Sněhová nadílka překvapila o tomto víkendu řidiče na Mělnicku. Vydatné noční sněžení z pátku na sobotu a teploty pod nulou způsobili, že některé silnice byly sjízdné jen ve velmi malých rychlostech.
Své o tom vědí i policisté z Liběchova. Ti poznali zákeřné zimní počasí na vlastní kůži, když v sobotu po osmé hodině ráno havarovali jen kousek za městem, kde mají služebnu. Podle policejního mluvčího Václava Tichého podcenil šofér sníh na silnici. „Nezvládl řízení vlivem povětrnostních podmínek,“ uvedl mluvčí.
K nehodě došlo jen pár metrů za Liběchovem na silnici I/9 směrem k obci Želízy. Auto dostalo v první levotočivé zatáčce smyk. Podle svědků nehody seděla za volantem žena, tuto informaci však policejní zdroje oficielně nepotvrdily. Řidička se podle všeho snažila nehodě i po ztrátě přilnavosti zabránit, nakonec ale sjela vlevo mimo silnici do stráně dva metry pod úroveň vozovky. Po nehodě zůstal automobil Škoda Fabia na střeše.
Nehoda se naštěstí obešla bez zranění, vyprošťování vozu ale způsobilo dopravní komplikace. Na zasněžené vozovce trvalo hasičům vyproštění vozidla skoro hodinu. Mezitím musela být obousměrně zavřena silnice. V koloně zastavujících aut došlo ještě k drobnému střetu, když jeden z řidičů nestihl dobrzdit a narazil do vozidla jedoucího před ním.
Autoři: Deník/Michalela Rozsypalová, Viktor Janovský
Zima vybízí řidiče k větší opatrnosti
Varování meteorologů, kteří řidiče upozorňovali na příchod opravdového zimního počasí, se naplnila. Po sněžení v noci na sobotu zbělely povrchy komunikací i v nižších polohách – a jízda tudíž vyžaduje velkou míru obezřetnosti. Naštěstí silničáři hlásí, že díky nasazení techniky údržby komunikací není ve středních Čechách úsek, jejichž průjezdnost by byla problematická. Deníku to potvrdil i policista z dispečinku. „Když přizpůsobíte jízdu stavu vozovky, ročnímu období a aktuálním povětrnostním podmínkám, nebudete mít vážnější problémy. Nenechte se ale ukolébat tím, že delší úsek povrchu silnice vypadá dobře, a počítejte s tím, že se to na pár metrech může změnit. Namrzlé mohou být zvláště povrchy komunikací na mostech a v lesních úsecích; zrádná mohou být také místa při okrajích silnic,“ zopakoval staré pravdy, které si však na počátku zimy ještě ne všichni řidiči dostatečně uvědomují.
Že to klouže, se v sobotu dopoledne přesvědčila i posádka osobního auta, které na hlavním tahu od Tábora na Prahu u Poříčí nad Sázavou na Benešovsku nabouralo v odbočovacím pruhu do zábradlí. V některých případech je ale obtížné bez policejního vyšetřování určit, nakolik se na nehodě podílelo sněžení a do jaké míry jde o následek řidičské chyby. Tak je tomu například u srážky dvou aut, které hodinu před sobotním polednem omezila dopravu na sjezdu z rychlostní silnice R10 do centra Mladé Boleslavi. V šetření jsou také příčiny tragické srážky, při níž v noci na sobotu zemřeli na Benešovsku tři lidé. Stalo se tak po čelním střetu dvou aut na silnici z Benešova na Vlašim. „V jednom z vozidel, Citroënu ZX, cestovali starší manželé, ve druhém autě Peugeot 309 muž,“ uvedla mluvčí benešovské policie Zuzana Stránská, podle níž je místo nehody v takovém stavu, že se dá jen těžko určit, odkud kam které auto jelo.
S opatrností by se však – pokud počasí nepřitvrdí – mělo dát jet bez větších problémů. Podle silničářů jsou komunikace prohrnuté, hlavní tahy po chemickém ošetření mokré, místy se zbytky rozbředlého sněhu. Na vedlejších komunikacích někde leží vrstva sněhu krytá posypem. Žádný úsek však není hlášen jako kritický, byť třeba brněnská dálnice D1 začala kolem 45. kilometru nepříjemně namrzat ještě v sobotu před polednem; vážné problémy tam měly především kamiony. Jde ovšem o standardní zimní podmínky, se kterými nyní řidiči několik měsíců budou muset počítat. Na místě je nejen potřebná opatrnost, ale řidiči by také měli vyjíždět pouze s náležitou výbavou. Zimní pneumatiky by měly být samozřejmostí. Praktici také doporučují mít v autě lopatku a pytlík s pískem nebo kamennou drtí, jejichž použití může pomoci překonat kritické úseky – zvláště pokud se chystáme na cestu do kopcovitějších oblastí. Větší záznam, než by většina motoristů připouštěla, má na bezpečnost jízdy i správná funkce topení. Nejde jen o to, že se tolik nemlží a nenamrzají okénka, ale především řidič ve vytopeném voze se nemusí choulit zachumlaný do kabátu a může se plně věnovat řízení.
Autor: Milan Holakovský