Kdysi byla na této křižovatce hlavní Na Malém Spořilově a vedlejší Bezručova. To se však změnilo při druhé stavbě obchvatu města a obrácené role z časů objízdné trasy už těmto silnicím zůstaly.
„Protože Malý Spořilov už není hlavní trasou pro tranzitní dopravu městem, bude tato křižovatka ponechána ve stavu jako při objížďce, tedy hlavní silnice zůstává od Mountfieldu do Bezručovy a vedlejší Na Malém Spořilově,“ oznámila mělnická radnice na podzim před dvěma lety.
Dnes patří tato křižovatka k mělnickým dopravním evergreenům, jak radní Špergl připomněl na sociální síti v profilu Doprava Mělník a okolí. Příčinou vyšší nehodovosti v těchto místech je podle něho takzvaná psychologická jistota hlavní komunikace, kdy řidiči nabývají dojmu, že komfortní řešení průjezdu k Malému Spořilovu nebo v opačném směru znamená, že mají přednost v jízdě. Bez ohledu na dopravní značení.
„Pro zvýraznění hlavní a vedlejší pozemní komunikace došlo v prostoru křižovatky k instalaci vodorovných dopravních značek: Příčná čára souvislá se symbolem Dej přednost v jízdě. Z pohledu platné legislativy je to maximum možného, co lze k bezpečnosti provozu na této křižovatce udělat, zbytek už je jen na pozornosti řidičů,“ vysvětlil.
Krok zpátky? Raději ne
Objevuje se i požadavek, zvláště v debatách na sociálních sítích, aby se vše vrátilo zpátky a hlavní vedla opět na Malý Spořilov. „Častým argumentem pro toto řešení je předpokládaný úbytek motorových vozidel v Bezručově ulici. Zde je nutno konstatovat, že současná úprava vychází z preferencí koncové dopravy. Mělničtí občané využívají jako hlavní migrační trasu směr na nebo z Bezručovy ulice. Ten je preferován i vedením linkové autobusové dopravy,“ připomněl Jindřich Špergl s tím, že následkem změny přednosti by bylo ucpání Bezručovy v lokalitě Podolí.
„Všechna motorová vozidla jedoucí ve směru na Pšovku by musela minimálně zpomalit a dávat na křižovatce přednost. Ve směru od Pšovky však takový efekt nenastane. Řidiči odbočující na křižovatce doprava do Bezručovy by i při změně ve skutečnosti žádnou přednost nedávali, neboť by svými vozidly míjeli střetný bod jízdního pruhu hlavní pozemní komunikace. Jinými slovy návrat k předešlému stavu by výrazně zkomplikoval dopravní situaci v Bezručově ulici ve směru na Pšovku a z druhého směru by na ni žádný vliv neměl,“ dodal mělnický radní pro dopravu.