Jak velký úsek D8 máte na starosti?
Dálnice D8 má ve svěřeném úseku Dálniční policie Nová Ves celkem 50 kilometrů. Od Prahy až po Lovosice.

Jakou největší rychlost jste naměřili autu na dálnici?
Bylo to v loňském roce. Jednalo se o černou Audi A6. Řidiče jsme změřili směrem z Prahy na Lovosice. Hlídka v civilním voze začala auto pronásledovat. Řidič tehdy jel 198 kilometrů v hodině a policistům ujížděl. Auto totiž odcizil v Praze. Podařilo se nám ho dostihnout u Lovosic. Auto jsme získali, pachatelům se bohužel podařilo z místa utéct. Rychlost, kterou jel, je samozřejmě pouze největší, kterou jsme změřili. Nemohu vyloučit, že někdo jede i rychleji.

Jak vnímáte rychlou jízdu na dálnici přes den a jak v noci? Mnoho řidičů šlápne více na pedál právě v noci za menšího provozu. Dá se říci, že je to určitým způsobem bezpečnější?
Tady bychom si nejdříve museli položit otázku, co rozumíme nebezpečím. Já bych ho definoval do dvou rovin. Nebezpečí z hlediska ohrožení ostatních účastníků silničního provozu následkem vysoké rychlosti a ohrožení samotného řidiče, který jede rychle. Přes den je samozřejmě větší průjezdnost aut a proto je vysoká rychlost jako způsob agresivní jízdy daleko nebezpečnější pro další účastníky silničního provozu. Samozřejmě včetně samotného řidiče. V noci se taková nebezpečnost relativně snižuje, ale zase je o dost vyšší pro toho, kdo jede rychle. Nemůže dostatečně předpokládat, co mu zkříží cestu.

Tím myslíte například zvěř?
Především zvěř. Následky takového střetu pak mohou být velmi nepříjemné. Řidič v noci má navíc větší pravděpodobnost mikrospánku.

Jak často vyjíždíte na vašem úseku k nehodám?
V průměru jde o jednu nehodu za den. To bereme jako úspěch. Prozatím. V letních měsících očekáváme určitě zesílení dopravy na dálnici D8. Letošek bude pravděpodobně specifický díky otevřeným hranicím. Pro nás by to mělo znamenat větší průjezdnost, protože každý, kdo má auto, tak si z Polska či Německa vyjede na výlet do Prahy. Takové řidiče už zaznamenáváme. Vyšší počet aut na dálnici samozřejmě znamená vyšší riziko dopravních nehod. Budeme se snažit udělat vše proto, aby k nim nedocházelo. Tedy vyšší prevenci a také, abychom byli víc vidět.

Jak si mám představit prevenci? Prostě, že vás řidiči na dálnici více vídají?
Ano. Třeba ale také používáme papírové policisty, které na dálnici stavíme. Hodně jsme jich například použili v pátek, kdy byl poslední školní den. Umísťujeme je většinou na dálniční sjezdy.

Pokutujete také řidiče, kteří bezdůvodně jedou v levém jízdním pruhu?
Svévolná jízda v levém, nebo chcete-li, rychlejším pruhu, je brána jako porušení dopravních předpisů. Policisté mají pro takové případy v automobilech videokamery, aby mohli řidiči vše dokázat. Zrovna teď ve čtvrtek se takový případ stal. Policisté jeli za řidičem pět kilometrů, aniž by musel jet v levém jízdním pruhu, neboť nikoho nepředjížděl. Na bezpečném místě ho pak hlídka zastavila a dala mu pokutu.

S naší dálniční policií si dnes většina lidí ihned spojí automobily Ford Mondeo ST220. Máte i civilně vyhlížející vozidla?
Máme. Jsou vybavena skrytým zvukovým a světelným signálem a dokonce i skrytou světelnou cedulí s nápisem STOP POLICIE, pomocí kterého zastavujeme vozidla. V autech jsou samozřejmě připevněné kamery. Těmi sledujeme přestupky jako je právě například bezdůvodná jízda v levém jízdním pruhu, předjíždění po krajnici, nebo pomalé předjíždění kamionu kamionem.

Snaží se řidiči na dálnici před policisty ujíždět?
Občas ano. Většinou na ně ale stačíme. Když jede řidič v hodně silném voze, můžeme využít hlídek na dalších kilometrech dálnice, nebo v obcích. Tedy když ujíždějící řidič z dálnice sjede.

Co vlastně obnáší práce dálniční policie? Vaši podřízení prostě jezdí po dálnici a sledují, co kdo provede?
Tak to rozhodně ne. Nejde jen o dohled nad chováním řidičů. Jde také o pořádkovou část služby, tedy třeba řešení majetkových deliktů. Jde především o benzínové pumpy. Těch máme v obvodu šest. Tam zpracováváme například újezdy bez zaplacení natankovaného paliva. Kromě toho řešíme jakoukoliv trestnou činnost na dálnici, včetně loupeží a přepadení. Šíře zájmu, kterou musejí dálniční policisté zvládnout je veliká, rozhodně se nejedná pouze o úsek dopravy. Stejně tak se věnujeme i preventivním akcím se školáky a předškoláky.

Jak je vlastně na potírání přestupků na silnicích vybaveno vaše nejlepší vozidlo, tedy rychlé mondeo?
Je vybaven pátracím mechanismem, který se jmenuje Look. Je to systém, který přes kameru vyhodnocuje registrační značky vozidel a okamžitě zadává informace do počítače. Ten je připojen na databázi a během chvilky tak policisté vědí, o jaký typ vozidla by mělo jít, tedy jestli před nimi opravdu jede vozidlo se značkou, jakou má mít, či zda není automobil v pátrání. Systémem lze navíc během jízdy měřit rychlost.

Tedy, že za někým jedete a systém zaznamená a vyhodnotí, jak rychle auto před vámi jede?
Přesně tak. Díky tomuto systému stačí jet za vozidlem deset vteřin a nasnímat ho kamerou. Jinak v nových autech, která bychom měli v budoucnu dostat, jsou poslední modely radarů na měření rychlosti.

Kromě rychlosti a agresivní jízdy, jakých nebezpečných kousků se lidé na dálnici dopouštějí?
Je to například odstavení vozidla v jízdním pruhu, ale i na zpevněné krajnici (v odstavném pruhu), hlavně když není označeno. V každém případě je nutné co nejdříve vše nahlásit policii, abychom se mohli o automobil postarat. Pro vlastní bezpečnost by lidé hlavně neměli u takového odstaveného auta zůstávat. Postup je označit, nahlásit a od auta co nejdál. Už jsme se setkali i s případem, kdy nám řidička volala, od auta byla na relativně bezpečném místě v příkopu. V neoznačeném autě ale nechala své dítě. Měla štěstí, že její chování nemělo fatální následky.