„Jako velící pilot vrtulníku uskutečnil 26. 7. 2022 sérii osmi letů, při kterých prováděl hašení požáru v Národním parku České Švýcarsko bez povolení dle ustanovené zákona o civilním letectví,“ píše se v rozhodnutí vydaném ÚCL 12. ledna tohoto roku.

Obrat v případu, kdy to vypadalo, že soukromý pilot bude muset zaplatit pokutu 100 tisíc, přinesla až výpověď svědka – policejního pilota Tomáše Vlasáka. Ten potvrdil, že se Vlk se svým strojem zapojil do hašení údajně na základě požadavku hasičů a pokyny dostal od policie v průběhu letu po frekvenci. Vlasák také řekl, že činnost stroje s registrační značkou OK-DEN nepředstavovala bezprostřední bezpečnostní riziko, pokyny pilot plnil.

Vlkovi se ale rozhodnutí, které vynesl v případu Úřad pro civilní letectví, nelíbí. „Nečekal jsem pochvalu. Odvolací řízení dopadlo tak, jak muselo, vše bylo uvedeno na pravou míru. Ale nelíbí se mi konstatování, že Vlk je vinen. Mám totiž rok starý papír, kde je napsáno, že hasit můžu,“ vyjádřil se pro Deník.

Odvolává se na případ z května 2021, kdy obdobným způsobem pomáhal ze vzduchu hasit požár na vrakovišti v Ostravě-Vítkovicích. Tehdy bylo řízení odloženo, neboť šetření ÚCL v dané věci prý neprokázalo porušení leteckých předpisů.

Orlovský pilot říká, že už se v záležitosti nechce hrabat a proto se neodvolal. „Zažil jsem toho v životě hodně a je mi fuk, co se o mě říká. Mám svoji pravdu a chci hasit, cvičit se záchranáři. Ale nechci, aby mě úřady kriminalizovaly a tvrdily, že jsem něčím vinen,“ dodává Vlk.

Zpráva o možném uložení statisícové sankce vzbudila koncem loňského roku poměrně velký rozruch a na straně Jiřího Vlka byla i valná část veřejnosti. O případ se pak začal zajímat také ministr dopravy Martin Krupka. Čin Jiřího Vlka ocenil třeba také rodinný pivovar Bernard, který mu vloni v listopadu udělil v Humpolci Bernardovu cenu, kterou dává za pozitivní, příkladné a obdivuhodné činy.

Chce cvičit se záchranáři

Loňský případ z Hřenska prý Jiří Vlk hází za hlavu. Nejdůležitější pro něj prý je, aby mohl pokračovat ve výcviku záchranné činnosti hasičů, které se v posledních letech věnuje.

„Jsme jediná firma v republice, která trénuje s profesionálními hasiči. Každý záchranářský tým s námi jednou dvakrát ročně cvičí. Podle mých informací z nejvyšších míst hasičského sboru v Česku s námi chtějí udělat smlouvu na letošní rok, abychom pokračovali ve výcviku záchranářů,“ věří podnikatel.

Případ podle Jiřího Vlka ukazuje na to, jak děravá je v této oblasti česká legislativa. Jiná pravidla platí pro policisty a vojáky, jiná pro soukromé piloty. Snaží se prý otevřít úředníkům oči, aby dobrovolníky, kteří budou v budoucnu pomáhat při živelných pohromách, nepotkalo něco podobného jako jeho. „Byl jsem před dvěma týdny na ministerstvu dopravy a tam mi říkali, že by se snad legislativa mohla změnit,“ věří v obrat.

Mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka řekl MF Dnes, že ministerstvo oblast leteckých záchranných prací a hašení průběžně sleduje. „Také zásahy v Hřensku spolu s ÚCL s odstupem času zhodnotíme a případně oslovíme i ministerstvo vnitra a hasičský záchranný sbor,“ konstatoval mluvčí ministerstva dopravy. Výsledek ale nechtěl předjímat.

Kdo je Jiří Vlk

Dvaapadesátiletý podnikatel původem z Karviné se do médií dostal na konci roku 2003, kdy při požáru diskotéky U Vlka (pojmenované podle něj a jeho bratra, pozn. red.) uhořela tehdy sedmnáctiletá dívka a okolo 60 lidí bylo zraněno. Ačkoli Jiří Vlk tehdy spoluvlastnil objekt a diskotéku provozoval spolu s bratrem a dalšími dvěma společníky, byl jediný, kdo v tomto případu nestanul před soudem. Ten tehdy poslal do vězení zbylé tři jednatele firmy, která podnik provozovala, a jednoho z hostů diskotéky, který ji tehdy nechtě zapálil.

Jiří Vlk celý život podniká v mnoha oborech, je mimo jiné spolumajitelem Stanice technické kontroly v Havířově nebo firmy provozující leteckou dopravu.