Vyplývá to z „Koncepce zvyšování bezpečnosti na tratích se zjednodušeným řízením drážní dopravy“, kterou schválil generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda. „Jejím hlavním cílem je snížit pravděpodobnost vzniku mimořádných událostí, zejména srážek vlaků v důsledku lidské chyby,“ uvedla Správa železnic. Na problém s tratěmi zabezpečenými jen podle nejměkčího předpisu upozornila už dříve Drážní inspekce.

U tří středočeských tratí Správa železnic navrhuje přechod na předpis D1, který znamená, že na trati bude pouze jeden vlak. Nedojde k žádné úpravě technického vybavení, výjimkou může být doplnění základního rádiového spojení. Ve středních Čechách jde o tratě Rakovník – Kralovice u Rakovníka – Mladotice, Kralupy nad Vltavou Předměstí – Velvary a Rožmitál pod Třemšínem – Březnice.

Nejvíce trati přejde na řízení se zjednodušeným zabezpečovacím zařízením a dálkovým ovládáním. Na některých místech Správa železnic nainstaluje i zařízení, které zastaví vlak vybavený systémem ETCS při nedovoleném projetí kolem návěstidla. V Středočeském kraji projdou úpravou úseky Březnice – Blatná, Olbramovice – Sedlčany, Čáslav místní nádraží – Třemošnice, Plaňany – Kouřim, Rakovník – Jesenice, Mělník – Mladá Boleslav hl.n, Zadní Třebaň – Lochovice a Liteň – Lochovice.

Část jednokolejných regionálních tratí zůstane beze změny. Z přehledu je patrné, že jde o tratě s nepříliš velkou vytížeností, v některých případech už nyní mimo provoz a prakticky nesjízdných. To se týká třeba spojení Bošice – Bečváry.

Tratě slouží přes sto let

Železniční trať Kralupy nad Vltavou – Velvary je v jízdním řádu pro cestující označená číslem 111. Jde o jednokolejnou regionální dráhu, na které byl provoz zahájen v roce 1882. Kuriozitou je zhruba tříkilometrový úsek u Malé a Velké Bučiny, kde kolej vede ve velmi těsném sousedství se II/240.

Železniční trať Mladá Boleslav hl. n. - Mělník nese číslo 076 a vznikla postoupně ve třech etapách. Na první části se začalo jezdit v roce 1897, na poslední pak podle dostupných údajů v roce 1906. Na trati je jeden tunel a k vjezdu do stanice Mladá Boleslav hl. n. musí vlak provést takzvanou úvrať, změnit tedy směr jízdy.