„Hejtman Rath zradil občany Středočeského kraje a pohrdá názory obyvatel i odborníků,“ tvrdí zástupci iniciativy Stop Letišti Vodochody.
Rada Středočeského kraje v čele s hejtmanem Davidem Rathem totiž v pondělí schválila záměr rozšíření vojenského letiště ve Vodochodech na mezinárodní airport.

Vedení kraje je přesvědčeno, že pro většinu obyvatel středních Čech i přilehlých krajů bude existence druhého mezinárodního letiště velkou výhodou. S tím starostové okolních obcí, kteří jsou sjednoceni v iniciativě Stop Letišti Vodochody, nesouhlasí.

„Velice se bojíme o bezpečnost obyvatel v okolí letiště, kde je rozsáhlá chemická výroba. Ve studii vlivu rozšíření letiště na životní prostředí (EIA) přitom není žádný scénář pro případnou havárii letadla v těchto místech. Rada kraje to nedomyslela, pokud vůbec myslela,“ zdůraznil mluvčí iniciativy a starosta Kralup nad Vltavou Petr Holeček, který společně s ostatními starosty za pět dní předloží námitky ke třetí verzi dokumentace EIA ministerstvu životního prostředí a také hejtmanu Rathovi, aby se s nimi podrobně seznámil.

Kraj se prý už nyní zabývá připomínkami blízkých obcí a snaží se zajistit maximální ochranu před možnými negativními vlivy hluku. „Letiště ve Vodochodech existuje desítky let a naším úkolem je dotlačit investora k tomu, aby rušilo lidi co možná nejméně,“ konstatoval Rath.

Mluvčí Letiště Vodochody Karel Hanzelka uvedl, že dopravu a tím i hlukovou a emisní zátěž v obcích podél silnice II/608 na Prahu významně sníží plánovaná výstavba napojení letiště na dálnici D8, kterou vedení letiště zapracovalo do dokumentace EIA.

Podle místopředsedkyně Poslanecké sněmovny Kateřiny Klasnové, která se k rozhodnutí krajské rady vyjádřila odmítavě, je jedinou možností, jak ochránit obyvatele proti hluku, vůbec letiště nerozšiřovat.

„Argumenty radních s hejtmanem v čele pro rozvoj letiště považuji za naprosto liché. Navíc středočeští sociální demokraté svým rozhodnutím zcela popřeli svůj program,“ řekla Klasnová a dodala, že v programu mimo jiné slibují, že zamezí realizaci projektů přinášejících riziko hluku.

Hejtman Rath je k projektu společnosti Penta Investments, která letiště vlastní, nakloněn, protože má přinést spoustu nových pracovních příležitostí. Po svém otevření, kdy by mělo letiště nabídnout až pět set pracovních míst, se prý stane jedním z největších zaměstnavatelů ve Středočeském kraji. Rath také uvedl, že mu připadá logické, využít ochoty soukromého investora, který chce vložit miliardy do nového letiště, než zatížit zadlužený státní rozpočet o dalších osm miliard korun, které si stát bude muset půjčit na rozšíření státního letiště v Ruzyni.

Jeho závěry ale kritizuje předseda svazu měst a obcí a primátor Kladna Dan Jiránek: „Nechápu záměr, který by měl odvádět pracovní příležitosti z oblastí, kde je vyšší nezaměstnanost a přinášet je tam, kde je nezaměstnanost nižší.“ Jiránek také vysvětlil, že pro Kladno a přilehlé obce je právě ruzyňské letiště významným zaměstnavatelem.

Souhlasí s ním i starostka Máslovic Vladimíra Sýkorová. „V oblasti, kde je jedna z nejnižších nezaměstnaností, hejtman argumentuje tím, že vzniknou stovky nových pracovních míst, ale to přece nelze srovnávat se skutečností, že tisíce lidí budou mít vážně narušené životní podmínky,“ zdůraznila.

Na hejtmana Ratha kvůli jeho výrokům tvrdě útočí také poslanec za Věci veřejné Radim Vysloužil: „Tisíce lidí budou silně obtěžování hlukem, ale Ratha to nezajímá. Věřím, že Pentě se náramně hodí nařízení vlády z letošního srpna, které mění metodiku měření hluku. Ruce si jistě mne i David Rath, jak jde vše podle plánu a velmi rád bych věděl, kam se vrtne, až příští rok na podzim vyprší jeho hejtmanský mandát a lidé ho čirou náhodou nezvolí.“
Zbytečný útok

Mluvčí krajského úřadu Berill Mascheková uvedla, že starostové zaměřením své kritiky a výtek na adresu Středočeského kraje pouze demonstrují svou neznalost nebo průhledný politický záměr, protože kraj o osudu vodochodského letiště nerozhoduje. „Jejich útok je nesmyslný a zbytečný. Krajský úřad je jen jedním z mnoha účastníků řízení, který o rozšíření kapacity letiště nerozhoduje. Konečné slovo má ministerstvo životního prostředí,“ řekla Mascheková a poznamenala, že vládní politické strany se snaží vlastní zodpovědnost zbaběle přenést na ČSSD.