Holeček, kterého hanlivá kampaň označuje jako autora ničeho, je přitom senátorem a do dolní komory parlamentu nekandidoval. A jak se ukázalo, s volbami ostré billboardy skutečně nesouvisely.

K autorství se přihlásila developerská společnost Citronelle, které se nedaří už druhý rok prosadit svou územní studii v rámci čtvrté změny územního plánu. Jejím hlavním předmětem je vybudování obchodního centra Kaufland na nevábné ploše u vlakového nádraží. V místech, kde kdysi stával lihovar, zasažený před patnácti lety povodní, by podle studie mohlo vyrůst nejen nákupní centrum s několika dalšími obchody, ale i velké parkoviště a autobusový terminál.

Firma viní z neúspěchu právě starostu Holečka a kralupský stavební úřad. Podle ředitele Petra Turka zvolila společnost Citronelle kampaň prostřednictvím plakátů, aby občané byli informováni o tom, co dělají jejich volení zástupci i nevolení úředníci.

Území u kralupského vlakového nádraží je podle starosty Holečka určeno právě na výstavbu takového projektu, jako je obchodní centrum.

Stavební úřad ale podle Holečka určuje, jakým způsobem tam záměr bude projektován a vystavěn. „Na to vše je třeba zpracovat územní studii,“ vysvětluje starosta a připomíná, že o všem musí rozhodnout právě stavební úřad, který je státní institucí a město mu není nadřazeno.

„Nejsem všemocný, nemůžu nikomu přikázat, jak to má vypadat,“ tvrdí starosta, kterého mrzí, jak se kauza vyhrotila. „Nejsme u nás zvyklí řešit věci takovým tvrdým a nepříjemným způsobem. Zároveň nejsem člověk, který se zalekne nějakého tlaku. Postupujeme vždy podle zákona,“ dodává.

S případnou stavbou obchodů souhlasí většina lidí, kteří žijí ve staré části města, v Mikovicích, Minicích nebo Zeměchách i v dalších navazujících vesnicích. Nemuseli by totiž na nákupy do většiny místních marketů jezdit přes most přes Vltavu, kde se v dopravních špičkách táhnou krokem řady aut. Lidem z Lobečku je kauza spíš lhostejná, s výjimkou řidičů, kteří při dojíždění do práce v Praze ráno marně hledají místo k parkování u kralupského vlakového nádraží.

Ředitel Citronelle Petr Turek tvrdí, že je firma už rok doslova šikanována stavebním úřadem. „Proto jsme se rozhodli, že veškeré aktuální kroky stavebního úřadu a dalších budeme zveřejňovat na internetu, aby se každý mohl seznámit s tím, jak úředníci jednají,“ uvádí

Turek s přesvědčením, že blokace a obstrukce stavebního úřadu znamenají, že je zastaven jakýkoli rozvoj a přeměna celého území. „Není tak možné začít uvažovat ani o řešení nevyhovující autobusové dopravy nebo parkování v okolí nádraží,“ dodává.

Názory zastupitelů města
Jana Homolová
„Billboardy jsem po Kralupech viděla, mají poměrně nesrozumitelný obsah a předpokládám, že souvislost s výstavbou Kauflandu je vysoce pravděpodobná. Žijeme v demokracii, tak si každý může namalovat na bilboard co chce. Pokud je to pokus o kampaň předvolební, zdá se, že zadavatelům poněkud chybí nápady a těžko formulují smysluplné věty.“

Petr Listík
„Nemyslím si, že by na plakátech bylo něco nemorálního. Nemorální je podle mého názoru například vystupování a prezentace pana Babiše. Ano dá se říci, že je to spíše očernění a myslím si, že ve výsledku bude tato akce pro iniciátora kontraproduktivní. Obecně si myslím, že by starosta měl mít v podobných případech svůj názor a sdělit ho veřejnosti. Na tom nevidím nic špatného. Jsem PRO, jsem PROTI nebo nemám žádný názor. Schovat se za podřízené a úředníky mi nepřijde správné.“

Jiřina Hereinová
„Taková kampaň se mi nelíbí. Mám ráda férové, přímé jednání, ač třeba i nepříjemné a tato urážlivá forma jakéhosi "vyřizování účtů" se mi příčí. I když se pan starosta k celé situaci postavil s nadhledem, myslím, že je to vůči němu nefér.“

Jan Špaček
„Dívám se na to jako na urážku hlavně starosty Petra Holečka, ale zároveň i ostatních radních a zastupitelů, a to nejen za toto volební období, ale i těch předcházejících. Pokud někdo tvrdí, že je starosta brzdou rozvoje Kralup a nic pro město neudělal, jsou brzdou rozvoje města i všichni zastupitelé tohoto i předešlých volebních období. Každý soudný člověk musí uznat, že se v Kralupech za posledních 8 let podařilo realizovat spoustu věcí, stavebních a ostatních úprav. A že jsou to věci, které se připravují dlouhodobě, to snad není normálně myslícímu člověku třeba zdůrazňovat.

Marek Czechmann
„To co se na billbordech píše je pomluva lidí, kteří vůbec nemají ponětí o tom, co starosta za svá volební období pro město vykonal. Takže kampaň je jednoznačně očerňování.“

Tomáš Pekárek
„Vidím v tom nechutný trend antikampaní a bohužel i odraz nálady ve společnosti, která je k očerňování politiků (bezdůkaznému) stále benevolentnější. Vidím v tom naznačování jakéhosi úmyslného zdržování projektu, takže snaha o očerňování tam je. Ze zkušenosti ale mohu říci, že je to pro většinu lidí spíše nesrozumitelné, protože soudit takovou záležitost bez bližších informací dost dobře nelze. Navíc mi někteří řikali, že si ani nevšimli, že se jedná o antikampaň. Petr Holeček se k tomu navíc postavit s takovým nadhledem, jak umí snad jen on, takže se domnívám, že ho to u lidí ve městě nijak nepoškodí.

Ivana Pacholíková
„Zásadně se s touto kampaní neztotožňuji a myslím si, že je to jednání neetické a neslušné. Vzhledem k tomu, že jsem v komunální politice krátkou dobu, snažím se jako zastupitel rozhodovat podle svého osobního pocitu a ne podle politické strany.“

Libor Lesák
„Nevím, jestli má napadatel skutečné důkazy o kterých píše na webových stránkách, pokud ne, je to jasné očerňování. Pokud ano, bylo by lepší řešit spor právní cestou.“