Integrace pražské a středočeské veřejné dopravy je na spadnutí. Spojení, které by znamenalo jednotný tarif, jedny jízdní řády i jeden informační systém, by mohlo vzniknout už v příštím  roce.

Lidé z Mělnicka, kteří dojíždějí do Prahy za prací, by na tom vydělali. Pokud by byl integrovaný dopravní systém skutečně zaveden, propojila by se nejen autobusová a vlaková doprava, ale také tramvaje, metro nebo přívozy.

Díky tomu by lidé ušetřili, nemuseli by totiž platit krajskému dopravci za cestu z místa svého bydliště do Prahy a zároveň pražskému dopravci za cestování hlavním městem.

Starostka Neratovic Lenka Mrzílková prozradila, že vedení města by do systému rádo zapojilo také svou hromadnou dopravu, kterou nyní provozuje společnost Arriva.

„Posílali jsme žádost na kraj i na Ropid, který organizuje dopravu přímo v Praze," řekla starostka s tím, že Neratovice by požadovaly jednotný odbavovací systém, aby se cestování pro občany celkově zvýhodnilo. „Pokud vím, vše je nyní ve fázi jednání mezi oběma kraji a přepravci. V souvislosti s integrací se mluví o první polovině příštího roku," dodala Lenka Mrzílková.

Tento termín nepřímo potvrzuje fakt, že Ropid má podle předsedy Výboru pro dopravu zastupitelstva Středočeského kraje Ivana Cinky do února 2014 vypracovat návrh dalších kroků a časový harmonogram postupu integrace.

„Účelem vzniku společného integrovaného dopravního systému je zlevnit, zjednodušit, zefektivnit a zrychlit hromadnou dopravu na území celé Prahy a Středočeského kraje," uvedl Ivan Cinka.

Základní zásadou je podle předsedy středočeského výboru motto „jedna jízdenka, jeden tarif, jeden jízdní řád a jedna síť".

Výbory pro dopravu kraje a hlavního města přitom před měsícem schválily materiál s podtitulem Analýza současného stavu a návrh dalšího postupu. V něm je mimo jiné uvedeno, že případná integrace odstraní přepravní duplicity, zlepší funkčnost veřejné hromadné dopravy při zpožděních a mimořádnostech, a zlepší informovanost cestujících.

Studii nyní projednají rady obou krajů, teprve poté budou zahájeny konkrétní práce na konečné podobě spojení veřejné dopravy.

„Je nutné především sladit dopravní plány, zapojit železnici coby páteřní dopravu, sjednotit tarify, zprůhlednit mechanismus rozúčtování tržeb pro jednotlivé linky a spoje a rozúčtování tržeb mezi objednateli. Bude také nutné definovat požadavky odbavovacího systému, zprůhlednit jak jednotlivé jízdné, tak časové kupony, a vzájemné uznávání různých jízdních dokladů," vypočítal Ivan Cinka nezbytné kroky, které vedou k integraci.

Spojení krajské a pražské dopravy může mít jeden nečekaný dopad pro cestující z Neratovic. Podle Lenky Mrzílkové je totiž možné, že dojde ke změně výstupní a nástupní stanice v hlavním městě, která je nyní v Holešovicích.

„Uvažuje se o tom, že by terminál mohl být v Ládví, aby autobusy zbytečně nejezdily do centra," připustila neratovická starostka s tím, že pro ni je hlavní, aby celý systém fungoval.