Samotné Vánoce nebudou s 80% pravděpodobností bílé. První trvalejší sněhová nadílka by se mohla objevit až v lednu a únoru příštího roku, stejně jako výrazně nižší teploty.

Silničáři se však na zimní období připravují každoročně v předstihu. To je podle zákona stanoveno od 1. listopadu do 31. března, a tak dispečink nepřetržitě sleduje sjízdnost silnic, vývoj počasí a vysílá do terénu údržbová vozidla. Ke zvládnutí prací jim jen ve středních Čechách slouží kolem 250 sypacích vozů a 16 traktorů se závěsnou radlicí. K dispozici mají také 10 sněhových fréz. Údržbová vozidla při špatné sjízdnosti komunikací musejí vyrazit na trasu do půl hodiny od tohoto zjištění. Vozovky se ošetřují především chemickým posypem. Silničáři při zásahu využívají vedle chemie i šetrnější inertní posyp. Je určen výhradně pro chráněné krajinné oblasti, pásma zdrojů pitné vody a pro méně frekventované komunikace. Jeho nevýhodou je menší účinnost.

Svou připravenost ohlásilo i Ředitelství silnic a dálnic

Letos se o průjezdné komunikace bude starat více než 760 zaměstnanců ŘSD. Jednotlivá střediska správy a údržby jsou při průměrných srážkách schopna odklidit sníh z nejdůležitějších tahů po celé republice nejdéle do dvou hodin.

Do připravených směn je zařazeno celkem 591 řidičů a 170 dispečerů. Jak uvedl Jiří Rýdl z ŘSD, musí při silném sněžení zajistit vlastními pracovníky průjezdnost více než 900 kilometrů dálnic v celé ČR. Údržbu mají na starosti jednotlivá střediska správy údržby dálnice (SSÚD). Na jedno pracoviště připadá přibližně 50 km dálnice. K dispozici je celkem 181 sypačů. Připraveno je rovněž 43 univerzálních vozidel s různým technickým vybavením. V jejich skladech je nachystáno téměř 33 tisíc tun soli a solného roztoku. Dispečeři na SSÚD mají ve většině případů k dispozici online obrazové údaje z dohledových kamer, informace o aktuálních hodnotách z meteorologických stanic, ale i ze snímačů umístěných přímo na vozovkách. Zaměstnanci center zároveň vyhodnocují krátkodobé, střednědobé i liniové předpovědi ČHMÚ pro jednotlivé tahy. Součástí systému je i srážkový radar.

Pozadu nezůstávají ani TS Mělníka

Jak uvedl Miloslav Jindra ze zdejších Technických služeb, již v červnu proběhlo předzásobení posypovou solí: „K dnešku bylo uskladněno zhruba 530 tun, což je maximální možné množství k uskladnění. Během října byla technika přestrojena na podmínky zimní údržby. Jde o dva velké vozy – sypače, na údržbu silnic a pět strojů na údržbu chodníků. Od začátku listopadu je nastavený režim 24hodinového dispečinku v rámci zimní údržby.“

Na určená místa byly rozvezeny nádoby na posypový materiál. I když jsme už letos zažili pár ledových dnů, mělnické TS nezaznamenaly potíže ve sjízdnosti komunikací ani chodníků, které jsou v jejich správě. „K dnešnímu datu nebyly zatím hlášeny žádné problémy ve sjízdnosti komunikací ve správě Technických služeb města Mělníka, to samé platí i o chodnících,“ uvedl na náš dotaz Jindra. Dosavadní ráz počasí zatím nezkomplikoval jízdu řidičům ani v sousedních Kralupech nad Vltavou. „Od prvního lisopadu jsme v zimní pohotovosti. Zatím jsme na území města, které spadá do naší údržby, nezaznamenali žádné významné jevy, které by negativně ovlivňovaly provoz na pozemních komunikacích,“ odpověděl na náš dotaz Luboš Němec z tamních technických služeb.