Stále více mělnických škol učí děti, jak se mají chovat k životnímu prostředí. Žáci se v rámci výuky například seznamují s krajinou, ve které žijí a ve které se denně pohybují. Učitelé se zároveň snaží dětem vysvětlit, jak mohou různé škodlivé faktory působit na krajinu. Základní škola Želízy se rozhodla zahrnout ekologii do vyučovacích předmětů v programu nazvaném Ekoškolička.

„Želízy jsou součástí Chráněné krajinné oblastí Kokořínsko. Je to jeden z hlavních důvodů, proč o zdejší krajinu pečovat. Naše zkušenosti jsou takové, že děti si absolutně přírody neváží. Z domova mají vštěpeno, že například třídění odpadů je k ničemu,“ uvedla ředitelka školy Zuzana Paprčková.

Učitelé dětem vysvětlují, jaký má ekologie význam nejen pro ně, ale pro celý svět. Seznamují je i s tím, jaký má do budoucna špatné zacházení s přírodou dopad. „Program Ekoškolička je zahrnutý do všech vyučujících předmětů, dokonce i do matematiky. Do slovních úloh je například zahrnuto třídění odpadů. Děti doslova počítají příklady s plastovými lahvemi nebo kolik kdo přinesl sběru a poté z toho počítají například průměry nebo sčítací úlohy,“ řekla Paprčková.

Děti z malotřídky v Želízích v rámci výuky vyráží i do přírody. Od začátku školního roku navštívily již několik míst, které čistily od odpadků. „Navštívili jsme společně okolní lesy, naučnou stezku a také Čertovy hlavy. Děti se s místy seznamují a poznávají i to, že jsou navštěvována turisty, proto by je měly chránit a pečovat o ně,“ dodala ředitelka Základní školy Želízy Zuzana Paprčková.