvo vnitra nepřepokládá, že by realizace projektu zbytečně zatěžovala jednotlivé obce, které budou Czech Point provozovat. Na samotné fungování projektu jednotlivé obce dostanou přidělené finance v rámci příspěvku na výkon státní správy,“ uvedla Jana Malíková, ředitelka odboru tisku a public relations a tiskový mluvčí ministerstva vnitra.

A co systém lidem přinese? Pokud někdo potřebuje výpis z katastru nemovitostí, z živnostenského registru nebo jakékoliv informace o své osobě například proto, aby si zařídil živnostenský list, bude k tomu stačit jediná návštěva místa, kde je terminál.

Za službu se ovšem bude muset platit. Jedna stránka podle zákona o správních poplatcích vyjde na padesát korun. To znamená, že za výpis z trestního a živnostenského rejstříku zaplatí žadatel padesát korun. U katastru nemovitostí bude cena odpovídat násobku počtu stran. Do budoucna bude Czech Point své služby rozšiřovat a bude tak možné například zjistit počet udělených bodů za dopravní přestupky. O možnosti vydávání výpisu z rejstříku trestů i na České poště a Hospodářské komoře České republiky vede ministerstvo vnitra intenzivní jednání s ministerstvem spravedlnosti.

Městský úřad Mšeno byl na základě vlastního požadavku do pilotního projektu Czech Point zařazen 1. srpna 2007. Zařazení do tohoto projektu proběhlo dodatečně, protože jiný úřad odmítl spolupráci. Výpisy vydává ve Mšeně organizační odbor, úsek matriky.

Krátce o Czech Pointu

Do systému Czech Point je v současné době zapojeno již mnoho desítek míst po celé České republice a stále přibývají další. V roce 2008 vzniknou Czech Pointy na více než tisíci matričních úřadech, krajských úřadech a vybraných zastupitelských úřadech, ve stejném roce pak také na několika stovkách pracovišť České pošty a v kancelářích Hospodářské komory.

Vzhledem k rychlému nárůstu počtu míst uvolnilo Ministerstvo vnitra České republiky prostředky na školení pracovníků jednotlivých úřadů zapojených do systému Czech POINT. Jen v listopadu 2007 prošlo školeními po celé České republice více než 700 účastníků, kteří budou jednotlivá místa Czech POINT obsluhovat.

V roce 2008 se rozroste agenda, kterou jednotlivá místa Czech POINT budou poskytovat. Zatímco v roce 2007 mohl občan zažádat o výpis z Katastru nemovitostí, výpis z Obchodního rejstříku a o výpis ze Živnostenského registru, v roce 2008 přibude možnost žádat o výpis z Rejstříku trestů a počítá se i s možností výpisu z karty řidiče, tedy o možnost zjištění počtu bodů udělených za dopravní přestupky.