Rozsáhlou ekologickou havárii s obrovskou škodou zavinil ve čtvrtek večer některý z železničářů v neratovické stanici. Během posunu vykolejila oběma podvozky lokomotiva a jeden cisternový vůz plný kyseliny sírové.

Ani jedno z vozidel se nepřevrátilo, zůstala jen mírně nakloněná, nikdo z železničářů neutrpěl žádné zranění, následky nehody jsou přesto hrozivé. Z proražené nádrže lokomotivy okamžitě začaly unikat pohonné hmoty. „Vyteklo patnáct set až dva tisíce litrů nafty, asi osm set litrů se nám ještě podařilo odčerpat,“ řekl velitel neratovických hasičů Zbyněk Štajnc.

Hlavním problémem bylo 55 kubických metrů kyseliny sírové v havarované cisterně, kterou museli hasiči odčerpat do náhradního vagonu, aby se s vykolejeným vozem mohlo manipulovat. „Museli jsme ale čekat, než inspekce Českých drah dokončí vyšetřování na místě, a tak čerpání začalo až hodinu po půlnoci,“ vylíčil postup velitel Štajnc s tím, že únik kyseliny do ovzduší nehrozil, proto hasiči neevakuovali obyvatele blízkých domů.
Ještě včera v poledne bylo na místě několik jednotek hasičů z Neratovic, Mělníka, Spolany a Českých drah, kteří po celou dobu zasahovali v protichemických oblecích. „Hasiči se střídají a každý, kdo opustí nebezpečné místo, se musí dekontaminovat na odmořovacím stanovišti,“ vysvětlil Zbyněk Štajnc.

Místo, kam vytekla nafta, vyčistí podle jeho slov specializovaná firma. „Rozebere železniční svršek a vybagruje veškerou zasaženou zeminu,“ dodal velitel s tím, že práce potrvají po několik příštích dnů.

Kdo konkrétně havárii zavinil, zatím není jasné. Podle mluvčího inspekce Českých drah Zdeňka Neusara nehodu způsobila výkolejka (ocelové těleso, zabezpečující vlakovou cestu po sousední koleji) nesklopená na koleji.

„Přestože je na stanovení příčiny nehody ještě příliš brzy, vše nasvědčuje tomu, že šlo o selhání lidského činitele,“ přiznal Neusar a dodal, že událost neovlivnila provoz ve stanici. V úvahu proto připadá výhybkář, který výkolejku nesklopil, popřípadě strojvedoucí, kdyby se rozjel bez návěstní výzvy.
Pracovníci železniční stanice pouze potvrdili, že nehoda způsobila rozsáhlé škody na vozidlech, kolejišti i škodu ekologickou. „Právě kvůli tomu se bude pečlivě zkoumat dopravní dokumentace, než bude možné říci, kdo za co může,“ shodli se železničáři. Inspekce drah má podle jejich slov na vyšetřování až šedesát dnů.