Na lodě, které budou jezdit po Labi mezi Mělníkem a Chvaleticemi, bude od podzimu čekat zrekonstruovaná plavební komora v Lobkovicích.

Modernizaci podstoupí kvůli nevyhujícím a často ne zcela bezpečným technickým prvkům. Mělo by se také snížit riziko ekologických havárií, při nichž se do vody může dostat olej z hydraulických pohonů otevírajících vrata komory.

Provoz při rekonstrukci nebude nijak ohrožen. Podle ředitele Miroslava Šefary z Ředitelství vodních cest budou opravy probíhat během odstávky vodní cesty. Ta by měla trvat čtrnáct dnů. „Během této doby se musí komora úplně odstavit z provozu, protože se budou opravovat funkční prvky kolem vrat. Ta budou úplně vyndaná,“ vysvětlil Šefara.

Do září by měly být odstraněny původní hydraulické agregáty vrat a nahrazeny novými. Stejně tak olej v pohonech bude ekologičtější a nebude tolik zatěžovat přírodu.

Projekt počítá s novými vázacími prvky, za které se lodě pomocí lan vážou ke zdi komory, a také s prodloužením žebříků nebo s osazením odrazných trámců.

Josef Kaisrlík z odboru plavby ministerstva dopravy řekl, že by plavební komora měla po rekonstrukci vyhovovat požadavkům na bezpečnost i ochranu životního prostředí. „Po stavbě bude plavební komora vyhovovat požadavkům a standardům, které definuje Státní plavební správa,“ uvedl Kaisrlík.

Rekonstrukce plavební komory přijde na více než třiadvacet milionů korun. Pětaosmdesát procent nákladů bude financovat Evropská unie, zbytek doplatí stát.

Letošní modernizace prodlouží její životnost o dalších nejméně třicet let.

Lobkovickou plavební komorou propluje jen několik lodí denně. V budoucnu by ale mohla být hojně využívána především velkými kontejnerovými loděmi.

Podle Miroslava Šefary to ale záleží na dostavbě vodní cesty do Pardubic. „V současné době nikde není terminál pro velké těžké náklady, které se vozí třeba z Ostravska. Kamiony je převážejí po silnicích, a ty se ucpávají,“ řekl Šefara a dodal: „Tím, že zřídíme logistické centrum v Pardubicích, mohou být těžké návěsy přepravovány na lodích. Ušetří to tisíce kamionů.“

Kdy by ale mohla být cesta po Labi dostavěna, není jasné. Podle mluvčího Ředitelství vodních cest Václava Straky to může být otázka pěti, ale také dvaceti let.